Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_10_SKLADBA – Souvětí podřadné – vedlejší věty podmětné Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Souvětí podřadné – vedlejší věty podmětné Ročník: 9. ročník Klíčová slova: souvětí podřadné, druhy podmětu, vedlejší věta podmětná
ANOTACE Materiál slouží k opakování o vedlejší větě podmětné, formou skupinové práce si žáci zopakované učivo procvičují na pracovních listech, které jsou v archivu autora.
SKLADBA Souvětí podřadné – vedlejší věty podmětné
Otázky na úvod 1)Na podmět se ptáme? Kdo? Co? Kdo? Co? 2)Podmět a přísudek tvoří? základní skladební dvojici základní skladební dvojici 3)Podmět vyjádřený najdeme … ve větě ve větě 4)Podmět nevyjádřený známe … z kontextu nebo situace z kontextu nebo situace 5)Podmět, který nedokážeme jednoznačně určit se nazývá … všeobecný všeobecný
Vedlejší věty podmětné: př.: Žalobníčkové jsou ve škole neoblíbení. v. j. Změňte větu tak, aby byl podmět vyjádřen celou větou vedlejší. Kdo žaluje, je ve škole neoblíben. Kdo žaluje, je ve škole neoblíben.
př.: Kdo žaluje, je ve škole neoblíben. Zápis: Kdo 1VV, 2VH … s. p. 1VV – podmětnáGraf: Kdo 1VV – podmětná2VH 1VV podmětná
VV podmětnou kdo? Co? Na VV podmětnou se ptáme větou řídící a otázkou kdo? Co? Vedlejší věta podmětná vyjadřuje podmět z věty řídící. Obsah vedlejší věty podmětné se dá vyjádřit podstatným jménem nebo infinitivem.
Vedlejší věta podmětná - procvičování 1)Změňte souvětí na větu jednoduchou: Stačí, když to uděláš podle mé rady. Mamince není lhostejné, jak se chováš. Bylo by nespravedlivé, aby byl odměněn Petr. Stačí to udělat podle mě. Mamince není lhostejné tvé chování. Bylo by nespravedlivé odměnit Petra. 1VH2VV - podmětná 1VH 2VV - podmětná
2)Nahraďte podmětovou část věty větou vedlejší: Ať se VINÍK přihlásí. Bylo by zajímavé PODÍVAT SE DO PRAHY. NEMOCNÝ, se má řídit radami lékaře. Ať se přihlásí ten, KDO JE VINEN. Bylo by zajímavé, KDYBYCHOM SE PODÍVALI DO PRAHY. Řídit radami lékaře se má ten, KDO JE NEMOCNÝ. KDO JE NEMOCNÝ, má se řídit radami lékaře.
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 6. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN Archiv autora.