VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.06 Anotace: Prezentace je zaměřena na podmiňovací způsob u sloves. Obsahuje základní pravidla tvoření. Vzdělávací oblast: český.
Druhy vět Věty podle funkce
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální učební materiál
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Věta.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.16 Anotace: Prezentace uvádí přehled a stručnou definici jednotlivých neohebných slovních druhů. Vzdělávací oblast: český jazyk.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VĚTA JEDNODUCHÁ A SOUVĚTÍ
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Věty podle postoje mluvčího
Věty podle postoje mluvčího
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Hrátky s češtinou.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Skladba – věty podle modality
Za předpokladu použití psacích potřeb
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.12.  Zopakovat základní skladebné dvojice.  Rozlišit věty dvojčlenné i s nevyjádřeným podmětem od vět jednočlenných.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Věta a výpověď Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
VY_32_INOVACE_Jir_II_20 Slovosled Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_17_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Druhy vět Věty podle funkce
Souvětí, věta hlavní, vedlejší
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
Copak tady děláte? tázací oznamovací Věta zvolací.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Zvláštnosti větné stavby
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY VY_12_INOVACE_Rů_I_23
VY_12_INOVACE_Rů_I_30 Větný ekvivalent Název projektu: OP VK
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
Rozvíjející větné členy
Tvoření otázek v němčině
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_42_Slovni_druhy_jinak
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu:Ivana Jiránková

Věta (lingvistika) Věta je typizovaný jazykový útvar, kterým mluvčí slovně vyjadřuje určitou myšlenku, vztah k situaci, nebo obecný názor.jazykovýslovně Věta má stránku: obsahovou (sémantickou) - to, co věta vypovídá mluvnickou (gramatickou, formální) - jazykové prostředky, které k vyjádření obsahu slouží modální - vyjadřuje postoj mluvčího k výpovědi, zvukovou (akustickou) nebo grafickou.

VĚTA JEDNODUCHÁ A SOUVĚTÍ Podle toho, zda věta stojí samostatně nebo je spojena s jinými větami v jeden celek, rozlišujeme: větu jednoduchou – větný celek vyjadřující jedinou myšlenku; souvětí – větný celek složený z více vět, který vyjadřuje složitější myšlenku nebo více myšlenek. V souvětí se rozlišují hlavní věty a vedlejší věty, přičemž vztahy mezi hlavními větami a typy vedlejších vět a vztahy mezi nimi jsou kategorizovány.hlavní větyvedlejší věty

Modalita věty Modalita věty vyjadřuje postoj mluvčího k výpovědi. Rozlišujeme věty: oznamovací Oznamovací věta Oznamovací věta je věta, kterou mluvčí sděluje adresátovi určitou informaci. Sloveso je v oznamovacím nebo podmiňovacím způsobu: Syn dostal k narozeninám míč. Rád bych se zúčastnil.oznamovacímpodmiňovacímzpůsobu

Tázací věta Tázací větou (otázkou) se mluvčí obrací na adresáta, aby získal určitou informaci. otazník (?).otázkouotazník Rozlišujeme tázací věty: zjišťovací - ano – ne, oznamovací nebo podmiňovací způsob: Dostal syn k narozeninám míč? vylučovací (odpověď je část otázky) Dostal syn k narozeninám míč nebo hokejku? doplňovací - mluvčí požaduje rozšíření svých informací o neznámou skutečnost. Užívá se oznamovací nebo podmiňovací způsob a otázka je uvozena tázacím slovem nebo více slovy (zájmeno, příslovce), jimiž se mluvčí ptá na to, co potřebuje ve svých znalostech doplnit: Kdo měl včera narozeniny? Kdo by se chtěl zúčastnit?zájmenopříslovce

Kromě těchto dvou základních typů rozlišujeme ještě otázky: rozvažovací – řešíme nejistotu,mluvčí se otázkou obrací sám na sebe: Měl bych se zúčastnit? řečnické – nevyžaduje odpověď, věta má formálně tvar tázací, ale ve skutečnosti jde pouze o citově zabarvenou oznamovací větu: Mohl jsem snad odmítnout účast?

Datum vytvoření: Ročník, pro který je materiál určen: 9.ročník Předmět: Český jazyk Anotace: Po ověření učiva budou žáci umět poznat a rozlišit věty podle postoje mluvčího.

POUŽITÁ LITERATURA: Český jazyk 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2006 Český jazyk pro 9. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií, SPN 1998 Praha