Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Způsoby vedení evidence podnikatelské činnosti I.
Snímače teploty Pavel Kovařík Rozdělení snímačů teploty Elektrické Elektrické odporové kovové odporové kovové odporové polovodičové odporové polovodičové.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Účetní doklady II. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_09_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
Návrhové systémy. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Elektromagnetická slučitelnost
Senzory pro EZS.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Zpětná vazba v zesilovačích 2
Elektromagnetická slučitelnost
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Způsoby vedení DE Výdaje před zahájením podnikání.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
MATEMATIKA Funkce.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslicová technika.
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Druhá mocnina dvojčlenu a rozdíl druhých mocnin
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Elektromagnetická slučitelnost
Základní zapojení zesilovačů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Senzory pro EZS.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
Číslicová technika.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_ Regulace
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Elektromagnetická slučitelnost
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
Elektromagnetická slučitelnost
Elektromagnetická slučitelnost
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Měření elektrického odporu
Měřící zesilovače.
TRANZISTOROVÝ JEV.
Digitální učební materiál
Závislost elektrického odporu
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
MATEMATIKA Goniometrické funkce Příklady 2.
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

Senzory pro EZS

Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: III/ _Snímače s termočlánky Autor: Ing. Janyška Lubomír Tématický okruh: Senzory pro EZS Ročník: II. Datum tvorby: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Janyška Lubomír

V místě spojení dvou různých kovů vzniká při zahřátí elektrické napětí (kontaktní napětí). Takové spojení dvou kovů pro měření teploty se nazývá termočlánek. Snímače s termočlánky jako čidly.

Napětí termočlánků stoupá s teplotou a závisí také na obou kontaktních kovech. V proudovém obvodu termočlánku jsou ještě další kontakty různých kovů. Při stejném nárůstu teploty v celém proudovém obvodu by se nárůsty tepelných napětí vykompenzovaly. Snímač s termočlánkem jako měřicím čidlem reaguje jenom na teplotní diference v proudovém obvodu. Termoelektrický jev (Seebeckův jev) 1821 německý fyzik Thomas Johann Seebeck přeměna teplotního gradientu přímo na elektrické napětí řádově μV na °C

Pro měření teploty pomocí termočlánku je nutno využít externí zesilovač pro termočlánek. Tento pak lze přímo nebo přes převodník napětí/proud připojit na napěťový nebo proudový vstup řídicího systému. Vyrovnávací vodiče (ze stejných materiálů jako kovy termočlánku) mohou být přímo připojeny na měřící přístroj s ukazatelem. Přístroj pak měří rozdíl teploty mezi čidlem a přístrojem. Většinou vedou vyrovnávací vodiče porovnávacímu místu, ve kterém je umístěn druhý termočlánek stejného typu, opačně zapojený (pólovaný). Potom je měřen rozdíl teploty čidla a teploty porovnávacího místa

Hodnota napětí/proudu z převodníku se v řídicím systému získá s vhodnými parametry (v závislosti na typu zesilovače a případně převodníku). Naměřené napětí/proud je pak možné převést na teplotu.

S ohledem na přípustnou teplotu jsou co nejblíže snímacím čidlům umístěny předzesilovače. Kontaktní místa v proudovém obvodu čidla, která by mohla být na újmu přesnosti měření, jsou pokud možno až na konci vedení. Kolísáni teploty v této oblasti je možno kompenzovat můstkovým zapojením, které je tvořeno PTC termistorem R1 a třemi teplotně nezávislými rezistory. Pouzdřené termočlánky Různé způsoby upevnění uvedené v montážnich pokynech umožňují nalézt optimální řešení upevnění snímače.

Můstky se vyvažují při referenční teplotě 20°C Celsia. Odchýlí-li se teplota v oblasti můstku od referenční teploty, vznikne diagonální napětí U 0, které kompenzuje rušivá kontaktní tepelná napětí. Pro měření v různých rozsazích teplot jsou pro vytvoření termočlánku vhodné dvojice kovů, např. dvojice měď- konstantan je vhodná pro rozsah -60°C až +350°C, dvojice železo-konstantan je vhodná pro rozsah -200°C až +750°C a dvojice platina-rhodium pro rozsah od 0°C do +1600°C. kabelový termočlánek s izolovaným měřícím spojem. Výstupním signálem snímače je termoelektrické napětí úměrné měřené teplotě. Jednoduchý

1.Popište princip termočlánku 2.Na kterých fyzikálních veličinách závisí hodnota výstupního napětí? 3.Jaké jsou rozsahy teplot, které lze měřit. termočlánky? Otázky k opakování Nápověda

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu snímačů fyzikálních veličin. Žáci na základě studia stanoví vlastnosti a funkce jednoduchých obvodů pro systémy EZS. Použité zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Janyška Lubomír