NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Anotace Jedná se o výukové materiály určené pro podporu vzdělávání v oblasti přírodních věd – konkrétně chemie. Obsahem jsou pokyny pro bezpečné zacházení s chemikáliemi, součástí je seznam ochranných pomůcek, laboratorní řád a první pomoc při potřísnění pokožky či vstříknutí chemikálie do očí. Text je určen pro žáky 8. ale i 9. tříd základních škol.
Bezpečnost práce
Opakování – nebezpečnost látek - nebezpečnost je uvedena na obalu chemikálie výstražným symbolem R -věty: označují a upřesňují rizikovost nebezpečných látek S-věty: obsahují pokyny pro bezpečné zacházení s nebezpečnou látkou, je jich celkem 62
-v hodinách chemie je zakázáno jíst -pokud se dělá pokus, tak i pít -s jakoukoli chemikálií zacházíme opatrně a vždy v ochranných pomůckách -po skončení pokusu či práce s chemikáliemi uklidíme po sobě pracoviště, otřeme stoly a umyjeme si ruce
-je zakázáno běhat či se jinak postrkovat - je to nebezpečné (ublížíme sobě i druhým) -v chemii neochutnáváme žádné známé i neznámé látky! -k chemikáliím přičicháváme opatrně (pokud je třeba dělat pachovou zkoušku) -jakýkoli úraz hlásíme vyučujícímu či jiné odpovědné osobě
Vhodný oděv: -laboratorní plášť -nebo staré bavlněné triko s dlouhým rukávem -plné boty (které se nesmekají) -dlouhé kalhoty -jednorázové rukavice -ochranné brýle -ochranný štít -rouška, respirátor
Při polití pokožky kyselinou: -postižené místo omýváme proudem studené vody, poté zneutralizujeme politím místa nějakou slabou zásadou (i mýdlo). Pokud je třeba, vyhledáme lékaře. Při polití pokožky zásadou: -postižené místo omýváme proudem studené vody, poté zneutralizujeme politím místa nějakou slabou kyselinou (např. ocet). Pokud je třeba, vyhledáme lékaře.
Při vstříknutí kyseliny či zásady do oka: -oko násilím otevřeme a vypláchneme proudem studené vody (cca 5 minut ) -poté vyhledáme očního lékaře (nic do oka nelijeme) Při pořezání: -z postiženého místa opatrně vyndáme viditelné střepy (pokud jsou obsaženy), místo opláchneme, vydezinfikujeme, zavážeme a je-li třeba, vyhledáme lékařskou pomoc
-každé laboratorní práce jsou nahlášeny dopředu -žák si přinese potřebné pomůcky, jsou-li mu sděleny -každá hodina laboratorních prací má cíl a závěr -žák (skupina žáků) dostane protokol s úlohami, které v dané hodině bude, nejlépe samostatně, vykonávat -na konci hodiny vždy odevzdá protokol s vyplněnými závěry o provedených experimentech, který bude ohodnocen
Nesnažíme se vyhodit školu do povětří
-chemie je experimentální věda, tzn., že je vhodné teoretickou výuku doplnit i praktickým cvičením -je však třeba dodržovat jistá pravidla, aby nedošlo k úrazu žáka -je nutné používat ochranné pomůcky -žák má povinnost nahlásit vyučujícímu jakýkoli úraz v hodině -žák odevzdá na konci každé hodiny vypracovaný protokol
Obrázky převzaty: [cit ] Použité zdroje