ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
VY_32_INOVACE_07-44 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – přírodní poměry.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a příroda Okruh dle RVP: Fyzika Tematická.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_09.
Globální problémy lidstva
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Lutín příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dostálová Název: EU_32_DOS_PR45_011 Téma: Přírodověda 4. a.
Název školy: Základní škola T. G
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
Atmosféra 4. února 2014 VY_52_INOVACE_230217
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_FYZIKA
VY_32_INOVACE_03_STRIDANI_ROCNICH_OBDOBI
ATMOSFÉRA podnebí VY_32_INOVACE_07-10 Ročník: VI. r.
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Teplota – souhrnná cvičení II.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_199 Tomáš Nový osmý Kraje ČR
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PODNEBÍ JIŽNÍ AMERIKY.
Saturn Sluneční soustava Název školy
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Zeměpis pro 1. ročník Přírodovědného lycea Ročník 1. říjen 2013
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
zpracovaný v rámci projektu
Termika VY_32_INOVACE_05-55 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Základní společenstva – skály a hory
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Klimatologické indexy Zadání cvičení
Atmosféra Země.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Závislost elektrického odporu
VY_32_INOVACE_ZE6-05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Venuše Sluneční soustava Název školy
Neživá příroda - vzduch
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Informatika – Průměr a min-max
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: Otáčení Země + Poledník.
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Modelová oblast PR Příhrazské skály
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího materiálu:Geografická termodynamika Kód vzdělávacího materiálu:ICT2-04-ErF Ročník:2. ročník čtyřletého gymnázia nebo 4. ročník šestiletého gymnázia Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: Jméno autora:Mgr. Jiří Erlebach Název šablony:

Geografická termodynamika Dle předloženého vzoru zjistěte některé klimatické informace o různých místech severní polokoule a pokuste se je vysvětlit na základě termodynamických a jiných fyzikálních principů. …a další otázky a odpovědi v následné prezentaci…

Podnebí vybraných měst město Praha (CZ) Moskva (RU) Jakutsk (RU) Londýn (GB) New York (US) Lisabon (PT) Madrid (ES) Barcelona (ES) Narvik (NO) Bergen (NO) poloha (° s.š.)50 výška (m n.m.)200 teplota I (°C) min I (°C)-28 srážky I (mm)24 teplota VII (°C)19 max VII (°C)38 srážky VII (mm)66 roční srážky (mm)530 u každého města zjistěte polohu (zeměpisnou šířku a nadmořskou výšku) pro nejchladnější měsíc (leden)anejteplejší měsíc (červenec) vždy určete: a) průměrnou teplotu b) extrémní – tj. v lednu (I) nejnižší, v červenci (VII) nejvyšší změřenou teplotu c) průměrné srážky za měsíc zjistěte celkový průměrný roční úhrn srážek Doplňkově zjistěte i další údaje o jednotlivých městech – počet obyvatel, význam, historii, zajímavosti, prohlédněte si fotografie… Tabulku přehledně zformátujte a pokuste se zjištěné údaje vysvětlit na základě fyzikálních principů. Pomocí internetu a jiných zdrojů (uveďte) vyhledejte základní podnebné informace o vybraných městech severní polokoule (tj. doplňte níže uvedenou tabulku podle vzoru pro Prahu).

Podnebí vybraných měst – vypracování město Praha (CZ) Moskva (RU) Jakutsk (RU) Londýn (GB) New York (US) Lisabon (PT) Madrid (ES) Barcelona (ES) Narvik (NO) Bergen (NO) poloha (° s.š.) výška (m n.m.) teplota I (°C) min I (°C) srážky I (mm) teplota VII (°C) max VII (°C) srážky VII (mm) roční srážky (mm) Rychlé shrnutí: Londýn, New York, Lisabon, Barcelona, Narvik a Bergen jsou přístavy (nadmořská výška 0 m) New York, Lisabon, Madrid a Barcelona leží na přibližně stejné zeměpisné šířce (40°) Praha, Moskva a Londýn leží na přibližně stejné zeměpisné šířce (50°) Jakutsk, Narvik a Bergen leží na přibližně stejné zeměpisné šířce (60°) – nejvýše Narvik (68°) nejvyšší nadmořskou výšku z vybraných měst má Madrid (670 m) nejchladnější zimy jsou v Jakutsku (–40 až –60 °C), nejteplejší léta jsou v Madridu (25 až 40 °C) nejsušším místem je Jakutsk (roční úhrn srážek 240 mm), nejdeštivějším Bergen (2250 mm)

