Marková Jana.  Za vlády císaře Rudolfa II. dosáhla Praha nového rozkvětu, který se sice nedal srovnat s érou Karla IV., ale přesto se jednalo o významnou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HABSBURKOVÉ NA ČESKÉM TRŮNĚ
Advertisements

METODICKÝ LIST Tato prezentace navazuje na výuku vlastivědy, proto
16. století - počátek 17. století
Všeználek vypravuje o císaři Rudolfu II.
Keplerovy zákony.
Císař Rudolf II. Habsburský
Keplerovy zákony Jan Janoušek F11125.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Ověření ve výuce: Sada: 4D7/B - 12.
Tycho Brahe ( původním jménem Tyge Ottesen Brahe)
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Habsburkové.
Př í jemce Z á kladn í š kola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Kr á lov é Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.1.05/ N á zev projektu Digitalizace.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceCísař Rudolf II. – Praha centrum Evropy Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje.
Jak se Habsburskové dostali na český trůn?
VY_32_INOVACE_22_17 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Doba Rudolfa II. Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí se.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _604.
německý matematik, astrolog a astronom
Rudolf II. 7. ročník.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_8 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 1.ročník.
EDWARD KELLEY.
Karel Veliký ( ) III-02.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _606.
PAMÁTKY PRAHA.
Vojtěch Hynais.
HABSBURKOVÉ Po roce 1526.
Bitva na Bílé hoře Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
FINÁLE TŘÍDY
ČESKÉ ZEMĚ.
MODERNÍ VĚDA Počátek novověku
Rudolf II. VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST 4. ročník - vlastivěda
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ POSLEDNÍ PŘEMYSLOVCI.
Giuseppe Arcimboldo Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
RENESANČNÍ SOCHAŘSTVÍ V OBDOBÍ RENESANCE
Gravitační síla, gravitační pole
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_411_RUDOLF II. Téma: VLÁDA HABSBURKŮ, RUDOLF.
VY_32_INOVACE_465_PRVNÍ_HABSBURKOVÉ_NA_ČESKÉM_TRŮNĚ
7. třída 2. pololetí Dějiny českých zemí
Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Počátek vlády Habsburků
ČESKÁ KULTURA NA POČÁTKU NOVOVĚKU. 15. stol. – pozdní (vladislavská) gotika 16. stol. – v Čechách se začíná rozvíjet renesance (české země bylo dlouho.
Habsburkové 2 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. Rudolf II.  byl císařem  vnuk Ferdinanda I. Habsburského  velmi vzdělaný  celý život podporoval vědu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola praktická a mateřská škola Toužim, příspěvková organizace AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_13_RUDOLF II. TEMA:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa RUDOLF II. - CÍSAŘ A KRÁL Rudolf II. Rudolf II. byl veliký milovník umění. Známá.
 Základní informace  Z historie města  Navštěvovaná místa  Zdroje.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_168 Předmět: Český jazyk – Náš svět ( Člověk a jeho svět)
Nicolas Flamel. Možná jste o něm slyšeli, ale většina z vás zřejmě ne. Fanoušci Harryho Pottera jeho jméno zaslechli a pokud někdo z vás četl Alchymistu.
VY_32_INOVACE_D9.09 ► Autor: Eva Žárová ► Datum vytvoření: listopad 2011 ► Ročník: 8. ► Vzdělávací oblast: Člověk a společnost ► Vzdělávací obor: Dějepis.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Magda Špačková Název materiálu: VY_12_INOVACE_CJ.6.Spc.09a_Arcimboldo Datum:
JAGELLONCI NA ČESKÉM TRŮNĚ
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
Karel IV. „Otec vlasti“ Filip Valla
Nefertiti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
KEPLEROVY ZÁKONY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_14_32.
Alchymie Za vlády Rudolfa II.
Habsburkové Do 17.Století
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 02 Dějepis _8.ročník_09
Druh učebního materiálu
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Ferdinand I., Maxmilián II., Rudolf II. CLIL - ověřování
Karel IV. OTEC VLASTI
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Keplerovy zákony.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Rudolf II. Habsburský.
JIŘÍMU Z PODĚBRAD SE ŘÍKALO …
Transkript prezentace:

Marková Jana

 Za vlády císaře Rudolfa II. dosáhla Praha nového rozkvětu, který se sice nedal srovnat s érou Karla IV., ale přesto se jednalo o významnou éru. Císař Rudolf si už při svém nástupu na trůn, podobně jako Karel IV., vybral Prahu jako své sídelní město.

 Během jeho vlády se Praha stala městem umění, kultury a věd. Rovněž, díky císařově štědrosti, došlo k rozvoji barokního stavitelství. Unikátními stavbami byly například Císařský mlýn, který byl vystavěn v pražské Stromovce a jehož umělá jeskyně a jezírka byly tehdejší evropské unikum. Významná byla i Rudolfova štola, což byl velkorysý projekt, který propojil Stromovku s vltavským nábřežím.

