ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ
Nelze nevidět změny funkce i systému rodiny Od 19. století – společenské změny, které ovlivnily podobu rodiny: 1.Emancipace žen změnila pozici muže jako živitele 2.Ženy postupně tráví čas i mimo rodinu, v práci, zájmy 3.Kvalita života se projevuje na délce života – můžeme zažít i čtyřgenerační soužití 4.Prarodiče pracují v době, kdy dříve pomáhali s péči o vnuky 5.Nároky života vedou k oddělení generací a blízký kontakt ve formě soužití není obvyklý (generace se oddělují, i děti odchází z domova dříve než dokončí studia) 6.Kontakt mezi členy rodiny je realizován spíše formou návštěv
Typy soužití rodiny 1.Liberální soužití – každý si žije po svém, vazby jsou uvolněny, členové rodiny nepociťují vzájemnou zodpovědnost. 2.Podbízivé soužití – zájem je seniorem kupován. 3.Nesmiřitelné soužití – zpravidla celoživotní konfliktní nastavení členů rodiny, které je umocněno potřebou spolupracovat na péči o seniora. 4.Využívání seniora – jeho času, práce, peněz, obydlí atd. 5.Vynucené soužití – způsobené často tíživou sociální či finanční situací.
Reakce člověka na snížené schopnosti 1.Popírá své potřeby, dokud to jen lze a udržuje domnělou rovnováhu (přetěžuje se, hrozí zanedbání péče o sebe) 2.Podlehne pasivitě a rezignuje na své omezené možnosti, pouze přijímá (tenze se pak projevuje v konfliktech s rodinou, pečovateli, okolím obecně) 3.Nebo to zvládne a těší se z přítomnosti blízkých, uchovává si co nejdéle své možnosti a i v péči o sebe je aktivní
Řešení zhoršeného stavu člena rodiny 1.IDEÁLNÍ STAV - Rodina si všímá, klient si situaci uvědomuje a zahájí spolupráci s odborníky (praktický lékař, sociální služby) – většinou dochází k akutní hospitalizaci a následnému hledání řešení 2.Rodina neidentifikuje riziko (většina laiků neumí předvídat rizika např. u demence) a.Stav se zhoršuje bez povšimnutí b.Všímá si okolí, rodina situaci bagatelizuje nebo popírá 3.Řešení bez spolupráce s klientem a.Klient si neuvědomuje svůj stav a není schopen ho řešit b.Čeká se na stav, kdy už klient nemůže protestovat
SLUŽBA VEDENÍ PRACOVNÍK RODINAKLIENT
Soubor potřeb, očekávání, tužeb, obav a tak dál… A to na všech stanách.
Chceme-li účinně řešit problémy při spolupráci, je nutné rozumět jejich původu.
1.NESPOLUPRACUJÍCÍ RODINA 2.RODINA NERESPEKTUJÍCÍ PRINCIPY SLUŽBY 3.RODINA DEVALVUJÍCÍ PERSONÁL 4.RODINA ROZHODUJE ZA KLIENTA, HYPERPTOTEKTIVNÍ PŘÍSTUP 5.NARUŠENÉ VZTAHY MEZI ČLENY RODINY VČETNĚ KLIENTA 6.Konflikt zájmů. Možná hlavní problém. Obvyklé obtíže
1.Nejvíce můžeme ovlivnit změnou svého přístupu, komunikace, náhledu. 2.Druzí se kvůli nám měnit nebudou, bohužel. 3.Pokud změníme přístup my, pravděpodobně se změní celý systém spolupráce. Naštěstí. Výchozí pozice:
1.Jasně, zdravě a funkčně nastavená pravidla vstupu a pobytu ve službě. 2.Vytvoření fungujících týmů s jasnými kompetencemi. 3.Dostatečná podpora a důvěra poskytovaná pracovníkům. 4.Pochopení pro obtížnou situaci rodiny – pohled z druhé strany. Tak vlastně nic nového ….. Na naší straně hřiště:
Děkuji za pozornost.