BAŤŮV KANÁL Vytvořil:Jiří Macháň Dne: Základní inf. Délka úseku: 27 km po řece Moravě, 24 km po Baťově kanálu a 1 km po řece Dřevnici Délka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
„Rekonstrukce chodníku podél silnice III/01152(II/474) km 0,000 – 0,222“ Tento projekt byl spolufinancován z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
Voda jak ji neznáme Povolení k nakládání s vodami k Ing. Jana Zmeškalová.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
AnotacePracovní listy jako příprava pro práci v terénu. Seznamují žáky se základními pojmy a regionální tematikou. Vycházka do přírody, fotodokumentace,
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Vypracoval: Adam Búřil Téma: 31. Baťův kanál, centrum turistického ruchu ve Veselí n. Mor. Rok: 2015/2016Konzultant: Mgr. Jitka Štípská.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO28 Název.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Nový celorepublikový nástroj územního plánování: –koordinuje územně plánovací činnost krajů a obcí –koordinuje resortní koncepce s průmětem do území Obsahuje.
Horská služba ČR NONSTOP SOS
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Určeno pro:žáky 2.ročník středních škol Vzdělávací obor: Zeměpis Tematický okruh: Česká republika Téma: Česká republika – průmysl Jméno autora: Mgr. Tomáš.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vodní dílo Nové Mlýny. Nové Mlýny jsou kaskáda tří vodních nádrží (Mušovská, Věstonická a Novomlýnská) na řece Dyji pod Pavlovskými vrchy v okolí se nachází.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Místní části Veselí nad Moravou - Veselí nad Moravou vlajka znak
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Technické prostředky v požární ochraně
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Protokol o ohledání místa činu. ZPPP 100/2001, čl. 26
VY_32_INOVACE_36_Jihoceske_rybniky Vlastivěda - 4.,5. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr.Iva Drgáčová NÁZEV: VY-32-INOVACE-04-Zlínský kraj-vodstvo TÉMATICKÝ.
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Základní škola Záhumení Rožnov pod Radhoštěm
Odborné vyučování pro 3. ročník oboru Technik puškař a Puškař ROČNÍK:
Občanské soudní řízení I.
VY_32_INOVACE_Lul_II_09 Malá pevnost- Vnitřní pracovní komanda
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
o ochraně zvířat během přepravy a souvisejících činností …
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál
Vypracoval: Petr Sobek
Roční seminář pro vodoprávní úřady
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
Účetní pravidla, změny v účetních odhadech a chyby
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Technické prostředky v požární ochraně
Státní plavební správa
Stavební právo.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Občanské soudní řízení I.
Matriční úřad.
Občanské soudní řízení I.
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
NOVINKY OD BUŘINKY – DUBEN 2016
Významné stavby SŽDC v regionu Střední a východní Moravy
Člověk a voda – VODNÍ STAVBY
Vítáme Vás v Luhačovicích
Vodní autobusy a vodní taxi
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Transkript prezentace:

BAŤŮV KANÁL Vytvořil:Jiří Macháň Dne:

Základní inf. Délka úseku: 27 km po řece Moravě, 24 km po Baťově kanálu a 1 km po řece Dřevnici Délka úseku: 27 km po řece Moravě, 24 km po Baťově kanálu a 1 km po řece Dřevnici Pramen: Otrokovice Pramen: Otrokovice Ústí: Rohatec Ústí: Rohatec Vznik: 1935 Vznik: 1935 Ukončení: 1938 Ukončení: 1938 Plavebních komor: 14 plavebních komor Plavebních komor: 14 plavebních komor Mostů: 23 Mostů: 23

Důvod vzniku Baťova kanálu Vodní cesta řeky Moravy a průplavu Otrokovice - Rohatec - to je totiž oficiální název „Baťova plavebního kanálu“, vznikla z popudu firmy Baťa ve Zlíně. Firma vlastnila Ratíškovické doly, hodlala levně dopravovat lignit do Otrokovic jako topivo do elektrárny, čímž by dosáhla i levné výroby energie pro svůj kožedělný závod. Vodní cesta řeky Moravy a průplavu Otrokovice - Rohatec - to je totiž oficiální název „Baťova plavebního kanálu“, vznikla z popudu firmy Baťa ve Zlíně. Firma vlastnila Ratíškovické doly, hodlala levně dopravovat lignit do Otrokovic jako topivo do elektrárny, čímž by dosáhla i levné výroby energie pro svůj kožedělný závod.

