Mgr. Michal Vičar.  Výkonová motivace  Hnací motor lidské činnosti  Předznamenává aktivitu, její kvalitu, intenzitu  Směr úsilí: vyhledáváme, jsme.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ
„Motivace a stimulace”
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
přednáška 1 úvod do psychologické přípravy, závodní úzkost
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
CÍLE VE SPORTU Mgr. Eva Tomešová, Ph.D
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
„Test“ schopnosti imaginace
Motivace, regulace chování
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Psychické stavy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_17.
PSYCHICKÉ JEVY.
FTK UP Olomouc přednáška č. 9:Motivace
KKI/KPS1 Přednáška 2 Téma: Motivace.
Motivace.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Emoce (city).
Definice motivace Teorie motivace Stimulace
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Technická, taktická a psychologická příprava
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Schopnosti Pavel Šuranský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Teorie motivace Adéla Furiková.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
Tělesné sebepojetí.
Motivace.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
MOTIVACE ve sportu seminář.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Psychologie pro sportovní praxi
Skupinová dynamika III Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
motivy, hodnoty, potřeby
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Náročné životní situace
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Mgr. Michal Vičar

 Výkonová motivace  Hnací motor lidské činnosti  Předznamenává aktivitu, její kvalitu, intenzitu  Směr úsilí: vyhledáváme, jsme přitahováni určitou aktivitou  Intenzita úsilí: jak mnoho úsilí do určité aktivity vkládáme  Tendence se vyhnout neúspěchu a zažívat úspěch (Atkinson, 1966)  Bloom (1985) a největší výzkum nadaných  10 procent výjimečný talent v pubertě  Rozhodující drobné na sebe navazující úspěchy  Motivační teorie  Tradiční – pudy, potřeby  Moderní – self–efficacy, implicitní teorie, teorie hodnoty

Vnější motivace dělám to kvůli vnějším podnětům… spojována s: ▪ zvýšenou úzkostí ▪ zvýšenou pravděpodobností ukončení kariéry

Vnitřní motivace radost a uspokojení z vykonávání aktivity charakteristická pro vrcholové sportovce vnější odměny mohou narušit vnitřní motivaci... spojována s: ▪ menším subjektivně vnímaným tlakem ▪ zábavou ▪ identifikací s rolí sportovce ▪ sníženou pravděpodobností ukončení kariéry

 Zaměření cílů na proces (na úkol) ▪ učení se dovednostem ▪ zvládnutí výzvy ▪ zlepšování vlastních schopností a dovedností ▪ úspěch je přisuzován úsilí na výsledek (na vlastní ego) ▪ porazit druhé ▪ úspěch je přisuzován talentu (schopnostem) ▪ získání ocenění ! není statické (trénink, zápas)

 AP:  4, 11, 16, 20, 28,31, 36, 38, 40, 43  AB:  2, 6,9, 14, 18, 21, 23, 25, 26, 29, 32, 34, 41, 44, 47, 50, 51,  MV:  3, 5, 7, 8, 10, 12, 13, 15, 17, 19, 22, 24, 27, 30,33, 35, 37, 39, 42, 45, 46, 48, 49, 52

 Místo kontroly,  Vnitřní x vnější  Přesvědčení o zodpovědnosti a původci dění kolem sebe, za úspěch x neúspěch

Úroveň výkonu, kterou jedinec očekává, že dosáhne po předchozí známé zkušenosti

 Velmi proměnlivá, je ovlivňována mnohými činiteli.  Mladší hráči mají zpravidla vyšší aspirační úroveň. Muži mají relativně vyšší aspirační úroveň než ženy.  Ovlivňují ji předcházející zkušenosti hráče, jeho schopnost predikce, osobnost a psychologické zázemí (trenér, spoluhráči, rodina,…).  U zdravých osob vede opakovaný úspěch zpravidla ke zvýšení a. ú., neúspěch ke snížení)  Dosažení výkonu na úrovni nebo nad úrovní aspirace se stává pro hráče dále potřebou a bezprostředním dalším cílem. Dosažení tohoto výkonu prožívá jako úspěch. Je-li výkon nižší než předcházející aspirační úroveň, je to pro hráče neúspěch.  Odráží sportovcovu kompetenci a motivovanost v daném sportu.

