Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_20_LITERATURA – Růže pro Algernon Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: LITERATURA Růže pro Algernon (sci-fi, rozbor ukázky) Ročník: 9. ročník Klíčová slova: Růže pro Algernon, Daniel Keyes, science-fiction, umělá inteligence
ANOTACE Materiál slouží k vysvětlení pojmu science-fiction v díle Daniela Keyese. Formou skupinové práce žáci rozebírají ukázku z čítanky pro 9. ročník ZŠ.
RŮŽE PRO ALGERNON CHARLY zfilmované pod názvem CHARLY Obrázek 1: Daniel Keyes – autor
Ukázka seznamuje s klasickou science-fiction. Zabývá se problémem umělého zvyšování inteligence. Síla díla je v zobrazení lidského osudu, v tom, jak naléhavě upozorňuje na nedostatek citlivosti a zodpovědnosti při experimentech s člověkem. Science – fiction – vědeckofantastický žánr nazývaný sci-fi je umělecký žánr, vymezený výskytem spekulativních technologií a přírodních jevů anebo dosud neznámých forem života v díle
– děj je často zasazen do: vesmíru budoucnosti alternativní historie
ÚKOLY PRO SKUPINOVOU PRÁCI 1.ukázka 1.ukázka, str. 153: „Najednou jsem se rozezlil na sebe a na všechny ostatní. Vyskočil jsem a zakřičel: „Držte huby a nechte ho na pokoji! Není to jeho vina, nechápe! Co může dělat! Ale, proboha … je to také člověk!“ Místnost ztichla. Proklínal jsem se, že jsem ztratil kontrolu a vyvolal scénu. Nedíval jsem se na chlapce, když jsem platil účet. Vyšel jsem ven, aniž bych se dotkl jídla.
Styděl jsem se za nás oba. Jak je to divné, že normální, citově vyrovnaní lidé, kteří by ani pohledem neublížili člověku, jenž se narodil bez nohou či rukou, najednou bez nejmenších pochybností snesou týrání člověka narozeného s nízkou inteligencí. Rozzuřilo mě pomyšlení, že před nedlouhou dobou i já, tak jako tento chlapec, jsem ze sebe dělal šaška.
Práce s textem – podtrhni správné odpovědi. 1)Operace zvýšila nezvýšila inteligenci. 2)Uvědomuje si neuvědomuje si svoji změnu. 3)Zastane se nezastane se stejně postižených lidí. 4)Chce nechce pomáhat stejně postiženým lidem. 5)Umělá inteligence byla nebyla trvalá.
2.ukázka 2.ukázka, str. 156: Nepředvídaný vývoj, který jsem si dovolil nazvat Algernon-Gordonův pokus, je tudíž logický. Hypotéza, která je tímto dokázána, může být vyjádřena následující definicí: uměle zvýšená inteligence deterioruje v časové jednotce, která je přímo úměrná zvýšení.
1)Jak dopadl experiment se zvýšením inteligence? 2)Charakterizuj hlavní postavu Charlie? vyniká neobyčejnou snaživostí a vůlí upřímnost čestnost přátelský myslí na lidi a pomáhá jim dočasné zvýšení, které sestupuje, úroveň je stále nižší a nižší
nepřetvařuje se nesleduje jen vlastní prospěch netouží po bohatství a slávě má neobyčejnou vůli osamocen na konci víc než na začátku experimentu
POUŽITÉ ZDROJE Obrázek 1: Daniel Keyes NEZNÁMÝ. listal.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Science – fiction NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Text NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Ukázky pro skupinovou práci SOUKAL, Josef. Čítanka pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN SOUKAL, Josef. Metodická příručka k čítankám pro 6. – 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ, a. s., 2002, ISBN