Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_30_NAPOJEKOLEMNAS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Christina Bočáková 3. ročník
Advertisements

Chemie.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Mýdla Mgr. Lenka Fasorová.
Redoxní reakce - reakce glukosy s methylenovou modří
Bezpečnost práce v chemii
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Acidobazické indikátory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_170.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_52_INOVACE_ZB03_0964TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Základní pojmy organické chemie
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Ch_037_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Ch_037_Deriváty uhlovodíků_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
Ch_045_Estery, esterifikace Ch_045_Deriváty uhlovodíků_Estery, esterifikace Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Žákovský pokus Hydrolýza solí a stanovení pH Ing. Lenka Molčanová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_23_TERMIT.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie pro žáky ve věku 11 až 15 let Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu,
Chemie pro 9.ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_12_Tuky.
Výroba mýdla - - žákovský pokus MGR. DANIELA SZMEKOVÁ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_31_CHEMILUMINISCENCE.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o uhlíku a jeho oxidech. Klíčová slova:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PŘÍPRAVA MÝDLOVÉHO SLIZU
Přírodní látky 1. Sacharidy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základy organické chemie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Negativní vliv mycích prostředků I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Prací prostředky – složení
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Organická chemie v průmyslu
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_30_NAPOJEKOLEMNAS AutorMgr. Ivan Bartoš, Ph.D. Tematický okruhChemické reakce Ročník6. Datum tvorby AnotaceReakce na bázi přírodních barviv. Vysvětlení barevnosti a barevných přechodů organických látek pomocí chemických dějů. Metodický pokynPracovní list je určen jako výuková pomůcka se zaměřením na mezipředmětové vztahy předmětů chemie, fyzika, biologie i jako materiál k samostudiu. Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, vytištění pracovního listu pro laboratorní cvičení. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Chemikálie: Na2S2O5, KIO3, HIO3, ethanol, H2SO4 (30%), rozpustný škrob, saponát Pomůcky: láhev od Coca Coly (1,5 dm3), pivní sklenice (1dm3), 2 odměrné baňky (1dm3), 2 kádinky 500 cm3, 3 kádinky (50 cm3), 3 kádinky (40 cm3), kalibrační pipety Bezpečnostní upozornění: Na2S2O5 může způsobit podráždění a být škodlivý při polknutí, může způsobit alergické reakce na kůži a dráždit oči. Při přípravě a manipulaci s roztokem se musí používat ochranné brýle. :

Příprava roztoků: Coca Cola: Roztok A: 0,5 g škrobu se rozpustí v kádince s 50 cm3 vařící vody Roztok B: 2,5 g HIO3 se rozpustí v 50 cm3 kádince obsahující 50 cm3 destilované vody Roztok C: 0,85 g Na2S2O5 se rozpustí v 50 cm3 destilované vody Pivo: Roztok D: 2,15 g KIO3 se rozpustí v destilované vodě a doplní na objem 1000 cm3. Roztok E: 0,48 g Na2S2O5 se rozpustí v destilované vodě a doplní na objem 1000 cm3. Přidá se 5 cm3 ethanolu a 9 cm3 30% H2SO4

Postup: CocaCola: Láhev Coca Coly je naplněna 1410 cm3 destilované vody. Přidáme 15 cm3 roztoku A, 30 cm3 roztoku B a 30 cm3 roztoku C. Láhev se zazátkuje a protřepe. Pivo: Do pivní sklenice dáme na dno několik cm3 dobře pěnivého saponátu a přidáme současně po 500 cm3 roztoku D a roztok E.

Saponáty Saponáty jsou podstatnou složkou k přípravě „umělého piva“. Jedná se o syntetické tenzidy, vyráběné z vyšších alifatických nebo aromatických uhlovodíků, získaných z ropy a dehtu, ze syntetických mastných kyselin, aminů, amidů, nitrilů a dalších látek. Neporušují živočišná vlákna, nejsou citlivé na tvrdou vodu, mají vyšší dispergační schopnost, lepší smáčivost a perou v nižších koncentracích a za nižších teplot než mýdlo. Nevítanými vlastnostmi je značná koroze pracích nádob a negativní vliv na pokožku. Jsou obtížně biologicky odbouratelné, čímž ohrožují životní prostředí. Mnohé funkční vlastnosti mohou být zlepšeny detergenčními přísadami, např. karboxymetylcelulóza zabraňuje zpětnému usazení již vyprané špíny na prádlo, enzymy štěpí bílkoviny a tuky, komplexony a fosfáty změkčují vodu.

Obr. 1

Obr. 2

Zdroje: Obr. 1, Obr. 2: archiv autora BARTOŠ I.: Digitalizovaný experiment - prostředek k osvojení vybraného učiva obecné chemie. Disertační práce. Praha: Př UK, SOLÁROVÁ, M. Chemické pokusy pro základní a střední školu. Brno: Paido, STRAKA, M. Kouzelnické pokusy z chemie. Praha: ICM, 1998.