VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu:Ivana Jiránková
Věta (lingvistika) Věta je typizovaný jazykový útvar, kterým mluvčí slovně vyjadřuje určitou myšlenku, vztah k situaci, nebo obecný názor.jazykovýslovně Věta má stránku: obsahovou (sémantickou) - to, co věta vypovídá mluvnickou (gramatickou, formální) - jazykové prostředky, které k vyjádření obsahu slouží modální - vyjadřuje postoj mluvčího k výpovědi, zvukovou (akustickou) nebo grafickou.
VĚTA JEDNODUCHÁ A SOUVĚTÍ Podle toho, zda věta stojí samostatně nebo je spojena s jinými větami v jeden celek, rozlišujeme: větu jednoduchou – větný celek vyjadřující jedinou myšlenku; souvětí – větný celek složený z více vět, který vyjadřuje složitější myšlenku nebo více myšlenek. V souvětí se rozlišují hlavní věty a vedlejší věty, přičemž vztahy mezi hlavními větami a typy vedlejších vět a vztahy mezi nimi jsou kategorizovány.hlavní větyvedlejší věty
Modalita věty Modalita věty vyjadřuje postoj mluvčího k výpovědi. Rozlišujeme věty: oznamovací Oznamovací věta Oznamovací věta je věta, kterou mluvčí sděluje adresátovi určitou informaci. Sloveso je v oznamovacím nebo podmiňovacím způsobu: Syn dostal k narozeninám míč. Rád bych se zúčastnil.oznamovacímpodmiňovacímzpůsobu
Tázací věta Tázací větou (otázkou) se mluvčí obrací na adresáta, aby získal určitou informaci. otazník (?).otázkouotazník Rozlišujeme tázací věty: zjišťovací - ano – ne, oznamovací nebo podmiňovací způsob: Dostal syn k narozeninám míč? vylučovací (odpověď je část otázky) Dostal syn k narozeninám míč nebo hokejku? doplňovací - mluvčí požaduje rozšíření svých informací o neznámou skutečnost. Užívá se oznamovací nebo podmiňovací způsob a otázka je uvozena tázacím slovem nebo více slovy (zájmeno, příslovce), jimiž se mluvčí ptá na to, co potřebuje ve svých znalostech doplnit: Kdo měl včera narozeniny? Kdo by se chtěl zúčastnit?zájmenopříslovce
Kromě těchto dvou základních typů rozlišujeme ještě otázky: rozvažovací – řešíme nejistotu,mluvčí se otázkou obrací sám na sebe: Měl bych se zúčastnit? řečnické – nevyžaduje odpověď, věta má formálně tvar tázací, ale ve skutečnosti jde pouze o citově zabarvenou oznamovací větu: Mohl jsem snad odmítnout účast?
Datum vytvoření: Ročník, pro který je materiál určen: 9.ročník Předmět: Český jazyk Anotace: Po ověření učiva budou žáci umět poznat a rozlišit věty podle postoje mluvčího.
POUŽITÁ LITERATURA: Český jazyk 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2006 Český jazyk pro 9. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií, SPN 1998 Praha