Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA."— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 22. 10. 2013 Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA – Miguel de Cervantes Saavedra (životopis, dílo) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: LITERATURA Miguel de Cervantes Saavedra (životopis, dílo) Ročník: 8. ročník Klíčová slova: Miguel de Cervantes Saavedra, Příběhy Dona Quijota, donkichotství, parodie

2 ANOTACE Materiál slouží k seznámení se životem a dílem Miguela de Cervantesa Saavedra. Formou skupinové práce žáci pracují s ukázkou v Čítance pro 8. ročník ZŠ str. 39 – 45.

3 Miguel de Cervantes Saavedra obrázek 1:

4 ŽIVOTOPIS Narozen: 29. 9. 1547 Alcalá de Henares Úmrtí: 22. 4. 1616 Madrid prožil dobrodružný život jako chudý šlechtic se stal vojákem, přišel o ruku, byl zajatcem pirátů, a dokonce otrokem ani poté, co jej přátelé vykoupili, se mu příliš nevedlo, načas se ocitl ve vězení

5 právě tam začal psát román o „důmyslném“ rytíři Donu Quijotovi de la Mancha původním autorovým záměrem bylo parodovat díla, která vyumělkovaným stylem opěvovala neskutečná dobrodružství a mravy rytířů Don Quijote, chudý zeman pobláznění četbou takových knih, vyráží do světa za hrdinskými činy, jimiž by se stal hoden „paní svého srdce“ – vysněné Dulciney jeho vzhled, výzbroj, kůň i chování však vzbuzují cokoli jiného než obavy a úctu

6 Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha: o rytířský román o Hlavním hrdinou jeho románu je stárnoucí zeman Alonso Quijano, který se pomátl na rozumu ze čtení rytířských románů. Proto se rozhodl, že se stane rytířem. Sobě i svému koni vymyslel jména a určil si ženu, pro níž bude konat své skutky. Během první výpravy je jedním hospodským pasován na rytíře. Při další výpravě získá zbrojnoše jménem Sanchu Panzu. Ten se s ním vydává na cesty jen proto, že mu Alonso slíbil

7 ostrov. Následuje řada příběhů, které jsou motivem cesty, kdy poblázněný idealista stále znovu naráží na realitu.Parodie: je přetvoření obsahu původního díla do směšného charakteru imituje originální dílo, na něco naráží, zdůrazňuje chyby nebo naopak záměrně dělá vše dokonale

8 Donkichotství: Don Quijote se stává hrdinou spíše tragickým než směšným, protože svým ideálům (na rozdíl od většiny ostatních lidí, nakažených hamižností a pokrytectvím) opravdu věří morální v donkichotství se mluví o člověku, jehož snažení je marné, bez výsledku, ale přesto má jistý morální význam

9 Práce s ukázkou v Čítance pro 8. ročník ZŠ – str. 39: 1)Projevuje hlavní hrdina rytířské ctnosti? 2)Proč je ve svém konání neúspěšný? 3)Čím se liší od ostatních? ano, neusiluje o zisk, snaží se pomáhat potřebným ano, neusiluje o zisk, snaží se pomáhat potřebným není svět takový, jaký chce, aby byl není svět takový, jaký chce, aby byl je nepraktický, naivní, poblouzněný je nepraktický, naivní, poblouzněný

10 4)Proč se stal Don Quijote nesmrtelnou postavou? 5)V čem je tragičnost Dona Quijota? 6)Co je donkichotství? spojuje v sobě velikost s neschopností, tragické s komickým spojuje v sobě velikost s neschopností, tragické s komickým velké a čisté ideály, pro něž žil, většina ostatních nepřijala, nepodařilo se mu změnit svět velké a čisté ideály, pro něž žil, většina ostatních nepřijala, nepodařilo se mu změnit svět snaha dosáhnout nemožného, snílek, nevidí to, co skutečně je, vede s „něčím“ nerovným boj, marná snaha … snaha dosáhnout nemožného, snílek, nevidí to, co skutečně je, vede s „něčím“ nerovným boj, marná snaha …

11 POUŽITÉ ZDROJE SOUKAL, Josef. Čítanka pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-181-8. SOUKAL, Josef. Metodická příručka k čítankám pro 6. – 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ, a. s., 2002, ISBN 80-7235-055-2. Miguel de Cervantes Saavedra (text): AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Miguel_de_Cervantes_y_Saavedra http://cs.wikipedia.org/wiki/Miguel_de_Cervantes_y_Saavedra Miguel de Cervantes Saavedra (obrázek 1): DE JAUREGUI Y AGUILAR, Juan. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cervates_jauregui.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cervates_jauregui.jpg

12 Parodie (text): AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Parodiehttp://cs.wikipedia.org/wiki/Parodie


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA."

Podobné prezentace


Reklamy Google