Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Erbenovy Kytice z pověstí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K. J. Erben KYTICE Síla Erbenova slova
Advertisements

Kytice Karel jaromír erben.
Čtenářský deník jarkamani.
Český jazyk a literatura
Karel Jaromír Erben Kytice.
Název: KAREL JAROMÍR ERBEN Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
VY _32_INOVACE_05_01K.J.Erben
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Digitalizace výuky Příjemce
Téma: Kytice - K. J. Erben VY_32_INOVACE_586.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Český jazyk a literatura
SZŠ a VOŠZ Zlín Karel Jaromír Erben Kytice z pověstí národních Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. J. Erben: Kytice,
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Karel Jaromír Erben 7. listopadu 1811 – 21. listopadu 1870.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla N. V. Gogola.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
KAREL JAROMÍR ERBEN - KYTICE Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová Na topole nad jezerem Seděl vodník podvečerem:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_.
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_24 _Karel Jaromír Erben.
Karel Jaromír Erben Kytice. ( )  český spisovatel  narodil se v Podkrkonoší  matka pocházela z učitelské rodiny, otec byl švec  vystudoval.
OB 21- Karel Jaromír Erben. KAREL JAROMÍR ERBEN → 1811 – 1870 básník novinář sběratel ústní lidové slovesnosti představitel českého romantismu.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_105 Téma hodiny: Karel Jaromír Erben Doporučeno pro: 8.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. Světlé a jejího díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Kamila Vysoká Název: VY_32_INOVACE_2B_02_K. J. Erben - Kytice Téma:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. V. Sládka a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Přestavení života a díla F. M. Dostojevského.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Z. Wintera a V. B. Třebízského.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Eliška Krásnohorská
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Karolína Světlá
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ŠABLONA III/2 Karel Jaromír Erben, literatura 8. roč. Mgr. L
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karel Jaromír Erben Kytice.
BALADY A ROMANCE VY_12_INOVACE_Rů_I_22
Karel Jaromír Erben Kytice
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Erbenovy Kytice z pověstí národních Ročník / obor studia:2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval:Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 1. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 248 Klíčová slova:Kytice, balada, zrcadlové řazení, etičnost Anotace: Výkladová prezentace představující Erbenovu sbírku balad Kytice z pověstí národních. Prezentace se zaměřuje na komponovanost a etičnost básní.

KYTICE Z POVĚSTÍ NÁRODNÍCH K. J. Erben

Kytice Soubor 13 balad vydaných najednou až roku 1853 Dílo bylo tvořeno téměř 20 let Vnáší do české literatury dva nové principy: – Komponovanost – Etičnost

Řazení balad v Kytici Kytice Poklad Svatební košile Polednice Zlatý kolovrat Štědrý den Holoubek Záhořovo lože Vodník Vrba Lilie Dceřina kletba Věštkyně

Komponovanost Kytice Erben umísťuje každou baladu na přesně vymezené místo ve sbírce Tzv. osové (zrcadlové) řazení balad Tzn. první a poslední, druhá a předposlední balada obsahují shodné atributy. Př.: – Druhá a předposlední balada (Poklad a Dceřina kletba) porušení vztahu matka – dítě – Prostřední balady (Štědrý den a Holoubek) jsou založeny na lásce a smrti

Etičnost Kytice Základní motivy: – Láska matky k dítěti – Vina a trest (často nepřiměřený) – Bezmocnost (boj člověka s přírodou či nadpřirozenými bytostmi) – Konflikt (mezi lidmi)

Erben – netypický romantik Neexistuje jednoznačná odpověď zda je Erben romantik či nikoliv – Oblast látková a tematická – určitě ANO – Inspirace v mytologii, strašidelnost a zázračnost – určitě ANO – Individuální vzpoura vůči společnosti, rozlomenost, motiv poutníka – určitě NE, zcela chybí – Popis přírody – NE jen zkratkovitý – V básni Záhořovo lože Erben skrytě polemizuje s Máchou

Umělecké prostředky v Kytici Dějová zkratka – Docílena úsporným jazykem (př. absence spojek, místo spojek citoslovce…) – Sevřené, úsporné a napínavé dialogy Vynikající zvukomalba (onomatopoie) – Proto se text velice snadno učí zpaměti

Zdroj Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico Sochorová, M.: Literatura v kostce. Havlíčkův Brod, Fragment 1996.