(1592 – 1670)
renesančně-barokní osobnost poslední biskup jednoty bratrské narozen na Moravě (Komňa, Nivnice, Uherský Brod) studia na latinské škole v Přerově a později na univerzitách v Herbornu a Heidelbergu
1628 – odchod do polského Lešna hodně cestoval – reformy školství např. ve Švédsku nebo Uhrách 1648 zklamán vestfálským mírem poslední roky života strávil v Nizozemí, pohřben v Naardenu
velmi všestranné: pedagogické spisy (K. zásady vyučování jsou aktuální dodnes) učebnice pansofické spisy /pansofie=univerzální věda obsahující veškeré lidské vědění své doby/ alegorická díla díla týkající se Jednoty bratrské
Informatorium školy mateřské - dílo věnované předškolní výchově v rodině Didaktika česká, Velká didaktika – celoživotní dílo, všechny zásady výchovy a vzdělání /didaktika – nauka o výchově/
... žádáme jen, aby se všichni, kdož jsou posíláni na svět nejen jako pouzí diváci, nýbrž i jako budoucí herci, učili znát základy, příčiny a cíle všeho nejdůležitějšího, co je a co se děje; aby se totiž na tomto světě nepotkávali s ničím tak nepoznaným, že by si o tom nemohli učinit nějaký skromný úsudek a že by toho nemohli užívat moudře k bezpečnému užitku bez škodlivého omylu.
... moudře promluvil, kdo řekl, že školy jsou dílny lidskosti, tím totiž že způsobují, aby se lidé stávali vpravdě lidmi. Bude-li někdo přistižen při nepozornosti, budiž pokárán nebo potrestán [...] Konečně však, má-li někdo takovou nešťastnou povahu, že tyto mírnější prostředky nedostačují, nutno užíti ostřejších… O někom snad i ještě dnes platí přísloví: Fryga (lenocha) nenapravíme ničím než bitím. A byť i taková přísná kázeň nepomohla tomu, proti komu se jí užije, přece prospěje jiným tím, že jim nažene strachu.
základní pedagogické principy: - dostupnost vzdělání pro všechny bez ohledu na sociální rozdíly a pohlaví - škola dílna lidskosti (výuka přirozená a nenásilná) - směřování výuky k praktickým potřebám - směřování od jednoduchého ke složitějšímu - princip názornosti
Brána jazyků otevřená – učebnice latiny, encyklopedické dílo – přehledný výklad o vzniku světa, přírodě, umění apod. Orbis pictus (Svět v obrazech) - učebnice latiny s obrázkovým doprovodem - princip názornosti
Všeobecná porada o nápravě věcí lidských – dílo, které z hlediska myšlenkového předstihlo svou dobu o několik století, k základním Komenského myšlenkám patřil celosvětový mír
Labyrint světa a ráj srdce
Psáno česky Filozofický, náboženský, autobiografický spis Alegorie (jinotaj) Deziluze z poznání marnosti celého lidského světa Hlavní hrdina – poutník (Komenský) přichází do středověkého města a zkoumá ho ( město – alegorie světa) Má dva průvodce Vševěda Všudybuda (lidská zvídavost) a Mámení Mámil (zvyk přijímat bez uvažování cizí názory)
Průvodci nasazují poutníkovi růžové brýle, mají přikrášlit jeho pohled na svět Brýle se mu ale posunou a poutník vidí chamtivost lidí, neupřímnost a podvod Poutník chce uprchnout ze světa na boží výzvu se uzavírá v ráji svého srdce, tj. v samotě a božském rozjímání
Proč se vypravěč vydal do světa? Jaké si vybral rádce a průvodce na své cestě? Co symbolizují jména Všudybud a Mámení? Proč je kniha nazvaná Labyrint světa a ráj srdce?
Kšaft umírající matky Jednoty bratrské /kšaft = poslední vůle, závěť/ - alegorické dílo, rozloučení s vlastí: Jednota bratrská promlouvá před svou smrtí v cizině ke svým rozptýleným dětem a odkazuje jim své duchovní bohatství ; K. chce posílit členy JB, odsouzené k zániku; JB= umírající matka, pozůstalí=členové JB, český národ
Motto: Na tebe národe český a moravský, vlasti milá, zapomenouti také nemohu při svém již dokonalém s tebou se loučení, nýbrž k tobě nejpředněji se obracejíc, tebe pokladů svých, kteréž mi svěřil Pán, nápadníkem a dědicem nejpřednějším činím. Věřím i já Bohu, že po přejití vichřic hněvu, na hlavy naše uvedeného hříchy našimi, vláda věcí tvých k tobě se zase navrátí, ó lide český!
Smyslem výstavy (otevřené ) je ukázat osobnost Komenského z netradičního úhlu pohledu a vzbudit zájem široké veřejnosti o jeho rozsáhlé a zajímavé dílo a o jeho jedinečné nadčasové myšlenky.