Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník nástavbového studia podnikání Tematická oblast a předmět Podstata fungování tržní ekonomiky Ekonomika Název učebního materiáluTržní subjekty a tržní mechanismus AutorMgr. Lenka Horňáčková Datum vytvoření Anotace Učební materiál je určen pro žáky nástavbového studia podnikání. Prezentace slouží k inovativnímu výkladu učiva o tržních subjektech a tržním mechanismu. Zároveň obsahuje řešené úlohy k prověření získaných znalostí. Prezentace zahrnuje 12 snímků, při jejichž zhotovení byly použity animace.
TRŽNÍ SUBJEKTY A TRŽNÍ MECHANISMUS OBSAH 1.Tržní subjekty 2.Tržní mechanismus 3.Řešené úlohy 4.Zdroje
1. TRŽNÍ SUBJEKTY Jaké tři základní subjekty trhu rozlišujeme? Tržní subjekty DomácnostiFirmyStát
A)Domácnosti Domácnosti tvoří jednotlivci a rodiny. Na trhu: Nakupují (poptávají) statky a služby s cílem uspokojit své potřeby. Prodávají (nabízejí) služby výrobních faktorů, které vlastní, tzn. práci, půdu, kapitál, know how.
B)Firmy Jednotky, které podnikají za účelem dosažení zisku. Na trhu: Vyrábějí a prodávají (nabízejí) statky a služby. Nakupují (poptávají) výrobní faktory, které jsou pro ně nezbytné k výrobě statků a služeb.
C)Stát Zahrnuje veškeré instituce, které reprezentují danou zemi. Na trhu: Vystupuje jako prodávající (prostřednictvím státních podniků) i jako kupující (formou státních zakázek). Zasahuje do tržního prostředí a eliminuje negativní účinky tržního mechanismu.
2. TRŽNÍ MECHANISMUS Tržní mechanismus je založen na existenci tří základních prvků. Základní prvky tržního mechanismu Agregátní poptávka Agregátní nabídka Cena Poptávka a nabídka jsou prostřednictvím ceny v neustálém pohybu.
A)Agregátní poptávka Poptávka všech kupujících po veškerém zboží. B)Agregátní nabídka Nabídka veškerého zboží na trhu od všech výrobců. C)Cena Cena bude určovat: Co a kolik bude vyrobeno.Jak to bude vyrobeno.Pro koho se bude vyrábět.
Schéma tržního mechanismu Poptávka Nabídka Trh výrobků a služeb Trh výrobních faktorů DomácnostiFirmy Co? Jak? Pro koho?
3. ŘEŠENÉ ÚLOHY 1. Zodpovězte následující otázky. Vyjmenujte tržní subjekty. Domácnosti – firmy – stát. Jaké jsou tři základní prvky tržního mechanismu? Agregátní poptávka – agregátní nabídka – cena.
ANO NE ANO 2. Určete, zda se jedná o pravdivé tvrzení. Domácnosti poptávají statky a služby. Firmy nabízejí práci domácnostem. V ČR stát nezasahuje do tržního prostředí. Vzájemné vztahy nabídky a poptávky koordinuje cena.
4. ZDROJE Použitý text i obrázek jsou tvorbou autora.