ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 2 OBSAH LEGISLATIVA VZTAHUJÍCÍ SE K ENERGETICKÉ EFEKTIVNOSTI V RÁMCI EU NÁRODNÍ LEGISLATIVA KE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Advertisements

Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Žofínské fórum Plyn – důležitá součást energetického mixu ČR 27. října 2015.
Ing. Milan Balcer oddělení obnovitelných zdrojů energie Energetická legislativa Novela vyhlášky č. 194/2007 Sb.
1 Informace o EPBDII - implementace do české legislativy 2012 Praha, SEVEn, Ing.Petr Zahradník
Problematika certifikace budov Ostrava,
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
ZAPOJENÍ SPOLEČENSTEV DO TVORBY NOREM VÝTAHOVÝ PRŮMYSL ČR.
Vývoj zákona o hospodaření energií - současnost a budoucnost Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
1. WORKSHOP.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Ústav technicko - technologický ZHODNOCENÍ EFEKTIVNOSTI DOTAČNÍCH TITULŮ.
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Finanční účetnictví RADNICE
PŘÍKLADY vše převzato ZELENÁ ÚSPORÁM PŘÍKLADY vše převzato
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Opatření k jednodušší a rychlejší administraci projektů
Plánování ve školní tělesné výchově
Současné toky a zpracování spalitelných odpadů v ČR
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Snížení nákladů na vytápění budov
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Financování přímých NIV
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
GDPR: ochrana osobních údajů
Chytrá řešení od společnosti E.ON
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Nová Zelená úsporám - podpora obnovitelných zdrojů energie a úspor energie Infotherma Ostrava 22. ledna 2018 Ing. Lukáš Minařík Odbor energetiky a.
Energetický management
Školení – představitelé příspěvkových organizací
PROCES CERTIFIKACE EnMS
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Horizontální opatření ke zlepšení podnikatelského prostředí v ČR
Aktuální informace k dotačním titulům MŽP
Současné trendy výstavby-nízkoenergetické objekty
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
Energetický management budov
Připravované změny vyhlášky o kvalitě dodávek elektřiny a vyhlášky o Pravidlech trhu s elektřinou a další požadavky na „lokální“
Transkript prezentace:

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 2 OBSAH LEGISLATIVA VZTAHUJÍCÍ SE K ENERGETICKÉ EFEKTIVNOSTI V RÁMCI EU NÁRODNÍ LEGISLATIVA KE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI A ENERGETICKÉMU AUDITU ZÁKLADNÍ SROVNÁNÍ ENERGETICKÝCH AUDITŮ A PRŮKAZŮ BUDOV ENERGETICKÝ AUDIT PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOVY 2

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 3 LEGISLATIVA VZTAHUJÍCÍ SE K ENERGETICKÉ EFEKTIVNOSTI V RÁMCI EU 3 Národní ústavySměrnice EU doplňující Nařízení Evropské Komise Zákony (schválené parlamentem členské země a signované prezidentem) Vyhlášky (schválené příslušným ministerstvem) Vládní nebo ministerská nařízení Normy (často mohou být založené na mezinárodních standardech CEN a harmonizovány do národního systému), normy vydává ÚNMZ Úroveň EU Národní úroveň

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 4 LEGISLATIVA VZTAHUJÍCÍ SE K ENERGETICKÉ EFEKTIVNOSTI V RÁMCI EU Úroveň EU - legislativa a normy Nejdůležitější „zastřešující“ dokumenty k EE v budovách: Energy Performance of Buildings Directives 2002/91/EC (EPBD I) a následně novela 2010/31/EU (EPBD II) Tato EU legislativa nedefinuje Energetické audity, ale pouze Energetickou náročnost budov (tj. Průkazy ENB) Energetické audity jsou definovány na národní úrovni. Téměř všechny země EU mají svůj systém auditů 4 ENERGETICKÝ AUDIT

