Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Advertisements

Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Název prezentace (DUMu)
Digitální učební materiál
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zábava na internetu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Funkční styly Funkční styl je způsob cíleného výběru
Komunikace a interakce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Styl prostěsdělovací Jde o oblast běžné každodenní komunikace v rodině, na pracovišti, mezi přáteli. Produktor navazuje kontakt s příjemcem,podává mu informace.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Funkční styl řečnický.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Střední škola obchodně technická s. r. o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
ŠABLONA III/2 Literární test 7. ročník Mgr
Transkript prezentace:

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 12. NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice A UTOR Mgr. Petr Kříž T EMATICKÝ CELEK Sloh R OČNÍK 3. D ATUM TVORBY

Anotace: Tato prezentace přibližuje funkční styl publicistický v současné stylistice. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Materiál je určen pro výuku ve 2. nebo 3. ročníku střední školy – stylistika. Metodické pokyny: Materiál použije učitel při výkladu látky. Doba prezentace odpovídá zhruba 35 – 40 minutám. Prezentaci může učitel doplňovat svými otázkami.

Funkční styl publicistický

Publicistický styl = styl sdělovacích prostředků publicistika = mezilidská komunikace, která informuje o současných společenských a politických událostech a zároveň je komentuje - dnes si pod pojmem publicistika lze představit především komentáře, glosy atd – úvahy novinářů - nejvýznamnější novináři: Karel Čapek, Eduard Bass, Karel Poláček, Rudolf Křesťan, Jan Neruda, Alexander Mitrofanov, Karel Havlíček Borovský a mnoho dalších

1. forma publicistiky a) mluvená I. rozhlas - dnes plno rádií - Svobodná Evropa – exilové, začalo vysílat 1. května 1951 v Mnichově - osobnosti: Ferdinand Peroutka (New York) Pavel Tigrid (Mnichov) II. televize - oproti všem ostatním sdělovacím prostředkům výhoda dynamického obrazu - ideální: přímý přenos

b) psaná I. periodický tisk – noviny a časopisy – Kramerius (první novinář), Tyl (Květy) atd. II. internetové zpravodajství – III. teletext televizí IV. zpravodajství formou SMS

2. funkce publicistiky - informační – něco se sděluje, přinášejí se informace - persvazivní (získávací, přesvědčovací) – vnucuje názor - vzdělávací – určitým způsobem vzdělávat – odborné časopisy - zábavná – zaujmout, pobavit čtenáře - z funkcí vyplývá cíl: informovat, získávat, vzdělávat, pobavit, zaujmout

3. vlastnosti publicistiky - připravenost - aktuálnost a rychlost - promyšlenost - výstižnost - přesvědčivost - objektivita ?????

3. vlastnosti publicistiky - připravenost - aktuálnost a rychlost - promyšlenost - výstižnost - přesvědčivost - objektivita ????? 4. hláskosloví a tvarosloví - spisovné, s drobnými odchylkami v mluvené publicistice (např. sem tam nespisovná koncovka – u počasí – takže bude počasí celkem dobrý)

5. slovní zásoba -výrazy související s ekonomií, politikou, hospodářstvím, sportem -kontaktové prostředky – noviny (televize) + čtenář = jedno a to samé – učiňme, sledujme -sousloví a frazémy – přísloví (komu se nelení...), pořekadla (jak na Nový rok....) -módní slova – mapovat, transformovat, časový horizont, spotřebitelský koš -biblismy – trnová koruna, Svatý grál, boj Davida a Goliáše, Samson

-klišé - automatizovaný prostředek („něco, co už někdo řekl“), vnímaný negativně) – vycházet ze zabezpečené obrany, spoléhat na rychlé brejky atd. - obrazná pojmenování – metafory, personifikace, přirovnání -slova expresivní (působivé) a emocionální (působící na city) – vekslák, vytrubovat do světa, mazánek - slova slangová, argotická, někdy i úmyslně nespisovná

Zdroje: MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN ADÁMKOVÁ, Petra a GREŠOVÁ, Šárka. Český jazyk a komunikace pro střední školy díl. Průvodce pro učitele. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2013, 175 s. ISBN