ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: MATEMATIKA ROČNÍK:6. TÉMA:KONSTRUKCE TROJÚHELNÍKU - SSS AUTOR:MGR. SVĚTLANA HAJDINOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: VY_32_INOVACE_52_SH
ANOTACE Téma: KONSTRUKCE TROJÚHELNÍKU - SSS Cílová skupina: práce je určena pro žáky 6. ročníku Cíl: Sestrojit trojúhelník zadaný 3 stranami, naučit se algoritmus konstrukční úlohy Pomůcky: psací a rýsovací potřeby, sešit, pracovní list - SPRÁVNÝ POSTUP Klíčová slova: trojúhelník, konstrukce Práce obsahuje: stručný zápis informací k tématu, pracovní list s řešením Možnosti využití: k uvedení nového učiva i k opakování již probraného učiva, písemná práce, samostatné opakování, skupinová práce, domácí práce apod.
PILOTÁŽ (doporučení – upozornění – zpětná vazba) Materiál byl použit ve 2 třídách 6. ročníku. Žáci vypracovali úkoly a pracovní listy, a tím si procvičili prezentované učivo. Žákům vyhovovala přehlednost zadání a možnost variability práce – podle vlastní potřeby a dohody mohli pracovat samostatně, ve skupině nebo společně s učitelem. Pracovní úkoly nebo pracovní listy mohou být využity v hodině, jako DÚ nebo samostatná práce, lze je ohodnotit. Je možné je promítnout na tabuli a zpracovávat společně nebo je vytisknout pro samostatnou nebo skupinovou práci (u každého uvedeno). V prezentaci je použita animace (na kliknutí nebo po předchozím) - snímek 4, 6, 7, 8.
KONSTRUKCE TROJÚHELNÍKU 1.NÁČRT - nakreslíme trojúhelník od ruky a vyznačíme zadané prvky zelenou pastelkou 2.ROZBOR - zapíšeme podmínky sestrojitelnosti trojúhelníku - zakreslíme geometrické útvary (body, přímky, kružnice apod.) potřebné ke konstrukci do náčrtu 3.POSTUP - postupně zapíšeme jednotlivé konstrukční kroky pomocí symbolických matematických značek 4.KONSTRUKCE - sestrojíme trojúhelník podle postupu 5.ZKOUŠKA - zkontrolujeme správné velikosti zadaných prvků přeměřením
TROJÚHELNÍK sss Konstrukce trojúhelníku podle věty sss - v trojúhelníku jsou zadány velikosti 3 stran. PŘÍKLAD: Sestroj trojúhelník ABC, ve kterém jsou zadány velikosti stran a = 7 cm, b = 6 cm, c = 9 cm. strana sss
TROJÚHELNÍK sss NÁČRT: ROZBOR: trojúhelníková nerovnost a+b>c7+6>9 13>9 b+c>a6+9>7 15>7 a+c>b7+9>6 16>6 △ ABC lze sestrojit △ ABC: a = 7cm, b = 6cm, c = 9cm
NÁČRT A ROZBOR: CO MÁME PRÁVĚ SESTROJENO: POSTUP: 1.AB;|AB|= c = 9 cm 2.k 1 ; k 1 (A; r=b=6cm) 3.k 2 ; k 2 (B; r=a=7cm) 4.C; C ∊ k 1 ∩k 2 5. △ ABC TROJÚHELNÍK sss C k1k1 k2k2 A B
POSTUP: 1.AB;|AB|= c = 9 cm 2.k 1 ; k 1 (A; r=b=6cm) 3.k 2 ; k 2 (B; r=a=7cm) 4.C; C ∊ k 1 ∩k 2 5. △ ABC KONSTRUKCE: TROJÚHELNÍK sss A k2k2 k1k1 C B ZKOUŠKA: strany a, b, c mají zadanou velikost - kontrola měřením
NÁČRT A ROZBOR: Pracovní list: SPRÁVNÝ POSTUP tisk pro žáka nebo IA tabule Najdi chyby v náčrtu a postupu konstrukce △ ABC: a = 8cm, b = 5cm, c = 10cm POSTUP: 1.AB;|AB|= c = 10 cm 2.k 1 ; k 1 (B; r=b=8cm) 3.k 2 ; k 2 (A; r=a=5cm) 4.C; C ∊ k 1 ∩k 2 5. △ ABC A C B c = 10 cm a = 8 cm b = 5 cm k1k1 k2k2
NÁČRT A ROZBOR: Pracovní list: SPRÁVNÝ POSTUP - řešení IA tabule Najdi chyby v náčrtu a postupu konstrukce △ ABC: a = 8cm, b = 5cm, c = 10cm POSTUP: 1.AB;|AB|= c = 10 cm 2.k 1 ; k 1 (B; r=b a=8cm) 3.k 2 ; k 2 (A; r=a b=5cm) 4.C; C ∊ k 1 ∩k 2 5. △ ABC k1k1 A C B c = 10 cm a = 8 cm b = 5 cm k2k2 k1k1 c = 10 cm a = 8 cm
ZDROJE [on line] dostupné z www: Vlastní tvorba Archiv autora