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 5 LEGISLATIVA VZTAHUJÍCÍ SE K ENERGETICKÉ EFEKTIVNOSTI V RÁMCI EU Úroveň EU - legislativa a normy Energy Performance of Buildings Directive 2010/31/EU (EPBD 2) - hlavní důvody pro vytvoření této novely a rozšíření oproti EPBD I: Vyjasnit a zjednodušit dosavadní definice; Rozšířit působnost Směrnice; Zvýšení požadavků Směrnice tak, aby byl zvýšen její dopad; Zavádí pojem budovy s téměř nulovou spotřebou energie; Definuje požadavky na tzv. nákladově optimální úrovni; Požaduje, aby veřejná sféra šla příkladem ve snižování ENB 5

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 6 LEGISLATIVA VZTAHUJÍCÍ SE K ENERGETICKÉ EFEKTIVNOSTI V RÁMCI EU Národní úroveň – Česká republika Základní „zastřešující“ dokument: Zákon 406/2000 Sb. o hospodaření energií 14 významných novel za 14 let existence Vztah k budovám: Definice Energetického auditu (nedef. na úrovni EU) Průkazy energetické náročnosti budov (PENB), Kontroly kotlů a klimatizací, Dále definice a požadavky na Ekodesign, Definice Energetických expertů, pravidel, odpovědností, povinností a sankcí. 6

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 7 OBSAH LEGISLATIVA VZTAHUJÍCÍ SE K ENERGETICKÉ EFEKTIVNOSTI V RÁMCI EU NÁRODNÍ LEGISLATIVA KE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI A ENERGETICKÉMU AUDITU ZÁKLADNÍ SROVNÁNÍ ENERGETICKÝCH AUDITŮ A PRŮKAZŮ BUDOV ENERGETICKÝ AUDIT PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOVY 7

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 8 NÁRODNÍ LEGISLATIVA KE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI A ENERGETICKÉMU AUDITU Národní úroveň – Česká republika Základní „zastřešující“ dokument: Zákon 406/2000 Sb. o hospodaření energií Vztah k legislativě EU: hlavní principy a pravidla přijaty z EPBD 2 Definice požadavků a příslušné termíny pro PENB, Definice povinnosti mít PENB a kdo ho smí vyhotovit, Přejatá definice budovy s téměř nulovou spotřebou (nearly Zero Energy Building = nZEB) Přejatá definice pro stanovování legislativních požadavků na nákladově optimální úrovni 8

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 9 NÁRODNÍ LEGISLATIVA KE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI A ENERGETICKÉMU AUDITU Národní úroveň – Česká republika Vyhláška 480/2012 Sb. o energetickém auditu Definuje, kdo musí mít energetický audit Specifikuje povinné části zprávy o energetickém auditu (zejména v tabulkové podobě) Definuje systém návrhu energeticky efektivních opatření a jejich kombinací Požaduje výpočet a vyhodnocení ekonomické a environmentální vhodnosti navržených opatření a doporučení vhodné kombinace auditorem 9

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 10 NÁRODNÍ LEGISLATIVA KE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI A ENERGETICKÉMU AUDITU Národní úroveň – Česká republika Vyhláška 78/2013 Sb. o energetické náročnosti budov (prováděcí vyhláška k zákonu 406/2000 Sb.) Specifikuje obsah a vzhled PENB, Specifikuje výpočtovou metodiku pro PENB, Definuje, jaké budovy se mají pomocí dané výpočtové metodiky hodnotit … všechny tři dokumenty byly v roce 2012 (resp. 2013) novelizovány (ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu, Hospodářskou komorou, vysokými školami, nezávislými experty atd.) 10

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 11 NÁRODNÍ LEGISLATIVA KE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI A ENERGETICKÉMU AUDITU Národní úroveň – Česká republika Vedle dosud zmíněných předpisů, Stavební zákon 183/2006 Sb. řeší povinnost plnit požadavky na ENB při výstavbě Zákon spojuje povinnost plnění požadavků na energetickou náročnost budov s procesem stavebního řízení resp. ohlášení. při výstavbě nových a rekonstrukci stávajících budov (Všechny ostatní povinnosti k ENB jsou řešeny předchozím zákonem o hospodaření energií) 11