První práce V roce 1818 jsou provedeny první regulační práce na řece Moravě. Další regulace na sebe nedaly dlouho čekat. Regulační práce na Moravě pakračovaly a poslední regulovaný úsek byl dokončen, -cca 10 km řeky v úseku na soutoku s Dyjí. S úpravami na řece Moravě, dochází v 30. letech k rozvoji projektování závlah. Nejbohatší síť závlah s důmyslným systémem zavodňovacích příkopů byla navrhována v oblasti mezi Otrokovicemi a Hodonínem.V roce 1818 jsou provedeny první regulační práce na řece Moravě. Další regulace na sebe nedaly dlouho čekat. Regulační práce na Moravě pakračovaly a poslední regulovaný úsek byl dokončen, -cca 10 km řeky v úseku na soutoku s Dyjí. S úpravami na řece Moravě, dochází v 30. letech k rozvoji projektování závlah. Nejbohatší síť závlah s důmyslným systémem zavodňovacích příkopů byla navrhována v oblasti mezi Otrokovicemi a Hodonínem.

Zapojení firmy Baťa Těchto zpracovaných dokumentů si povšimla firma Baťa, která odedávna sledovala myšlenku splavnosti řeky Moravy. Předmětem pozornosti se stal hlavní zavodňovací kanál, který byl s ohledem na požadavky přiměřeně rozšířen a prohlouben. Takto upravený kanál pak splňoval podmínky pro tzv. malou plavbu - délky 38 m, šířky 5 m, ponoru 1,20 m a únosnosti max. 150 tun. Aby se tento náhon mohl využívat pro plavbu v celé délce, zavázala se firma Baťa k částečnému zaplacení nákladů všech zařízení, jichž bylo třeba, aby ze zavlažovacího náhonu byl vybudován průplav pro malou plavbu.Těchto zpracovaných dokumentů si povšimla firma Baťa, která odedávna sledovala myšlenku splavnosti řeky Moravy. Předmětem pozornosti se stal hlavní zavodňovací kanál, který byl s ohledem na požadavky přiměřeně rozšířen a prohlouben. Takto upravený kanál pak splňoval podmínky pro tzv. malou plavbu - délky 38 m, šířky 5 m, ponoru 1,20 m a únosnosti max. 150 tun. Aby se tento náhon mohl využívat pro plavbu v celé délce, zavázala se firma Baťa k částečnému zaplacení nákladů všech zařízení, jichž bylo třeba, aby ze zavlažovacího náhonu byl vybudován průplav pro malou plavbu.

Práce na Baťově kanále - obrázky

cena Podle dochovaných záznamů si práce a náklady na vybudování kanálu vyžádaly 35 mil. Kč a po válce v roce 1945 na odstraňování válečných škod dalších 21 mil. Kč (poválečné měny). Země Moravskoslezská podle návrhu zemského výboru ze dne 4. října 1934 převzala funkci stavebníka s tou podmínkou, že vícenáklady na plavbu a 25 % příspěvek na jezy budou uhrazeny firmou Baťa a.s.Podle dochovaných záznamů si práce a náklady na vybudování kanálu vyžádaly 35 mil. Kč a po válce v roce 1945 na odstraňování válečných škod dalších 21 mil. Kč (poválečné měny). Země Moravskoslezská podle návrhu zemského výboru ze dne 4. října 1934 převzala funkci stavebníka s tou podmínkou, že vícenáklady na plavbu a 25 % příspěvek na jezy budou uhrazeny firmou Baťa a.s.

trasa Plavební cesta začínala v Otrokovicích, kde byly dílny na opravu lodí, přístav a překladiště. Odtud pokračovala po řece Dřevnici na řeku Moravu až do Spytihněvi, kde začíná plavební kanál. Kanálem byla trasa vedena do Starého Města, kde se vrací zpět na řeku Moravu a po ní až do Veselí nad Moravou. Nad Veselským jezem odbočuje znovu do kanálu, ve Vnorovech křižuje úrovňově Moravu, u Strážnice říčku Veličku, odkud přes Petrov směřuje k Rohatci, kde končí.Plavební cesta začínala v Otrokovicích, kde byly dílny na opravu lodí, přístav a překladiště. Odtud pokračovala po řece Dřevnici na řeku Moravu až do Spytihněvi, kde začíná plavební kanál. Kanálem byla trasa vedena do Starého Města, kde se vrací zpět na řeku Moravu a po ní až do Veselí nad Moravou. Nad Veselským jezem odbočuje znovu do kanálu, ve Vnorovech křižuje úrovňově Moravu, u Strážnice říčku Veličku, odkud přes Petrov směřuje k Rohatci, kde končí. Celá délka této plavební cesty činí 52 km, z toho asi polovina cesty je korytem řeky Moravy a polovina plavebním kanálem. Celá délka této plavební cesty činí 52 km, z toho asi polovina cesty je korytem řeky Moravy a polovina plavebním kanálem.

