Rozvíjející větné členy Příslovečné určení 6.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková
Příslovečné určení - Pu je rozvíjející větný člen nejčastěji rozvíjí sloveso, někdy taky přídavné jméno nebo příslovce nejčastěji se na něj ptáme: Kde? Kam? Kdy? Jak? Proč? … (stejně jako na příslovce)
Příslovečné určení- Pu bývá vyjádřeno: -příslovcem Vrať se brzy. -podstatným jménem 1.s předložkou Přijel na nádraží. 2.bez předložky Halou se ozývá hudba. -zájmenem - s předložkou Prošel kolem ní. -neurčitkem Bratr šel nakoupit.
Druhy příslovečných určení: - místa - kde, odkud, kudy, kam- Pum Odjel do Prahy. - času - kdy, odkud, jak dlouho- Puč Udělá to zítra. - způsobu - jak, jakým způsobem- Puz Učí se svědomitě. - míry - jak hodně- Pu-míry Příliš dlouze se mi smál. - příčiny - proč, z jaké příčiny- Pu-příč. Pro neznalost neobstál. - účelu - proč, za jakým účelem- Pu-úč. Hrál pro potěšení. - podmínky - kdy, za jaké podmínky- Pu- podm. Při vší ochotě se to podařilo. - přípustky - i přes jakou skutečnost- Pu- příp. Přes všechny potíže to dokončil.
Vyhledejte příslovečná určení a určete jejich druh: Vlak z Ostravy přijel na hlavní nádraží. Bude zítra pršet? Knihy si kupuji pro poučení i zábavu. Rychle jsme nasbírali houby do košíku. Za dobrého počasí půjdeme na pěší výlet. Na podzim padá ze stromů barevné listí. I přes zákaz lékaře pil černou kávu. Děti vesele zpívaly. Pum Puč Pu-účelu Pu-příp. Pum Puz
Příslovečné určení- Pu může být: -holé- nevážou se na něj další větné členy Přijede zítra. - rozvité- vážou se na něj další větné členy Mluví velmi dobře. - několikanásobné – spojení několika výrazů Podíval se doprava i doleva.
Proveď větný rozbor: Náš dopravce zdraží od prosince jízdenky studentské a žákovské. N DZ OPJ SŽ a Pks Puč Pt/4.p. Po Př/s Jaký, čí? Koho, co? Odkdy, od jaké doby? Jaké?
Proveď větný rozbor: Můj dědeček byl do pozdního věku zdráv. Proveď větný rozbor: M D BZ DV P Pks Puč Po Př/jm. se sp. Dokdy, do jaké doby? Jakého? Čí, jaký?
Konec
Zdroje: tne_cleny.htm a-urcenni.html jazyk/