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 12 NÁRODNÍ LEGISLATIVA KE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI A ENERGETICKÉMU AUDITU Národní úroveň – Česká republika Definice budovy s téměř nulovou spotřebou energie (zákon 406/2000 Sb.) Budovou s téměř nulovou spotřebou energie se myslí budova s velmi nízkou energetickou náročností, jejíž spotřeba energie je ve značném rozsahu pokryta z obnovitelných zdrojů. Požadavek: Nové budovy musí dosáhnout tento standard, což musí být doloženo kladným závazným stanoviskem SEI v rámci staveb.řízení v těchto termínech pro veřejné/ostatní budovy: nad 1500m2 od 1.ledna 2016 / 2018, nad 350m2 od 1.ledna 2017 / 2019, méně než 350m2 od 1.ledna 2018 /

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 13 OBSAH LEGISLATIVA VZTAHUJÍCÍ SE K ENERGETICKÉ EFEKTIVNOSTI V RÁMCI EU NÁRODNÍ LEGISLATIVA KE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI A ENERGETICKÉMU AUDITU ZÁKLADNÍ SROVNÁNÍ ENERGETICKÝCH AUDITŮ A PRŮKAZŮ BUDOV ENERGETICKÝ AUDIT PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOVY 13

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 14 SROVNÁNÍ ENERGETICKÝCH AUDITŮ A PRŮKAZŮ BUDOV Member 14 PENB podle EPBD 2 PENB podle EPBD 1 Energetický průkaz Energetický štítek obálky budovy ČSN Vyhl. 291/2001 Energetický audit 406/2000 Sb. Vyhl. 148/2007 Vyhláška 78/2013 Sb. o ENB DNES EXISTUJE

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 15 SROVNÁNÍ ENERGETICKÝCH AUDITŮ A PRŮKAZŮ BUDOV 15 Energetický auditPrůkaz energ. náročnosti budovy Podle národní legislativyPodle Směrnice EU (EPBDII) Na národní úrovni řešeno z. 406/2000 Sb. o hospodaření energií Vyhl. 480/2012 Sb. o energetickém auditu Vyhl. 78/2013 Sb. o energetické náročnosti budov Od roku 2000, zákon 14x novelizovánOd roku 2007, novela 2013 Provádí se pro jakýkoliv typ budov, s ohledem na vyšší pracnost a cenu se neprovádí pro menší objekty jako rodinné domy. Povinný pro veřejné budovy s roční spotřebou energie nad 1500 GJ a pro privátně vlastněné objekty s roční spotřebou energie nad GJ. Dále pro některé dotační programy. Provádí se pro jakýkoliv typ budov s výjimkami (EPBD2 vyjímá zemědělské, průmyslové, některé církevní objekty a objekty pod 50 m 2 ) Povinný pro všechny nové a rekonstruované budovy, v případě prodeje a pronájmu, pro veřejné budovy a postupně pro všechny užívané budovy. ENERGETICKÝ AUDIT

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 16 SROVNÁNÍ ENERGETICKÝCH AUDITŮ A PRŮKAZŮ BUDOV 16 Energetický auditPrůkaz energ. náročnosti budovy Provozní hodnocení = hodnotí se jak kvalita budovy, tak i způsob jejího užívání včetně vlivu chování uživatelů; založeno na hodnocení skutečných (fakturovaných, měřených) spotřeb Výpočtové (standardizované) hodnocení = hodnotí se kvalita budovy pomocí teoretického výpočtu (eliminuje se tím vliv uživatele na spotřebu); budova se pak srovnává s referenční budovou Detailní analýza, veškeré spotřebiče energie vzaty v úvahu Pouze vytápění, chlazení, větrání, příprava teplé vody, osvětlení a příslušné pomocné energie (čerpadla, ventilátory), nehodnotí se spotřebiče Desítky tis.KčJednotky tis.Kč Obvykle 40 – 150 stran, pouze osnova a povinné tabulky jsou definovány vyhláškou 2 strany Průkaz + cca 10 stran protokolu, přesně definováno vyhláškou Cca 800 auditorůCca 1400 specialistů