Za doby císaře Rudolfa se Praha stala i místem, kde působily různé významné osobnosti z mnoha odvětví. Nejvýznamějšími byli astrologové Tycho de Brahe a Johannes Kepler, matematik a okultista John Dee či sochař Vries nebo malíř Arcimboldo. Rudolf za svůj život shromáždil celoevropsky unikátní sbírku umění, která nese jeho jméno. Bohužel byla zvláště v průběhu třicetileté války poničena či rozkradena. Jedná se o významnou ztrátu pro české kulturní dědictví. Po Rudolfově smrti byla Praha odsouzena do role provinčního města habsburské monarchie a už nenabyla svého předcházejícího významu.

Tycho de Brahe  Tycho Brahe se ujal funkce císařova astronoma a nechal vybudovat observatoř v Benátkách nad Jizerou, kde mu asistenta dělal Němec Johannes Kepler. Právě ten po Brahově smrti dál rozvíjel jeho vědecké teorie.  K nejznámějším z nich patřila například hybridní kosmologická teorie na pomezí heliocentrismu a geocentrismu. Brahe razil názor, že středem vesmíru je Země, okolo které obíhá Slunce a Měsíc. Ostatní planety pak ale obíhají kolem Slunce. Ačkoli se mýlil, přispěl tím k rozbití zakořeněných středověkých dogmat a podnítil nové vědecké diskuse. Právě důvěra ve vlastní pozorování a nikoli v zaběhlé a často chybné teorie byla jeho hlavní předností.

 Brahe zemřel 24. října 1601 a jeho tělo bylo pochováno v Týnském chrámu na Staroměstském náměstí. Příčiny smrti jsou však opředeny nejasnostmi. Podle romantičtější verze zemřel na protržení močového měchýře, a to buď když své oči nedokázal odlepit od noční oblohy, a nebo když se neodvážil vstát od stolu dříve než císař. Lékaři však tuto pověst vyvrací.

Johannes (Jan) Kepler  byl německý matematik, astrolog a astronom. V roce 1600 byl význačným astronomem Tychonem de Brahe pozván do Prahy. Kepler toto pozvání rád přijal, protože jako nekatolík měl ve Štýrském Hradci problémy a nakonec byl odtamtud vypovězen. Později se stal císařským matematikem na dvoře Rudolfa II. V Čechách tak strávil svá nejvýznamnější léta své vědecké práce. Zpracoval Tychonova dlouholetá pozorování pohybu Marsu a z nich odvodil tři zákony (které byly později po něm nazvány), z nichž dva formuloval a vydal v Praze roku 1609

Arcimboldo  Svá nejdůležitější díla Arcimboldo namaloval ve službách Habsburků – nejdříve působil od roku 1562 na vídeňském dvoře císaře Maxmiliána II. a poté od roku 1570 na dvoře jeho syna Rudolfa II., který sídlil v Praze. Arcimboldovy povinnosti dvořana vedle malování zahrnovaly navrhování výzdoby na slavnosti, nákup uměleckých děl pro císařovu sbírku a dokonce navrhování a budování vodních staveb. Arcimboldova popularita výrazně vzrostla s nástupem surrealismu, který v něm viděl svého duchovního předchůdce a milovníka neobvyklých kombinací, jeho dílo oceňoval především Salvador Dalí.

 Mnohé z Arcimboldových obrazů byly z Prahy ukradeny v roce 1648 ve Třicetileté válce při nájezdech Švédů. Tyto obrazy se pak ocitly v soukromých sbírkách švédské královny Kristýny. V roce 1587 Arcimboldo odešel zpět do svého rodného Milána, nicméně stále byl v kontaktu s císařem, kterému na dálku doporučoval obrazy, kterými by mohl rozšířit své umělecké sbírky. Posledním portrétem, který Arcimboldo pro Rudolfa namaloval, byl v roce 1591 Rudolfův portrét v podobě řeckého boha Vertemna.

Rudolf byl posedlý hledáním kamene mudrců, elixíru věčného mládí nebo výrobou zlata přeměnou z jiných kovů. Nejznámějším alchymistou na jeho dvoře byl nejspíš Edward Kelley (podvodník). Kelley se snažil o výrobu zlata z olova a pokoušel se oživit půvabnou mechanickou pannu Sirahel, kterou vytvořil. U císaře však brzy upadl v nemilost, byl uvězněn a ve vězení zemřel po požití jedu. V době Rudolfa II. žil v Praze učený židovský rabín a mudrc Rabbi Löw. Znal prý tajné vědy a kouzla. Uspořádal pro císaře spiritistickou seanci, při které vyvolal duchy našich prapředků. Byl tvůrcem Golema, bytosti z hlíny, kterého oživoval šém - magické kouzlo na pergamenu. Síla Golema rostla a jednoho dne začal ničit vše kolem sebe. Rabbi Löw mu na poslední chvíli vyndal šém a Golem padl k zemi. Od té doby už nikdy nebyl oživen. SHRNUTÍ

Děkuji za pozornost