Trasa - obrázek

zvláštnost Zvláštností na plavební cestě je překonání řeky Moravy nad Vnorovským jezem, což bylo řešeno lanovkou, která přitahovala čluny z plavebního kanálu přes řeku Moravu zpět do kanálu.Zvláštností na plavební cestě je překonání řeky Moravy nad Vnorovským jezem, což bylo řešeno lanovkou, která přitahovala čluny z plavebního kanálu přes řeku Moravu zpět do kanálu. Hlavním překladištěm byl samostatný objekt vybudovaný za Rohatcem, kam byla přivedena železniční vlečka, po které byl dopravován železničními vagony lignit a zde zvláštním zvedacím zařízením ( tzv. výklopníkem ) obsah vagonů přesypáván do člunů.Hlavním překladištěm byl samostatný objekt vybudovaný za Rohatcem, kam byla přivedena železniční vlečka, po které byl dopravován železničními vagony lignit a zde zvláštním zvedacím zařízením ( tzv. výklopníkem ) obsah vagonů přesypáván do člunů.

Počátky plavby Počátky plavby po Baťově kanálu se datují z roku 1939, kdy 22. února Zemský úřad v Brně po kolaudaci vodní cesty vydává firmě Baťa „výměr “ s návrhem zápisu do vodní knihy Okresního úřadu ve Zlíně. V červenci roku 1939 byla utvořena Moravská plavební a.s. „Morava“, která požádala o plavební koncesi, tuto ji Ministerstvo obchodu po doporučení Československého plavebního úřadu v září 1939 udělilo. Plavba po kanále je pak pod různými firmami a za různých povolení provozována zhruba až do roku 1960, kdy bylo ještě přepraveno cca tun materiálu (uhlí, štěrk, písek).Počátky plavby po Baťově kanálu se datují z roku 1939, kdy 22. února Zemský úřad v Brně po kolaudaci vodní cesty vydává firmě Baťa „výměr “ s návrhem zápisu do vodní knihy Okresního úřadu ve Zlíně. V červenci roku 1939 byla utvořena Moravská plavební a.s. „Morava“, která požádala o plavební koncesi, tuto ji Ministerstvo obchodu po doporučení Československého plavebního úřadu v září 1939 udělilo. Plavba po kanále je pak pod různými firmami a za různých povolení provozována zhruba až do roku 1960, kdy bylo ještě přepraveno cca tun materiálu (uhlí, štěrk, písek).

Nákladní plavby

Konec převozního využití S konečnou platností udělalo „tečku“ za snahou o rozvoj plavby na plavebním kanále Otrokovice – Rohatec v roce 1972 Federální ministerstvo dopravy tím, že na žádost.p.Svit Gottwaldov zrušilo oprávnění této vodní cesty.S konečnou platností udělalo „tečku“ za snahou o rozvoj plavby na plavebním kanále Otrokovice – Rohatec v roce 1972 Federální ministerstvo dopravy tím, že na žádost.p.Svit Gottwaldov zrušilo oprávnění této vodní cesty. Od tohoto termínu je kanál využíván jen jako zdroj povrchové vody pro závlahy, pro napouštění rybníků, pro chov ryb i jako vodní plocha s vlastním číslem rybářského revíru.Od tohoto termínu je kanál využíván jen jako zdroj povrchové vody pro závlahy, pro napouštění rybníků, pro chov ryb i jako vodní plocha s vlastním číslem rybářského revíru.

současnost Baťův kanál je v současnosti využíván pouze jako turistická vodní cesta. Nákladní plavba zde nefunguje. Lidé zde tráví víkendové pobyty, nebo přijíždějí ve svém volném čase, aby se svezli na lodi a poznali tak další zajímavosti z paluby lodi.Baťův kanál je v současnosti využíván pouze jako turistická vodní cesta. Nákladní plavba zde nefunguje. Lidé zde tráví víkendové pobyty, nebo přijíždějí ve svém volném čase, aby se svezli na lodi a poznali tak další zajímavosti z paluby lodi. Baťův kanál je vodní cesta dopravně významná využívaná 0. třídy. Bez oprávnění je možno řídit malá plavidla do výkonu 20 kW s max. rychlosti 20 km/h. To znamená, že osoba starší 18 let může řídit plavidlo bez zvláštního povolení či průkazu. Na kanálových úsecích je povolena maximální rychlost 8 km/hod. Baťův kanál je vodní cesta dopravně významná využívaná 0. třídy. Bez oprávnění je možno řídit malá plavidla do výkonu 20 kW s max. rychlosti 20 km/h. To znamená, že osoba starší 18 let může řídit plavidlo bez zvláštního povolení či průkazu. Na kanálových úsecích je povolena maximální rychlost 8 km/hod.

Obrázky ze současnosti