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 17 SROVNÁNÍ ENERGETICKÝCH AUDITŮ A PRŮKAZŮ BUDOV Energetičtí specialisté Energetickým specialistům je udělováno oprávnění od MPO po úspěšném provedení zkoušek; existují následující 4 kategorie: Energetický audit Průkaz ENB Kontrola kotlů Kontrola klimatizací 17

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 18 OBSAH LEGISLATIVA VZTAHUJÍCÍ SE K ENERGETICKÉ EFEKTIVNOSTI V RÁMCI EU NÁRODNÍ LEGISLATIVA KE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI A ENERGETICKÉMU AUDITU ZÁKLADNÍ SROVNÁNÍ ENERGETICKÝCH AUDITŮ A PRŮKAZŮ BUDOV ENERGETICKÝ AUDIT PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOVY 18

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 19 ENERGETICKÝ AUDIT Historie energetických auditů v České republice První metodika představena v 90.letech ve spolupráci s US AID První audity bez povinně definované struktury byly prováděny již před rokem 2000 V roce 2000 vznikla první verze zákona o hospodaření energií (z.406/2000 Sb.) + v roce 2001 vznikla příslušná prováděcí vyhláška o energetickém auditu 2000 – 2005 stát dotacemi podporoval zajišťování energetických auditů jak pro veřejný, tak i soukromý sektor V roce 2005 bylo vyhotoveno cca energetických auditů I díky dotačním programům lze předpokládat, že drtivá většina veřejných budov má energetický audit 19

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 20 ENERGETICKÝ AUDIT Podklady a vstupy potřebné pro provedení energetického auditu Data o spotřebách energií za aktuální 3 roky (elektřina, teplo, plyn, další paliva) a za vodu; vždy ve fyzikálních a peněžních jednotkách, Projektová dokumentace (alespoň částečná), Prohlídka objektu + foto dokumentace Komunikace se správou budovy/vlastníkem o provozu budovy 20

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 21 ENERGETICKÝ AUDIT Základní struktura zprávy o energetickém auditu Identifikační údaje (předmět auditu, vlastník, auditor) Popis stávajícího stavu objektu Vyhodnocení stávajícího stavu včetně energetické bilance a Energetického štítku obálky budovy (hodnocení obalových konstrukcí dle ČSN , nejedná se o PENB) Návrh energeticky úsporných opatření a jejich seskupení do variant včetně energetických bilancí a vyhodnocení energetické náročnosti výsledných variant Vyhodnocení ekonomických a environmentálních parametrů Závěr – doporučení vhodné varianty, evidenční list 21

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 22 ENERGETICKÝ AUDIT Povinné tabulky - vstupy Vstupy paliv a energie Množství paliv, energetické jednotky, roční náklady 22

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 23 ENERGETICKÝ AUDIT Povinné tabulky – Zdroj energie I Popis zdrojů energie Výroba, dodávka a prodej elektřiny a tepla 23

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 24 ENERGETICKÝ AUDIT Povinné tabulky – Zdroj energie II Celková účinnost zdrojů energie Účinnost kotlů Přímá metoda (měření na vstupu i výstupu) Nepřímá metoda (analýza spalin) 24

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 25 ENERGETICKÝ AUDIT Povinné tabulky – Vyhodnocení obalových konstrukcí Měrný tepelný tok Rozdělení tepelných ztrát 25

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 26 ENERGETICKÝ AUDIT – PROHLÍDKA NA MÍSTĚ 26

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 27 ENERGETICKÝ AUDIT Povinné tabulky – Rozdělení energie Energetická bilance Před a po provedení navržených opatření 27