Dopadající sluneční záření unzar.jpg /img/picture/948/Slunce4.jpg

Skleníkový jev Atmosféra (s obsahem skleníkových plynů):skleníkových plynů snadno propouští světelné a tepelné záření přicházející od Slunce záření zpětně vyzařované od zemského povrchu (s delší vlnovou délkou) silně absorbuje => zemský povrch a spodní vrstvy atmosféry si udržují vyšší teplotu + průměrná teplota zemského povrchu je asi +15 °C, bez skleníkového jevu by byla jen asi –18 °C – vlivem rostoucí koncentrace skleníkových plynů hrozba globálního oteplováníglobálního oteplování skleníkový plyn příspěvek ke skleníkovému jevu ekvivalent CO 2 vodní pára (H 2 O)60 %10000 oxid uhličitý (CO 2 )26 %1 methan (CH 4 ) celkem 8 % 20 oxid dusný (N 2 O)200 ozón (O 3 ) d69514_ _o2.jpg /microsites/solarni/obr/f3-2.gif

Oceánské × kontinentální klimaklima Kontinentální klima (vnitrozemské podnebí) velké roční i denní teplotní rozdíly (relativně teplá až horká léta, chladné až extrémně mrazivé zimy) obdobně i na pouštích jsou denní teploty extrémně vysoké (přes +50 °C), ale ranní i pod bodem mrazu (umocněno i absencí oblačnosti, která by v noci zadržovala teplo a zabraňovala radiačnímu ochlazování) Půda (suchá) má poměrně malou tepelnou kapacitu => rychleji se ohřívá, ale rychle i chladne Oceánské klima (přímořské podnebí) poměrně malé roční i denní teplotní rozdíly (nepříliš horká léta, mírné zimy) vysoká oblačnost a vydatné srážky během celého roku v extrémním případě až téměř stálé počasí během celého roku Voda má velkou tepelnou kapacitu => oceán funguje jako tepelný akumulátor

Golfský proud Golfský proud + cirkulace atmosférycirkulace atmosféry ommons/thumb/e/e2/Golfstream.jpg/8 00px-Golfstream.jpg Intenzivní teplý mořský proud vznikající v Mexickém zálivu spolu s relativně teplým vzdušným prouděním výrazně otepluje západní pobřeží Evropy (zvláště v zimě) lednové teploty až o 30 °C vyšší než v severní Americe vlivem globálního oteplování slábne jeho činnost = hrozba pro ochlazování Evropy! Mohutnost: až dvacetinásobek průtoku všech světových řek Počáteční teplota: přes +30 °C Teplota moře u břehů Evropy: až o 8 °C vyšší

Mrazová kotlina Mrazové kotliny (Jizerka, Jezerní slať, Adršpach aj.) výrazně nižší (zejména ranní) teploty oproti běžnému okolí Jakutsk Jakutsk – nejchladnější velkoměsto světanejchladnější velkoměsto světa kombinace kontinentálního subarktického klimatu, souvislého permafrostu a rozsáhlé mrazové kotliny léta relativně teplá (19 °C = srovnatelné s Prahou) extrémně chladné zimy (běžně pod –40 °C, extrémy až –60 °C) 8&ei=tib5UuvyI4SR7AbQ2ICQBg&ved=0CAkQ_AUoAQ /800/112305E_Klimadia_Jakutsk.jpg

Závěrečné opakovací úkoly 1.Proč jsou tak výrazné teplotní rozdíly mezi geograficky téměř souměřitelnými místy na severní polokouli? 2.Proč na jižní polokouli obdobnou situaci najdeme jen v omezené míře? 3.Jaké pozitivní a jaké negativní vlivy na zemské podnebí s sebou nese stále intenzivnější skleníkový jev registrovaný v posledních několika desetiletích? 4.Proč není nejchladnějším bodem severní polokoule pól, ale oblasti v centrální a východní Sibiři? 5.Snažte se najít co nejvíce důvodů toho, že teplota na pouštích vystoupá přes den k velmi vysokým hodnotám, ale přes noc může klesnout i pod bod mrazu. 6.Jak vysvětlíte hrozbu, podle níž by vlivem globálního oteplování paradoxně měly (zejména zimní) průměrné teploty v Evropě výrazně klesnout? Sami si zvolte další náměty doplňující informace k danému tématu

Použité informační zdroje (1)BARTUŠKA, K., SVOBODA, E. Fyzika pro gymnázia – Molekulová fyzika a termika. Praha: Prometheus, (2)BUREŠ, J. conVERTER [online]. Dostupné na URL: (3)Golfský proud. Internetový časopis Oko [online]. Dostupné na URL: proud/ (4)HTML, Fyzika [online]. Dostupné na URL: (5)Lecyklopædia – Golfský proud [online]. Dostupné na URL: (6)Meteorologisk institutt og NRK [online]. Dostupné na URL : (7)MIKULČÁK, J. a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky pro střední školy. Praha: Prometheus, (8) Reader’s Digest Illustrated Atlas of the World. London: The Reader’s Digest Association Limited, (9)SVOBODA, E. a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: SPN, (10)Technika kolem nás. Internetový portál [online]. Dostupné na URL: (11)Wikipedia. Internetová encyklopedie [online]. Dostupné na URL: