Dějiny evropské hudby XX. STOLETÍ Sloh sonický Neoklasicismus Neofolklorismus Minimalismus úkol: 1 2 test
HUDBA nepřijmutí hudby bez tonálního určení – nepřehlednost prolnutí stylových prostředků a forem baroka a klasicismu s výrazovými prostředky moderní hudby – NEOKLASICISMUS vliv folklóru na hudbu 20. století – NEOFOLKLORISMUS FUTURISMUS – okouzlení civilizací, technickým pokrokem snaha zachytit změť zvuků velkoměsta, rytmus strojů, chaos… netradiční zacházení s hudebními nástroji
20. století – SOUDOBÁ HUDBA kompoziční techniky dodekafonie seriální hudba aleatorika punktualismus modální hudba témbrová hudba elektroakustická a elektrofonická hudba čtvrtónová hudba hudební směry expresionismus neoklasicismus neofolklorismus syntézy minimalismus prolínání ART a NONART grafická hudba
NEOKLASICISMUS Igor Stravinskij, 1882–1971, ruský skladatel Sergej Prokofjev, 1891–1953, ruský skladatel Dmitrij Šostakovič, 1906–1975, ruský skladatel Bohuslav Martinů, 1890–1959 PAŘÍŽSKÁ ŠESTKA Poulenc, Honegger, Milhaud, … Jean Cocteau, básník Paul Hindemith, 1895–1962, francouzský skladatel Benjamin Britten, 1913–1976, anglický skladatel
NEOKLASICISMUS používá barokní a klasicistní formy naplňuje je moderním melodicko-rytmickým a harmonickým jazykem – ostřejší harmonie, komplikovanější rytmus IGOR STRAVINSKIJ: Pulcinella, balet I.Stravinskij - Pulcinella Orchestral Suite - Part I/III - YouTube SERGEJ PROKOFJEV: Romeo a Julie, Montekové a Kapuleti, balet DMITRIJ ŠOSTAKOVIČ: Symfonie č. 5, 1. Moderato BOHUSLAV MARTINŮ: Symfonické fantazie, Symfonie č. 6, 3. Lento BÉLA BARTÓK : Hudba pro smyčcový orchestr, bicí a celestu IGOR STRAVINSKIJ: Svěcení jara, balet U3V / 5 SERGEJ PROKOFJEV: Romeo a Julie, Montekové a Kapuleti U3V / 6, od 2.00 min DMITRIJ ŠOSTAKOVIČ: Symfonie č. 5, 1. Moderato U3V / 11 BOHUSLAV MARTINŮ: Symfonické fantazie, Symfonie č.6, 3.Lento U3V / 12 Kytice, Idyll CD 316 / 6 BÉLA BARTÓK : Hudba pro smyčcový orchestr, bicí a celestu CD II / 32
PAŘÍŽSKÁ ŠESTKA, vznik 1918 požadovali návrat tonality a uplatnění pevné, přehledné formy rovnováhu citu a rozumu v hudbě x romantismus a impresionismus přiblížit hudbu všednímu životu FRANCIS POULENC: Koncert pro 2 klavíry a orchestr PAUL HINDEMITH: Malíř Mathis ARTHUR HONEGGER: Pacific 231 Honegger - Pacific 231 – YouTube hudební ztvárnění parní lokomotivy DARIUS MILHAUD: Stvoření světa Darius Milhaud - La creation du monde (1923) - YouTube FRANCIS POULENC: Koncert pro 2 klavíry a orchestr U3V / 7 PAUL HINDEMITH: Malíř Mathis U3V / 8 DARIUS MILHAUD: Stvoření světa
NEOFOLKLORISMUS Igor Stravinskij, 1882–1971, ruský skladatel Leoš Janáček, 1854–1928 Bohuslav Martinů, 1890–1959 Carl Orff, 1895–1982, německý skladatel Béla Bartók, 1881–1945, maďarský skladatel Wojtěch Kilar, 1932, polský skladatel Emil Viklický, 1948, jazzový skladatel
NEOFOLKLORISMUS inspirace folklórem různých národů složité, nepravidelné často se proměňující rytmické útvary užívaní pentatoniky, celotónových a cikánských stupnic drsný zvuk orchestru – vyjádření barbarských společenství IGOR STRAVINSKIJ: Svěcení jara, 2. Jarní věštby LEOŠ JANÁČEK: Její pastorkyňa, Scéna rekrutů BOHUSLAV MARTINŮ: Otvírání studánek CARL ORFF: Carmina Burana BÉLA BARTÓK: Rumunské lidové tance, č. 1 WOJTĚCH KILAR: Krzesany Zuzana Lapčíková a EMIL VIKLICKÝ: Viděla sem mého holúbka sivého Igor Stravinskij: Svěcení jara U3V / 5 LEOŠ JANÁČEK: Její pastorkyňa U3V / 10 BÉLA BARTÓK: Rumunské lidové tance, č.1 Konfrontace CD1 / 3 WOJTĚCH KILAR: Krzesany Konfrontace CD2 / 1 Zuzana Lapčíková a Emil Viklický : Viděla sem mého holúbka sivého Konfrontace CD2 / 2
IGOR STRAVINSKIJ, 1882–1971 nejvýraznější postava hudby 20. století hudební novátor studoval skladbu Rimského-Korsakova od 1914 žil ve Švýcarsku, Francii, USA inspiroval se jazzem, neoklasicismem, neofolklorismem a serialismem 1
IGOR STRAVINSKIJ– dílo balety pro Ďagiľevův baletní soubor v Paříži Svěcení jara Pták ohnivák Petruška 2
