Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Počasí a podnebí (EUPŠPřv8), Přv 5. r Zpracoval:Mgr. Drahomíra Žižková
Anotace: Prezentace slouží k rozlišení pojmu počasí a podnebí DUM vytvořen:
Počasí a podnebí
Počasí okamžitý stav ovzduší určuje ho teplota a vlhkost vzduchu, směr a síla větru a sluneční svit vlhkoměr anemometr – měří rychlost a směr větru teploměr heliograf – měří délku denního svitu
Podnebí stále se opakující průběh počasí v určité oblasti závisí na mnoha činitelích
Podnebí závisí na těchto činitelích a) Vzdálenost krajiny od rovníku Zjednodušeně můžeme říct: čím je krajina blíže k rovníku, tím má teplejší podnebí
Podnebí závisí na těchto činitelích b) Vzdálenost krajiny od moře Moře otepluje nebo ochlazuje přímořské krajiny, a tím vyrovnává i teplotní rozdíly mezi létem a zimou. V přímořských krajích bývá dostatek dešťových srážek. S rostoucí vzdáleností od moře ubývá srážek a zvětšuje se rozdíl mezi letní a zimní teplotou.
Podnebí závisí na těchto činitelích c) Nadmořská výška oblasti S narůstající nadmořskou výškou ubývá teploty a přibývá srážek. tepleji chladněji
Zdroje: h_001.jpg prom. biol. Helena Kholová, CSc., a kol.: Život na Zemi, Přírodověda pro 5. ročník ZŠ, Alter, 2009 (ISBN – )