Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník."— Transkript prezentace:

1 Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník / obor studia:2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval:Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 2. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 291 Klíčová slova: Jaroslav Vrchlický, lumírovci, Noc na Karlštejně, Okna v bouři Anotace: Výkladová prezentace představující autora Jaroslava Vrchlického a jeho literární dílo.

2 JAROSLAV VRCHLICKÝ 1853 – 1912

3 JAROSLAV VRCHLICKÝ Nejvýraznější představitel lumírovců Narodil se do kupecké rodiny v Lounech Vystudoval filozofii Pracoval jako vychovatel v Itálii, později učil a působil jako profesor srovnávacích literatur na pražské univerzitě Oženil se s dcerou Sofie Podlipské – zpočátku šťastné manželství prošlo krizí, a ta se odrazila v jeho díle

4 JAROSLAV VRCHLICKÝ (OBR. 1)

5 JAROSLAV VRCHLICKÝ Závěr básníkova života byl smutný – Vrchlický ztratil schopnost číst a psát, problémy mu dělala i slovní komunikace Vydal cca 270 knih, z toho 90 původních a 180 překladů (hl. z angličtiny, francouzštiny a italštiny) Často se v tématice jeho děl objevovaly cizí látky, zvláště pak umělecké a životní osudy géniů lidských dějin

6 C HARAKTERISTICKÉ RYSY V RCHLICKÉHO DÍLA Můžeme hovořit o tvz. lartpourlartismus (umění pro umění) – tendence neuznávající mimoestetické kvality Uvedl nové básnické formy Široký kulturní a umělecký rozhled Ve svém díle se zajímal o přírodu, ženskou krásu, lidské vědění, historii, apod. Svým dílem začlenil českou literaturu do evropského kontextu

7 D ÍLO J. V RCHLICKÉHO Zlomky epopeje Básnický cyklus, jímž chtěl autor zobrazit vývoj lidstva Soustředil se hlavně na sledování etického vývoje lidstva Tato většinou epicko-reflexivní poezie nemá pevnou kompozici Sám autor nikdy neřekl, které sbírky do cyklu patří Obvykle se uvádí kolem 15 sbírek - př. DUCH A SVĚT (1878) LEGENDA O SV. PROKOPU (1884) SELSKÉ BALADY (1885) ZLOMKY EPOPEJE (1886)

8 D ÍLO J. V RCHLICKÉHO Okna v bouři (1894) Jedna z nejzásadnějších lyrických básnických sbírek Vrchlického Milostná tematika Vliv vztahu k manželce a rodině Obsahuje báseň Za trochu lásky

9 D ÍLO J. V RCHLICKÉHO Noc na Karlštejně (1884) Veselohra, která využívá známého motivu zákazu pobytu žen na hradě krále Karla IV. Hra se stala populární a ani čas v tomto směru nezapracoval v její neprospěch Hl. postavy: Karel IV., Alžběta Pomořanská, Arnošt z Pardubic, Petr Cyperský, Štěpán Bavorský, Purkrabí, paní Ofka, Alena, Pešek

10 K ARLŠTEJN ( OBR. 2)

11 Z DROJE OBRÁZKŮ Obr. 1 - http://www.artbohemia.cz/14657- jaroslav-vrchlicky-1896 Obr. 2 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Burgkarlstein 02.jpg

12 Z DROJE Havlíčková, I. a kolektiv: Odmaturuj z literatury 2. Brno, Didaktis 2004. Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov 2000. Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2008. Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico 2001. Sochorová, M.: Literatura v kostce. Havlíčkův Brod, Fragment 1996. http://cs.wikipedia.org/wiki/Hlavn%C3%AD_strana Hánová, E. a kol.: Odmaturuj z literatury. Brno, Didaktis 2002.


Stáhnout ppt "Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník."

Podobné prezentace


Reklamy Google