Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 18. Dřevo a jeho původ Název sady: Základy ekologie pro střední školy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Advertisements

Odlesňování František Funda.
Dřeviny – listnaté stromy
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Rozmanitost, ochrana a význam lesa
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
Lesy mírného pásu Jan Dušek.
Registrační číslo projektu:
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Les-Lesní patra.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Pavel Skopal Název prezentace (DUMu): Trvalky sukulentního charakteru Název sady:Pěstování trvalek (pro 1. ročník,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Trávicí soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biomy Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Jiří Trefilík Název prezentace (DUMu): 18. Výrobní výkres a jeho náležitosti Název sady: Technická dokumentace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Pavel Skopal Název prezentace (DUMu): Cibulnaté rostliny Název sady:Pěstování cibulovin a hlíznatých rostlin (pro.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka III. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Pavel Skopal Název prezentace (DUMu): Cibulnaté rostliny L Název sady:Pěstování cibulovin a hlíznatých rostlin (pro.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Pavel Skopal Název prezentace (DUMu): Hlíznaté rostliny Název sady:Pěstování cibulovin a hlíznatých rostlin (pro 1.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 3. Československé legie Název sady: Osobnosti a události českých a.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 17. Přírodní rezervace Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Pavel Skopal Název prezentace (DUMu): Letničky Tématická oblast:Pěstování letniček a dvouletek Ročník:1. ročník Číslo.
Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK Kateřina Vaněčková PdF UK Praha Helena Jedličková.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Pavel Skopal Název prezentace (DUMu): Cibulnaté rostliny S - T Název sady:Pěstování cibulovin a hlíznatých rostlin.
Ekosystém les Stromy Přírodověda 4. ročník
Název prezentace (DUMu): Hlíznaté rostliny E-G
Název prezentace (DUMu): Voda
Název prezentace (DUMu): Trvalky kvetoucí v létě S - Y
Název prezentace (DUMu): Cibulnaté rostliny G - H
Název prezentace (DUMu): Půda
Název prezentace (DUMu): Buňky
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Název prezentace (DUMu):
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Název prezentace (DUMu): List
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Vznik a vývoj života
Název prezentace (DUMu): Společenstva
Přírodní společenstva v České republice
BUŇKA – základ všech živých organismů
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Název prezentace (DUMu): Rostlinná pletiva.
LES A JEHO VÝZNAM Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. Č. DUMu: VY_52_INOVACE_448.
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
Biota ČR - Prezentace s výkladem
LISTNATÉ DŘEVINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název prezentace (DUMu): Biologie člověka
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Název prezentace (DUMu):
16. Tolerování rozměrů na výkrese Technická dokumentace pro 1. ročník
Technická dokumentace pro 1. ročník CZ.1.07./1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Klasické zapalování
Technická dokumentace pro 1. ročník CZ.1.07./1.5.00/
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Název prezentace (DUMu): Hlíznaté rostliny
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Transkript prezentace:

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 18. Dřevo a jeho původ Název sady: Základy ekologie pro střední školy Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

 Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Základy ekologie pro střední školy je ukázat žákům SŠ, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak vznikne živý organismus, popisuje vztah člověka k přírodě a vliv prostředí na živý a neživý organismus.  Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Základy ekologie.  Konkrétně tato prezentace je zaměřena na Dřevo a jeho původ. 2

 Dřevo - patří mezi první materiál, který člověk začal opracovávat a jehož bohaté užívání je typické pro lidskou civilizaci všech dob a zemí.  Dřevo - živý organismus, který vyrostl a má svoji typickou a krásnou strukturu. 3

 Dřevo – organická surovina, která dorůstá většinou v lese.  Tato surovina se dále zpracovává a chrání, aby mohla dobře a trvale plnit své úkoly.  Dřevo – pro truhláře nejdůležitější materiál. 4

 Stromy rostou většinou v lesích, proto se považují lesy za původní přirozené prostředí, které představuje zdroj.  Z toho důvodu je nutné věnovat pozornost stavu lesů na celé planetě. 5

 Důležitá je míra zkoumání, jak lesy přežívají a nakolik se je daří obnovovat a jestli je používané postupy dokážou chránit a zachovat. 6

 V roce 1955 pokrývaly lesy téměř čtvrtinu zemského povrchu, což představuje území o rozloze přibližně miliónů hektarů.  Lesy, které člověk vysázel jsou pouhé 3% zmiňované plochy, zbývajících 97 % připadá na přírodní a ostatní lesy. 7

8

 Rozmístění lesů na planetě Zemi se průběžně mění.  Tyto změny se dějí v důsledku úbytků zalesněných území a nově vysazovaných stromů. 9

10 ZMĚNY ROZLOHY ZALESNĚNÝCH ÚZEMÍ (100HA) Afrika 699,361655,613635,412 Asie 574,487566,562571,577 Evropa 989,32998, ,394 Severní a Střední Amerika 710,79707,514705,849 Oceánie 212,514208,034206,254 Jižní Amerika 890,818852,796831,54

 Život stromů začíná v podobě drobných sazeniček.  Ve vhodných podmínkách a příznivém prostředí dosahují stromy větší výšky, než kterékoliv jiné živé organismy. 11

12

 Nejdůležitější druhy stromů v hospodářském lese ČR jsou smrky a v menším rozsahu:  jedle a douglasky (rostlina z čeledi borovicovité) - 56 %,  borovice a v menší míře modříny – 21 %,  duby – 6%,  buky – 6 %,  ostatní listnaté dřeviny – 11 %. 13

 Les – pro ČR má velký ekonomický význam.  Plní důležité úkoly, které se týkají ochrany životního prostředí – ekologické.  Úloha lesa – zlepšení a udržení čistoty vzduchu, zachování zdravého klimatu a ochrany krajiny. 14

 Les – odevzdává kyslík a váže částice sazí a prachu ze vzduchu.  Stará se o neustálou obnovu vzduchu a snižuje jeho znečištění.  Tím vytváří předpoklad, který je nezbytný pro rekreaci člověka a pro udržování jeho životního prostředí. 15

 Udržuje vlhkost půdy déle, než nezalesněná plocha, protože odpařování z lesní půdy a předávání vody listy stromů probíhá velmi pomalu.  Umožňuje vyrovnat stavy potoků a řek.  Zabraňuje odnosu zeminy větrem, vodou, suťovou a sněhovou lavinou. 16

 Strom se skládá z:  kořenů  kmenu  koruny  Kmen – nese korunu stromu.  Kořeny – tvoří kořenový systém.  Koruna – skládá se z větví a větviček s pupeny, listy, květy a plody. 17

 V našich zeměpisných šířkách začíná růst stromu na jaře a trvá až do pozdního podzimu.  Dřevo se skládá z několika buněk, které se liší svým druhem, tvarem a funkcí. 18

 Jakou surovinu představuje dřevo?  K čemu se dřevo může používat?  Jaký význam má les pro člověka?  Vyjmenuj základní části stromu a charakterizuj. 19

 REBO PRODUCTIONS CZ, s. r. o., Dřevo od A do Z, 3. vydání 2010, Praha 5.  BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí, Informatorium, Praha: 2004 ISBN:  KVASNIČKOVÁ, D., Základy ekologie pro základní a střední školy, nakladatelství FORTUNA, Praha 1.  WOLFGANG NUTSCH A KOLEKTIV, Příručka pro truhláře,nakladatelství Sobotáles, Praha 1, ISBN

 Snímek 9- [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:.  Snímek 11- [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:.  Snímek 16- [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:.  Snímek 17- [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:.  Snímek 19- [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:. 21