ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. Lenka Hráčková NÁZEV:VY_32_INOVACE_06C_07_Aminokyseliny TEMA:VY_32_INOVACE_06C_Organická.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BÍLKOVINY (SLOŽENÍ) VY_32_INOVACE_3.3.CH3.07/Cc CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

BÍLKOVINY I Aminokyseliny
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. Lenka Hráčková NÁZEV:VY_32_INOVACE_06C_04_Reakce karbonylových sloučenin.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_01_Druhy_počítačů TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_18_LESY MÍRNÉHO PÁSU TEMA:Přírodní obraz.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, p ř ísp ě vková organizace AUTOR: Silvie Šime č ková NÁZEV:VY_32_INOVACE_17_Chemie 9.ro č ník TÉMA: Proteiny-opakování Č.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
Soli. Jsou chemické látky, které obsahují kationt kovu (nebo amonný kationt NH 4 + ) a aniont kyseliny.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10C_18_Tlak_plynu_z_hlediska_molekulové_.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Ch_028_Alkeny Ch_028_Uhlovodíky_Alkeny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
VYS_32_INOVACE_488_Hodnota pH. NÁZEV ŠKOLY
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
AMK.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Nitrosloučeniny, názvosloví
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
Člověk a jeho svět 4. ročník
Autor: Stejskalová Hana
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Simona Komárková
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Autor: Stejskalová Hana
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Obecná a anorganická chemie
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
všechny animace a obrázky - archiv autora
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
AMINOKYSELINY (AMK).
CHEMIE - Chemická vazba
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
02 kyslík VY_32_INOVACE_02 autor: Mgr. Helena Žovincová
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_18 Fyzika,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
C5720 Biochemie 01c-Aminokyseliny Petr Zbořil 5/6/2019.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. Lenka Hráčková NÁZEV:VY_32_INOVACE_06C_07_Aminokyseliny TEMA:VY_32_INOVACE_06C_Organická chemie a biochemie ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

ANOTACE Výklad. Využít znalostí žáků o acidobazických reakcích. Zdůraznit význam aminokyselin jako stavebních kamenů bílkovin. Vysvětlit, proč AMK tvoří amfionty při různém pH. Využít tabulku přehledu AMK. Vysvětlit odvozování vzorců AMK – jak používat tabulku, jak zapsat vzorec AMK v rovnici při vzniku peptidu Kontrolní otázky mohou žáci řešit na interaktivní tabuli, lze je využít jako krátký test, či vytisknou jako pracovní list k opakování. Určeno pro žáky 3. ročníku G4 a 5. ročníku G6 Materiál je určen k interaktivní výuce

AMINOKYSELINY (AMK)

Vlastnosti Bílé, krystalické látky, rozpustné ve vodě - COOHkyselá amfoterní - NH 2 zásaditá ?

Může dojít ke vzájemné interakci funkčních skupin v rámci jedné molekuly = VNITŘNÍ DISOCIACE Závisí na pH prostředí Vznikají obojaké ionty = AMFIONTY

Vznik amfiontu V podobě amfiontů jsou AMK při hodnotě pH, která se označuje IZOELEKTRICKÝ BOD pI R – CH – COOH R – CH – COO NH 2 NH 3 + H +

A) zásadité prostředí – chovají se jako kyseliny: ANIONTY: R – CH – COOH + OH R – CH – COO NH 2 NH 2 B) kyselé prostředí – chovají se jako zásady KATIONTY: R – CH – COOH + H R – CH – COOH NH 2 NH 3 Jak se AMK chovají při různém pH + +

Ionty AMK se v elektrickém poli pohybují různou rychlostí k elektrodám. (Podle toho, jak jsou disociovány. Toto závisí na pH prostředí) Této vlastnosti se využívá k rozdělení směsi AMK a jejich identifikaci: ELEKTROFORÉZA

Obr. 1 Obr. 2

Obr. 3

Při pI je daná AMK zcela disociována na amfionty Celkový náboj je nulový – v elektrickém poli se nepohybují Při tomto pH jsou nejméně rozpustné ve vodě

Co je příčinou? AMK se liší postranními řetězci (viz tabulka přehledu): - nepolární - polární (vodíkové vazby, disulfidické můstky) - kyselé (vodíkové vazby) - zásadité (vodíkové vazby)

Výskyt, význam α-L-aminokyseliny (20) = stavební jednotky peptidů a bílkovin Aspartam - umělé sladidlo Prokain - lokální anestetikum, Glutasol - sodná sůl kyseliny glutamové, zvýrazňovač chuti Framykoin - peptidové antibiotikum Potravinové doplňky

Reakce, vznik peptidové vazby NH 2 – CH – COOH + NH 2 – CH – COOH R 1 R 2 NH 2 – CH – CONH – CH – COOH + R 1 R 2 PEPTIDOVÁ VAZBA (AMIDOVÁ) H2OH2O DIPEPTID

Esenciální AMK = pro živočichy nepostradatelné Neumí je syntetizovat Musí je přijímat v potravě hotové: a) s rozvětveným řetězcem b) aromatické c) se sírou d) heterocyklické

Přehled a názvosloví AMK Esenciální Naučte se vzorec

Uměli byste vysvětlit, proč tyrosin nepatří mezi esenciální AMK, přestože je aromatický? Tab. 1

Kontrolní otázky 1. Napište rovnici vzniku dipeptidu reakcí alaninu s cysteinem:

2. Napište vznik iontu glycinu v kyselém prostředí:

3. Napište vznik amfiontu glycinu. Za jakých podmínek tato částice vzniká?

Řešení 1. Napište rovnici vzniku dipeptidu reakcí alaninu s cysteinem: NH 2 – CH – COOH + NH 2 – CH – COOH CH 3 CH 2 SH NH 2 – CH – CONH – CH – COOH + H 2 O CH 3 CH 2 SH

Řešení 2. Napište vznik iontu glycinu v kyselém prostředí: H– CH – COOH + H H – CH – COOH NH 2 NH 3 + +

Řešení 3. Napište vznik amfiontu alaninu. Za jakých podmínek tato částice vzniká? Obojaké ionty (amfionty) vznikají při pH rovném izoelektrickému bodu dané kyseliny. CH 3 – CH – COOH CH 3 – CH – COO NH 2 NH 3 - +

CITACE Literatura M. Kodíček: Chemie pro gymnázia v testových otázkách, SPN a.s., Praha J. Pacák, J. Čipera, J. Halbych, P. Hrnčiar, J. Kopřiva: Chemie pro II. Ročník gymnázií, SPN, Praha 1985 J. Blažek, V. Flemr, K. Kolář, F. Liška, F. Zemánek: Přehled chemického názvosloví, SPN, a. s., Praha 2004 Obrázky Tab. 1: Z. Vodrážka: Biochemie pro studenty středních škol, Scientia, s. r. o., SPN, Praha 1998 Obr. 1-3: archiv autorky