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 28 ENERGETICKÝ AUDIT Povinné tabulky – Ekonomika projektu Ekonomická analýza pro alespoň 2 varianty 28

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 29 ENERGETICKÝ AUDIT – EKONOMICKÝ VÝPOČET Prostá doba návratnosti Diskontovaná doba návratnosti Čistá současná hodnota Vnitřní výnosové procento Diskont (%) Roční růst cen energie Hodnotící období 29

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 30 ENERGETICKÝ AUDIT Povinné tabulky – Environmentální hodnocení projektu Lokální emise Lokální zdroje energie Globální emise CZT, elektřina ze sítě 30

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 31 ENERGETICKÝ AUDIT – EVIDENČNÍ LIST 31 Celkový přehled parametrů Energie, emise, ekonomika

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 32 OBSAH LEGISLATIVA VZTAHUJÍCÍ SE K ENERGETICKÉ EFEKTIVNOSTI V RÁMCI EU NÁRODNÍ LEGISLATIVA KE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI A ENERGETICKÉMU AUDITU ZÁKLADNÍ SROVNÁNÍ ENERGETICKÝCH AUDITŮ A PRŮKAZŮ BUDOV ENERGETICKÝ AUDIT PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOVY 32

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 33 PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOVY Indikátory ENB: Dodaná energie – hlavní indikátor, jímž se budova zatřiďuje Neobnovitelná primární energie Průměrné Uem Dílčí U konstrukcí Dílčí účinnosti technických systémů 33 Zobrazení doporučení Dílčí složky dodané energie Rozdělení podle energonositelů

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 34 PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOVY PENB podle EPBD 2 (od roku 2013) 2 strany Průkazu Snaha o pro laiky srozumitelnou formu Zobrazuje spotřeby energie pro stávající (resp. projektovaný) stav budovy a doporučení Hodnocení primární energie 34

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 35 PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOVY PENB podle EPBD 2 (od roku 2013) Doporučená opatření pro stávající budovy Dodaná energie podle energonositelů Rozdělení dodané energie na vytápění, chlazení, větrání, přípravu teplé vody a osvětlení 35

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 36 PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOVY Povinnost mít PENB Pro stavební řízení od roku 2009 – budova musí dosáhnout nejhůře na třídu C; PENB je součástí projektové dokumentace ke stavebnímu povolení U nových budov s EVP *) nad 50 m 2 U větších změn budov **) s EVP nad 50 m 2 (vyjmuty jsou zemědělské, průmyslové a některé církevní stavby a budovy pro rekreaci) *) energeticky vztažná plocha = plocha všech podlaží z celkových vnějších rozměrů budovy (tj. včetně konstrukcí) **) jestliže je alespoň 25% ploch obalových konstrukcí předmětem úprav (výměny, rekonstrukce) 36

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 37 PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOVY Povinnost mít PENB Pro informační účely pro veřejnost – všechny budovy přístupné pro veřejnost (úřady, školy, kulturní, sportovní a zdravotnické objekty,…) musí mít PENB vyvěšený na veřejně přístupném a dobře viditelném místě – slouží pro informační účely pro veřejnost, není povinnost splňovat nějakou třídu Pro účely prodeje a pronájmu – nově od roku 2013; pro pronájmy dílčích částí budov (např. byty) platí až od 2016 Pro stávající užívané obytné a administrativní budovy platí mezi lety postupný nárůst povinnosti podle velikosti EVP Pro některé dotační programy zaměřené na úspory energie (Nová Zelená úsporám) 37

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 38 PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOVY Kontrola kvality Státní energetická inspekce (SEI) Odpovědná za kontrolu kvality PENB dle zákona 406/2000 Sb. ; V současnosti SEI nemá kapacitu na detailní kontrolu většího podílu PENB Pro stavební řízení je nutné kladné stanovisko SEI, vydávané na základě předloženého PENB; během tohoto procesu se fakticky neprovádí kontrola kvality/správnosti výpočtu Zákon 406/2000 Sb. definuje příslušné sankce Stavební úřady Pouze kontrolují, zda je PENB součástí dokumentace a je zajištěno příslušné stanovisko SEI (tj., zda budova splňuje potřebné hodnotící parametry – indikátory …viz tabulka dále) 38

