DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Advertisements

N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Společenské vědy Legislativní proces v ČR.
Aritmetický průměr Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika Datum.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název vzdělávacího materiálu
Lineární rovnice a nerovnice I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kvadratické nerovnice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Komanditní společnost
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Ekologie a ochrana přírody
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Matematika pro stavební obory 19. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mocniny s přirozeným mocnitelem
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Název prezentace (DUMu): Lomená funkce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, , Ostrava Název materiáluThomas Hobbes AutorJana Trčková Tematický okruhZáklady společenských věd – Základy filosofie Ročník3. ročník Vytvořeno Anotace Cílem těchto pracovních listů je na konkrétních textech a s konkrétními úkoly pochopit přínos filosofie Thomase Hobbese. Metodický pokyn Studenti mohou s pracovním listem smysluplně pracovat až po probrání základů Hobbesovy filosofie. Jednotlivé úkoly pak slouží k procvičení a k nalezení širších souvislostí v celku evropské filosofie. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Thomas Hobbes Pracovní list

Hobbesova nauka o metodě Správnou metodou je pro Hobbese výlučně metoda matematiky a přírodních věd. Naproti tomu tradiční metafyzika je strašák, který už konečně musí být zapuzen světlem rozumu. Předmětem filosofie jsou tělesa, a to přirozená i umělá, jimiž Hobbes rozumí lidská společenství, především stát. Tělesa musí být vysvětlena tím, že poznáme účinky z jejich příčin a příčiny z jejich účinků, tak budeme moci předpovídat budoucí účinky a otevřeme možnost praktickému a užitečnému použití věcí.

Na základě předešlého textu správně odpovězte: 1.Jak přistupuje Hobbes k tradiční metafyzice? 2.Na základě kterého principu Hobbes vše vysvětluje?

Správné odpovědi: 1.K tradiční metafyzice Hobbes přistupuje velmi kriticky, naprosto ji odmítá. 2.Vše vysvětluje na základě principu kauzality a zákonů mechaniky vůbec.

Pozorně si přečtěte část z díla Leviathan: V lidské přirozenosti shledáváme tři hlavní příčiny sporů. První žene lidi, aby se napadali pro zisk, druhá pro bezpečnost a třetí pro čest a vážnost. První užívá násilí, aby lidé pobrali jiným lidem muže, ženy, děti a stáda. Druhá, aby se bránili. Třetí, aby ztrestali jiné mínění nebo jiný projev. Lidé nemají nad sebou společnou moc, která by je držela na uzdě, jsou mezi sebou ve válce. Je to válka všech proti všem.

Otázky k textu z díla Leviathan: 1.Pojmenujte tři hlavní příčiny sporů lidské přirozenosti podle Hobbese. 2.Jak tedy vypadá přirozený stav v životě lidí?

Správné odpovědi: 1.Tři hlavní příčiny sporů jsou: soutěžení, nedůvěra a touha po slávě. 2. Přirozený stav je pak válka všech proti všem.

V díle Leviathan hledá autor řešení tohoto stavu: Jedinou cestou je, aby všichni veškerou svou moc a sílu svěřili jedinému muži, nebo jednomu sboru mužů, který by svedl všechny jejich vůle většinou hlasů ve vůli jedinou. Jako kdyby každý řekl každému:,,Vzdávám se svého práva vládnouti sobě a odevzdávám toto právo tomuto muži nebo tomuto sboru mužů.“ Když se tak stane, nazývá se množství takto sjednocené v jednu osobu stát, latinsky civitas.

Úkol k předešlému textu: Vlastními slovy formulujte, jak si Hobbes představuje vznik státu.

Na základě všech poznatků z výše uvedených textů správně doplňte: 1.Hobbes přistupuje k tradiční metafyzice ………….. 2.Vše vysvětluje na základě principu …………………... 3.Přirozený stav mezi lidmi pak nazývá ……………….. 4.Řešením popsané situace je podle Hobbese vznik …………, kdy má panovník nebo sbor mužů ………………….

Správné doplnění : 1.Hobbes přistupuje k tradiční metafyzice značně kriticky. 2.Vše vysvětluje na základě principů kauzality a zákonů mechaniky. 3.Přirozený vztah mezi lidmi pak nazývá válkou všech proti všem. 4.Řešením této situace je podle Hobbese vznik státu, kdy má panovník nebo sbor mužů neomezenou moc.

Použitá literatura GAARDER, Jostein. Sofiin svět: Román o dějinách filosofie. První vydání. Košice: Knižná dielňa Timotej, NOVOTNÝ, Zdeněk. Jak (se) učit filosofii. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 143 s. Dějiny filosofie (Olomouc), díl 1. ISBN CORETH, Emerich a Harald SCHÖNDORF. Filosofie 17. a 18. století. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 310 s. Dějiny filosofie (Olomouc), díl 3. ISBN