VY_32_INOVACE_05-37 Ročník: VIII. r. IX. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh:Elektřina Téma:Jak pracují elektrické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Advertisements

Elektromagnet a jeho užití - test
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Co je elektrický proud? (Učebnice strana 122 – 124)
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPlyny TémaVlastnosti.
Elektrodynamika I Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Zahřívání vodiče při průchodu
Název materiálu: ELEKTRICKÉ POLE – výklad učiva.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektromotor.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhElektrodynamika.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhElektrický proud.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhElektrodynamika.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTepelné jevy.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrický obvod.
Elektromagnetické jevy Elektromagnet
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrický obvod.
ELEKTROMAGNET.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrický obvod.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: MIROSLAV MAJCHER Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ZPŮSOBY.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrický obvod.
Název materiálu: Elektrická práce – výklad učiva.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrický obvod.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrický obvod.
Žárovka Tepelný zdroj Zdrojem světla je wolframový drát, který má veliký odpor a vysokou teplotu tání (3200 °C) Při přivedení el. proudu se drát zahřeje.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrický obvod.
TROJFÁZOVÉ STŘÍDAVÉ NAPĚTÍ
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Elektrické chladničky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 14 TÉMA: Elektromotor ČÍSLO PROJEKTU:
Elektrický obvod. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ELEKTRICKÝ PROUD.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 11 TÉMA: Použití elektromagnetu.
VY_32_INOVACE_05-45 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Šíření tepla vedením Jméno.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_07_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Stejnosměrný.
Bc. Karel Hrnčiřík Projekt: Inovace oboru Mechatronik pro Zlínský kraj Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.08/
07 ELEKTRICKÝ PROUD V PLYNECH VY_32_INOVACE_07 autor: Mgr. Miroslava Mahdalová identifikace: H třída: 6. předmět: Fyzika anotace: Objasnění nového.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ELEKTRICKÁ ENERGIE.
Elektromotory Elektromotory jsou stroje, které přeměňují elektrickou energii na mechanickou práci.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaElektrický obvod Název.
Člověk a příroda Fyzika Elektromagnetické a světelné děje IX. ročník Elektrický zvonek Vypracoval: Mgr. Zdeněk Šebestík Střední škola, Základní škola a.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM VLNĚNÍ Příčné a podélné.
VY_32_INOVACE_05-23 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Elektřina Téma:Elektrický obvod Jméno autora:Jaroslava.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název výukového materiálu
STEJNOSMĚRNÝ ELEKTROMOTOR
Sestavení elektrického obvodu a jeho součásti
MĚŘENÍ ELEKTRICKÉHO PROUDU
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VÝKON ELEKTRICKÉHO PROUDU
Schematické značky - opakování
Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Elektřina VY_32_INOVACE_05-24 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Vypařování a kapalnění
Termika VY_32_INOVACE_05-42 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Termika VY_32_INOVACE_05-54 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
FYZIKA 2.B 5. hodina.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_05-37 Ročník: VIII. r. IX. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh:Elektřina Téma:Jak pracují elektrické spotřebiče Jméno autora:Jaroslava Vondráčková Vytvořeno dne: Metodický popis, (anotace): Stručně charakterizuje princip činnosti běžných elektrospotřebičů

Jak pracují elektrické spotřebiče Spotřebiče mění elektrickou energii na nejrůznější jiné druhy energie. U většiny spotřebičů, které připojujeme do sítě, není dovnitř vidět. Rozebrat je nemůžeme, hrozil by úraz elektrickým proudem!!!

ÚKOL Napiš do sešitu alespoň 10 elektrospotřebičů, které by ve vaší domácnosti přestaly pracovat v případě, že bude vypnut elektrický proud. Máš představu, jak lidé v minulosti vykonávali různé práce, nebyl-li elektrický proud přiveden do jejich domácností?

ŽEHLIČKA Základní částí tepelných spotřebičů je vodič z odporové slitiny. Žehlička je nejjednodušší tepelný elektrický spotřebič. Termostatický spínač z bimetalového pásku zajišťuje stálou teplotu. Zahřeje-li se žehlička na nastavenou teplotu, bimetalový pásek se prohne a obvod se rozpojí. Žehlička začne chladnout. Bimetalový pásek se narovná a sepne znovu obvod.