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 39 PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOVY Hlavní vlastnosti PENB v ČR Pouze 1 typ Průkazu pro nové i rekonstruované budovy, pro prodej i pronájem Pouze 1 typ pro všechny typy budov (obytné, administrativní, veřejné apod.) Pouze 1 metodika = Výpočtové (standardizované) hodnocení = hodnotí se kvalita budovy pomocí teoretického výpočtu (eliminuje se tím vliv uživatele na spotřebu); budova se pak srovnává s referenční budovou (tento postup využívá cca 70% zemí EU, ostatní vycházejí z hodnocení měřených spotřeb energie tak, jak je tomu v ČR v případě EA; např. Německo má zavedeny obě metodiky pro různé účely) 39

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 40 PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOVY Hlavní vlastnosti PENB v ČR PENB se vydává jedině pro celou budovu (tento přístup využívá cca 50% zemí EU; dalších cca 30% umožňuje výpočet pro samostatné části (byty) a ve 20% zemí se vyžadují oba postupy) PENB je platný 10 years (nebo do významnější změny budovy) Není definován minimální povinný počet generovaných doporučení pro zlepšení budovy (toto platí v cca 70% zemí EU) Plná kontrola kvality PENB ze strany SEI není zatím v reálu zavedena Centrální sběr dat a jejich využití a analýza není zatím plně funkční 40

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 41 PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOVY Metodika výpočtu PENB Hlavním účelem PENB je poskytnutí informací o kvalitě budovy (i laikům) s možností porovnat budovy mezi sebou (proto se nehodnotí vliv uživatelů budovy) Jednotné klimatické okrajové podmínky pro celou ČR, definováno v TNI (technická normalizační informace, jednodušší obdoba normy) Vypočtené indikátory ENB (dodaná energie, neobnovitelná primární energie atd.) jsou následně porovnány s vypočtenou referenční hodnotou příslušné referenční budovy (nikoliv s legislativou pevně stanovenými hodnotami, jak tomu bylo v předchozí vyhlášce)…spravedlivější hodnocení 41

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 42 PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOVY Metodika výpočtu PENB Referenční hodnoty (ref.budova) jsou počítány automaticky na pozadí příslušných výpočtových programů Referenční hodnoty (ref.budova) pak odpovídá nejvyšším dovoleným hodnotám, které tvoří hranici tříd C a D, tj. splňuje/nesplňuje požadavky Indikátory ENB jsou: Dodaná energie – hlavní parametr, slouží k zatřídění budovy Neobnovitelná primární energie Průměrné Uem Dílčí U jednotlivých konstrukcí Jednotlivé účinnosti technických systémů 42

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 43 PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOVY 43 Indikátory ENBNové budovy a budovy s téměř nulovou spotřebou Větší změny budov (dle zákona jsou pro investora/stavebníka 3 možnosti na výběr) Jiné než větší změny budov a) Celková primární energie b) Neobnovitelná část primární energie ano c) Celková dodaná energie ano d) Dílčí složky dodané energie (vytápění, chlazení, příprava teplé vody, větrání, úprava vlhkosti, osvětlení) e) Průměrné Uem budovy ano f) Dílčí U konstrukcí ano g) Účinnosti technických systémů ano Indikátory, které musí být splněny pro daný účel

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 44 TYPY ENERGIE 44 Potřeba energie Systémová hranice budovy Dodaná energie Účinnosti vlastních zdrojů, ztráty v potrubích apod. Primární energie (celková) Obnovitelná primární energie Neobnovitel ná primární energie

ENERGETICKÉ AUDITY A PRŮKAZY BUDOV V ČR 45 DOTAZY, DISKUZE Děkuji za pozornost!