potřeba vyhnout se neúspěchupotřeba dosáhnout úspěchu úkoly střední obtížnosti úkoly velmi snadné úkoly extrémní náročnosti úspěchneúspěch radost, smích, euforie, výrazná gestikulace... zvýšení ÚA, motivace pláč, vztek, strach, nemluvnost... snížení ÚA, motivac

 Vrcholový výkon stojí obrovské oběti, otázkou je tedy, jestli to stojí zato  Zvažování dvou aspektů – šance úspěchu, subjektivní hodnota cíle  4 skupiny subjektivních hodnot  Hodnota spojená se sebepojetím a identitou  Hodnota ve smyslu zábavnosti činnosti  Hodnota ve smyslu užitečnosti dané činnosti  Vnímané náklady dané činnosti

 Autor C. Dweck  Kvantita x kvalita  Přesvědčení  Teorie o Stabilní inteligenci a měnitelné inteligenci  Je možná úroveň schopností u člověka pevně daná  Rozdílná reakce na úspěch x neúspěch a jejich interpretace  Potřeba sebeprezentace  Cílové orientace

POVZBUZENÍ  Kladné povzbuzení nám zabere několik sekund, ale účinek nevymizí z vědomí sportovce po několik hodin.  Jakmile vidíme, že chování doznalo žádané změny, nesmíme to přejít bez povšimnutí. Své uznání vyslovíme vícekrát, aby se jeho účinnost zakořenila.  Nejlepší způsob, jak sportovce motivovat a změnit jeho chování je důkaz, že již něčeho dosáhl, že nám to neuniklo a že si jeho výkon uvědomujeme.

 Pomozte zažít úspěch  Rozeberte neúspěch, pomožte zpracovat  Nechte zodpovědnost na sportovci  Každý výkon má svou odměnu  Chvalte  Pestrý trénink, změny  Zapojte sportovce do rozhodování  Plánujte cíle

POVZBUZENÍ  Kladné povzbuzení nám zabere několik sekund, ale účinek nevymizí z vědomí sportovce po několik hodin.  Jakmile vidíme, že chování doznalo žádané změny, nesmíme to přejít bez povšimnutí. Své uznání vyslovíme vícekrát, aby se jeho účinnost zakořenila.  Nejlepší způsob, jak sportovce motivovat a změnit jeho chování je důkaz, že již něčeho dosáhl, že nám to neuniklo a že si jeho výkon uvědomujeme.

 Vysoká motivace dosáhnout úspěchu  Nízká motivace vyhýbat se zklamání  Zaměření na uspokojení z vítězství  Připisuje výhru stabilním faktorům a vnitřním faktorům, které kontroluje  Zaměření na výkon (výkonové cíle)  Vyhledává rovné soupeře  Podává dobrý výkon v podmínkách hodnocení

 Intenzivní a soustředěná koncentrace na přítomný okamžik.  Sloučení akce a povědomí.  Pocit sebeovládání a nadhledu nad situací či akcí.  Ztráta pojmu o čase a subjektivní vnímání času.  Jasné cíle. Jejich úroveň přitom musí představovat pro člověka výzvu, jejíž dosažení klade nároky na jeho dovednosti, ale obtížnost úkolu musí být přiměřená a šance úspěšně ho dokončit dostatečně vysoká.  Jednoznačná, okamžitá zpětná vazba.  Pocit hlubokého zaujetí úkolem, aniž cítíme zvláštní námahu. Splynutí činnosti a vědomí, z mysli jsou vypuzeny běžné myšlenky.  Mizí starost o vlastní já. Člověk si neuvědomuje tělesné potřeby jako hlad nebo únavujá

 Povědomí o tom, co dělat  Povědomí jak to dělat  Povědomí o tom, jak mi to jde  Vědomí cíle  Vnímaná náročnost cíle  Vnímané vysoké nároky na dovednosti  Zamezení vlivu rozptylujících myšlenek.

Trenér by se měl ptát: mají členové týmu skutečně zájem na jeho existenci cítí se jednotlivci v týmu dobře považují úspěchy i neúspěchy skupiny za své očekávají jednotlivci podporu skupiny Tým je motivován, když: skupina má snahu a vůli po vyšších výkonech dosahuje vysoké integrace všech členů podporuje rozvíjení pozitivních skupinových norem a dobrého spolupracujícího klimatu