Mikrovlnná trouba Je velmi složitý tepelný spotřebič. Základem je zvláštní elektronické zařízení, které vysílá do prostoru trouby elektrické pole, jehož směr se nesmírně rychle mění. Molekuly dobrých nevodičů, jako je porcelán a sklo, nejsou tímto polem výrazně ovlivněny. Molekula vody se vlivem pole rychle převrací, její pohyb se zrychlí a tím se zvyšuje její teplota. Voda je ve všech potravinách, proto se ohřívají i potraviny, zatímco porcelán a sklo zůstávají studené. Do mikrovlnné trouby se nesmějí vkládat kovové předměty!!!

Žárovka Žárovka – je vlastně také tepelný spotřebič. Teplota vodiče je tak vysoká (až °C), že rozžhavený kov září. Většina elektrické energie se však mění v teplo. Vlákna žárovek se vyrábějí z wolframu, který má teplotu tání °C.

Zářivka Zářivka – je plněna zředěným plynem. Elektrony z kovových elektrod jsou elektrickým polem urychlovány. Po srážkách s atomy plynů jim předávají energii. Když se atomy se zvýšenou energií vrací zpět do normálního stavu, vydávají světlo. Zářivky mají mnohem menší spotřebu elektrické energie při stejném vydaném světle, protože se v nich uvolňuje méně tepla než v žárovkách.

Chladnička I chladnička je tepelný spotřebič. Uzavřený okruh potrubí je naplněn plynem s nízkým bodem varu. Dříve to býval freon, který při úniku z uzavřeného okruhu byl velmi nebezpečný pro životní prostředí. Zkapalněný plyn se odpařuje ve výparníku, který je uvnitř chladničky. Tím odebírá předmětům v chladničce teplo, teplota se snižuje. ? Ochladíš v parném létě místnost, když necháš ledničku otevřenou? Plyn je stlačován kompresorem, tím se zahřívá na vyšší teplotu, než má okolí chladničky. K čemu slouží soustava trubek na zadní straně chladničky?

Děje v chladničce v pokusech Namoč ruku do vody a nech ji schnout bez použití ručníku. Ucítíš, jak se ruka ochlazuje. Vypařující se voda odebírá ruce teplo, teplota se snižuje. Potři si část ruky lihem. Pocit chladu bude ještě intenzivnější. Něco podobného se děje ve výparníku chladničky. Nafoukni duši z jízdního kola hustilkou. Při nafukování míče nebo pneumatiky hustilkou sis možná něčeho všimnul. Stlačovaný plyn se zahřívá. K podobným dějům dochází v kompresoru v chladničce.

Pohybové elektrické spotřebiče Základem těchto spotřebičů je elektromagnet nebo elektromotor. Elektromagnet najdeme ve starších elektrických zvoncích, elektrických stříkacích pistolích, v telefonním sluchátku a jinde. Je také základní součástí relé, kterým se v automobilu připojuje k akumulátoru startér, světlomety i další spotřebiče. Elektromotor – má vždy dvě části: stator a rotor Stator je nehybná část elektromotoru. Jsou v něm cívky, které vytvářejí v prostoru rotoru magnetické pole. Toto magnetické pole působí na otočnou část – rotor. Rotorem může být trvalý magnet nebo elektromagnet. Domyslíš, proč se rotor otáčí?

Reproduktor – vzniká v něm zvuk tak, že se chvěje papírová membrána. Na ní je upevněna cívečka, která je volně navlečena na trvalý magnet. Do cívečky je přiváděn proud, jehož směr se rychle střídá. Cívečka se proto přitahuje nebo odtahuje od magnetu. S ní se pohybuje i membrána – rozkmitá se. Slyšíme zvuk. Televizní obrazovka – jsou v ní cívky, které vytvářejí magnetické pole. Pole působí na elektronový paprsek silou a „honí“ ho po celé obrazovce. Kam na ni dopadne, tam se rozsvítí jasný bod. Množství dopadajících elektronů v paprsku je řízeno rádiovými vlnami, které přicházejí od televizního vysílače. Další elektrospotřebiče

ÚKOL Vyjmenuj alespoň 5 spotřebičů, ve kterých je elektromotor

Použitá literatura RAUNER, Karel – hlavní autor. Fyzika 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Nakladatelství Fraus, ISBN MACHÁČEK, Martin. Fyzika 8 pro základní školy a víceletá gymnázia. Dotisk 2. vydání. Praha: Prometheus, ISBN Použité obrázky: [online]. c2011 [cit ].