MINIMALISMUS dlouhé téměř nepozorovaně se proměňující plochy mnohonásobné opakování jednoduchých motivů prodělávájících postupný, nenápadný vývoj zdroje africká hudba (rytmy), indická hudba (nepravidelné rytmy), renesanční polyfonie, rockové skupiny (The Police…), jamajské reggae (taneční prvek) elektroakustická hudba, seriální hudba, aleatorika Henryk Górecki, 1933 Symfonie č.3, Píseň žalobná, 2. Lento ae largo Philip Glass, 1937 Koncert pro housle a orchestr, 1. věta Steve Reich, 1936 Different Trans Music for Naplet Instruments
MINIMALISMUS HENRYK GÓRECKI, 1933 Symfonie č. 3, Píseň žalobná PHILIP GLASS, 1937 Koncert pro housle a orchestr, 1. věta STEVE REICH, 1936 Different Trans Music for Naplet Instruments CLARINET FACTORY: Ozvěny z kamene Clarinet Factory - Traincid – YouTube Clarinet Factory - Měsíční zem / The Land of Moonlight - YouTube HENRYK GÓRECKI: Symfonie č.3, Píseň žalobná U3V / 16 PHILIP GLASS: Koncert pro housle a orchestr U3V / 17 STEVE REICH: Different Trans CD II / 37 Music for Naplet Instruments
CLARINET FACTORY. http://www. clarinet-factory. cz/fotografie-p66 CLARINET FACTORY http://www.clarinet-factory.cz/fotografie-p66.html Jidřich Pavliš, * 1970, Svitavy 3 Na jaře 2008 s CLARINET FACTOTY vystupoval americký vokalista Bobby Mc Ferrin. Zazněla improvizace na skladbu Vltava. Clarinet Factory - Ozvěny z kamene (2003)
Úkol č. 1: Zahrejte skladbu ve stylu minimalismu.
Úkol č. 2: Vytvořte skladbu ve stylu minimalismu. skladba v C dur, tempo = 120, Orffovy instrumenty 4 instrumentalisté + dirigent Každý z hráčů si vymyslí motivek, který bude schopen snadno zahrát. Motivek bude každý hráč stále opakovat podle metronomu. Dirigent ukazuje, kdo má se svým motivem začít a kdo skončit. Motivy můžete různě spojovat a kombinovat.
GRAFICKÁ HUDBA syntéza hudby a výtvarného umění, JOHN CAGE smysl – zapojit vnitřní sluch na základě zrakového vjemu, podnítit fantazii b)
Vyber ze 3 možností správnou odpověď. TEST Vyber ze 3 možností správnou odpověď.
a) sonáta, symfonie, nástrojový koncert b) jazz, rock, muzikál c) opera, opereta 1. Které z uvedených žánrů zahrnuje NONART? a) neofolklorismus b) neoklasicismus c) impresionismus 2. Barokní a klasicistní formy používá a) minimalismus b) expresionismus c) punktualismus 3. Mnohonásobné opakování jednoduchých motivů využívá a) receptivní hudbu b) intuitivní hudbu c) grafickou hudbu 4. Syntéza hudby a výtvarného umění je typická pro
a) klasické hudby, folklóru, jazzu b) dodekafonie a expresionismu c) romantismu a novoromantismu 5. Hudba BOHUSLAVA MARTINŮ prošla inspiračními vlivy a) technickou civilizací počátku 20. století b) tvorbou skladatelů druhé vídeňské školy c) moravským folklórem 6. Hudební řeč LEOŠE JANÁČKA byla inspirována zejména a) notované záznamy živého projevu lidí – jeden z hlavních inspiračních zdrojů Leoše Janáčka b) 12-tónové řady v schönbergově kompoziční metodě c) počítačem vytvořené zvuky napodobující lidský hlas 7. Tzv. NÁPĚVKY byly
a) Petr Iljič Čajkovskij b) Igor Stravinskij c) Benjamin Britten 8. Nejvýraznějším skladatelem hudby 20. století byl a) inspirace folklórem b) inspirace gregoriánským chorálem c) uplatnění 12-tónové kompoziční metody 9. Typickým rysem tvorby Bély Bartóka je a) počítačové hudby b) punktualismu c) hudebního minimalismu 10. Steve Reich a Philip Glass jsou předstraviteli
Citace obrázku GRANTHAM. wikipedia.cz [online]. [cit. 27.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Igor_Stravinsky_LOC_32392u.jpg NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 12.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:L%C3%A9on_Bakst_001.jpg Použité hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla. Notový materiál CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova 2 pro gymnázia.,Praha: SNP - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, Bělehradská 47, 120 00 Praha 2, 2003, ISBN 80-7235-219-9. LISÁ. Hudební nauka pro malé i větší muzikanty 2. Praha: Editio Supraphon Praha, 1997, ISBN 80-7058-469-6 CD CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova 2 pro gymnázia.,Praha: SNP - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, Bělehradská 47, 120 00 Praha 2, 2003, ISBN 80-7235-219-9.