Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
PAMĚŤ.
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Paměť.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Paměť, pozornost, zapomínání
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluPatologické.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Témata kognitivní psychologie
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Jak si zapamatováváme a jak zapomínáme?. Paměť Paměť je schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy. Znamená to uchování informace o podnětu,
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť a soustředění.
PAMĚŤ.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Pozornost a paměť, představivost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Paměť, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Monika Malá Tematická oblast Základy společenských věd Ročník Pátý Datum tvorby Září 2013 Anotace Tato prezentace se věnuje paměti, popisuje fáze paměti, dělení paměti. Zabýváme se zde i vlivy, které paměť ovlivňují. Metodický pokyn Tato prezentace slouží jako elektronická učebnice, pro pátý ročník (osmiletého ) gymnázia základů společenských věd – psychologie. Časová dotace 45 minut.

Anotace: Tato prezentace se věnuje paměti, popisuje fáze paměti, dělení paměti. Zabýváme se zde i vlivy, které paměť ovlivňují.

Paměť -je funkce, která umožňuje uchování zkušenosti, informaci o okolním světě i o sobě samém ve vztahu k tomuto světu. -Paměť nemá vlastní obsah, je funkce spojená s dalšími psychickými procesy, poznávacími či emotivně regulačními. -Bez paměti nemůžete normálně psychicky fungovat.

Fáze paměti: Vštípení (kódování). Uchování informací v paměti (retence). Vybavování (reprodukce).

Vštípení (kódování) Naše zkušenosti se kódují trojím způsobem: -verbálně -obrazově -motoricky Z hlediska délky trvání, po kterou jsou uchovávány informace, lze v paměti rozlišovat 3 systémy: a)Senzorickou (ultrakrátkou) paměť. b)Krátkodobá paměť. c)Dlouhodobá paměť.

Senzorickou (ultrakrátkou) paměť Uchovává se krátkou dobu – několik sekund. V tomto čase se rozhoduje – bude-li informace přesunuta do krátkodobé paměti nebo bude zapomenuta. Například projíždějící auto, je pro nás důležité nebo ne. Telefonní číslo budoucího zaměstnavatele.

Krátkodobá paměť = operační neboli pracovní paměť -Po dobu sekund podrží informaci potřebné k psychickým aktivitám. -Představte si pracovní tabuli obsahující to, co momentálně zpracováváme, čím se zabýváme. -Kapacita tohoto systému se pohybuje mezi 5-9 smysluplnými informačními jednotkami jakéhokoli druhu a bez ohledu na jejich rozsah. -Možné zvyšování kapacity krátkodobé paměti jsou tzv. mnemotechnické pomůcky. Ty usnadňují uložení informací do dlouhodobé paměti.

Dlouhodobá paměť Pasivní systém s neomezenou kapacitou. Do dlouhodobé paměti ukládáme informace zprostředkované smysly, ale také obsahy (myšlenky, city, představy, sny). Ukládání je záměrné nebo bezděčné. Mechanické opakování – memorování – je ukládání do paměti opakováním (slovíčka). Významnější je sémantické kódování, při němž si jednotlivé informace pomocí významových vazeb propojujeme do smysluplného celku.

Uchování informací v paměti Významné informace jsou zpracovávány (kódovány) takovým způsobem, aby byly snadněji vybavitelné a reprodukovatelné. Osobní význam je dán: - motivací, - osobními potřebami, - spojení se silným citovým prožitkem, - naopak s odporem, - rozumovým hodnocením.

Mechanicky vštípené informace nebo informace bez citového náboje nelze vybavit – dekódovat. Při vštěpování informací může docházet k jevu zvanému transfer (přenos), kdy učení se novému je usnadňováno využitím již existujících paměťových stop obsahujících informace, které nějak souvisí s novým učivem.

Vybavování (reprodukce) = proces dekódování informace, uložené v paměti. 2 základní formy – spontánní vybavování a znovupoznání. Spontánní vybavování – reprodukce bez jakýchkoliv vodítek. Znovupoznání – rekognice – vybavování si při opětovném vnímání téhož jevu, které oživuje paměťové stopy a stimuluje vybavení detailů.

Zapomínání Ztráta schopnosti reprodukce se označuje jako zapomínání. Nejsou-li paměťové stopy posilovány (opakování). V rámci zapomínání odstraňujeme nepotřebné obsahy paměti, chráníme psychiku před přetížením.

Kvalita paměti je ovlivněna: Tělesným stavem organismu. Psychickým stavem. Vnějšími okolnostmi (den/noc, roční období, skupinový názor, tlak skupiny, obecně platné postoje). Vlastnostmi informací, určených k zapamatování (časový interval, který je k dispozici k jejich osvojení, individuální významnost paměťového materiálu, spojitost s citovým prožitkem.

Poruchy paměti Amnézie Hypermnézie

Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová :Základy obecné psychologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, Hradec Králové 2007