Veřejné zdravotní pojištění nebo státní zdravotní systém – měli bychom si cestu vybrat Ing. Ladislav Friedrich, CSc. generální ředitel Oborová zdravotní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Krajské zdravotnictví
Advertisements

Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Leoš Heger, květen 2011 Reformní kroky MZ ČR. Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč.
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Zdravotnictví řízené občanem Pavel Vepřek Tým DG plus.
REFORMNÍ OPATŘENÍ MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ MUDr. Markéta Hellerová, MUDr. Pavel Hroboň Jihlava,
NS-LEV 21 pro lepší zdravotnictví prof. MUDr. Ivan Šterzl, CSc „Nenechat nadnárodní vlivy zprivatizovat české.
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Moderní žena myslí na budoucnost II. Jan Diviš. Bude v ČR důchodová reforma? Demografické okénko Rok 2003 Poválečné ročníky na prahu důchod Dobrá zpráva,
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Česká republika a Slovensko dvě země, dvě reformy Dialogem ke změně – slovenská zkušenost CERGE-EI, Praha, PhDr. Lucie Antošová Ministerstvo.
Kvalita v českém zdravotnictví
Financování regionálního školství
Navyšování platů zdravotníkům MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek ministra zdravotnictví pro zdravotní pojištění.
Systém veřejného zdravotního pojištění v ČR a jeho vývoj Vladimír Kothera generální ředitel ZP M-A prezident SZP ČR Duben 2008.
[ 1 ] PharmDr. Martin Beneš © 2011 Státní ústav pro kontrolu léčiv Kam kráčí lékárenství ? Martin Beneš ředitel SÚKL.
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Úhradová vyhláška2016 MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA Náměstek pro zdravotní pojištění, MZ ČR.
Jak prosadit protikrizová opatření ve zdravotnictví? 16. června 2009.
Financování zdravotnictví v ČR Kde jsme a jak dál? Ladislav Friedrich.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
K 96. schůzi RHSD ČR pracovní skupina MATERIÁL AČMN.
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
Jak zlepšit české zdravotnictví?
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
MUDr. JUDr. Petr Honěk náměstek ředitele VZP ČR pro zdravotní péči
Rozvoj inovací v kontextu finančních možností českého zdravotnictví
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Přínosy inovativní léčby seminář
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Ministerstva zdravotnictví ČR
Úskalí úhradové vyhlášky 2017 z pohledu zdravotnického zařízení
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Hlavní problémy českého zdravotnictví očima ekonoma
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2011
REFORMA VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Z POHLEDU ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
„Stárnutí populace – analýza nákladů zdravotního a sociálního systému“
Akutní lůžková péče Dohodovací řízení pro rok 2019
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Ekonomika českého zdravotnictví
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Skupina poskytovatelů následné lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Rozpis rozpočtu a normativy
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Skupina poskytovatelů akutní lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Transkript prezentace:

Veřejné zdravotní pojištění nebo státní zdravotní systém – měli bychom si cestu vybrat Ing. Ladislav Friedrich, CSc. generální ředitel Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví

Zdravotnictví Zdravotní péče je v ČR dostupná a kvalitní, ale není dlouhodobě současným způsobem financovatelná Zdravotnictví je specifické –vysokým očekáváním pokud jde o kvalitu, dostupnost a „bezplatnost“ –dosud nízkou schopností občanů objektivně vyhodnotit skutečný přínos, potřebnost a efektivitu poskytovaných služeb –nadprůměrnou politizací a manipulacemi s veřejností ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 2

Financování zdravotnictví - v čem je problém? Růst nákladů na zdravotnictví překračuje růst HDP a bude hůř ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví předpoklad Výdaje - celkem veřejné výdaje z toho : státní rozpočet územní rozpočty zdravotní pojišťovny Soukromé výdaje Podíl veřejných výdajů 0,91 0,870,840,850,87 Podíl soukromých výdajů 0,09 0,130,160,150,13 Podíl zdravotních pojišťoven 0,760,790,780,770,790,81 Růst veřejných výdajů od roku ,422,052,612,642,85 Růst podílu veřejných výdajů na HDP 5,915,605,876,156,036,38

Financování zdravotnictví – v čem je problém? o Veřejné výdaje tvoří neadekvátně vysoký podíl na celkových výdajích – 87 % o Veřejné výdaje rostou rychleji než HDP a jejich podíl se zvyšuje (1995 – 5,91 % 2015 – 6,38 %) o Soukromé výdaje jsou nízké a mají špatnou strukturu (nemají dostatečný vliv na efektivitu a zasahují spíše sociálně slabé) ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 4

Financování zdravotnictví - v čem je problém? ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 5

Struktura nákladů veřejného zdravotního pojištění ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 6

Struktura nákladů veřejného zdravotního pojištění ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 7

Struktura nákladů veřejného zdravotního pojištění o Podíl akutní lůžkové péče na celkových nákladech (při současné struktuře veřejného zdravotního pojištění) je příliš vysoký o Potenciál úspor u cen léků a zdravotnických prostředků je již částečně vyčerpán o Současný způsob úhrad komplementu nemotivuje k finanční zodpovědnosti ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 8

Struktura nákladů veřejného zdravotního pojištění o Zdravotní péče o seniory v zařízeních lůžkové následné péče a v sociálních ústavech odráží extrémní nekompatibilitu zdravotní a sociální péče o Lázeňství – ztracená příležitost k úsporám ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 9

Porovnání rozložení objemu pojistného dle plátců a dle počtu plátců pojistného ( ) údaje z roku 1998Zpráva analytické komise pro Dohodovací jednání na rok 2016 (77,28%) (22,72%) (45,27%) (54,73%) ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 10

Kdo vlastně zdravotnictví financuje a kdo z něj čerpá ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 11

Kdo vlastně zdravotnictví financuje a kdo z něj čerpá ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 12

Potřebujeme systémovou změnu a reformu současného systému? PRO: konkurenceschopná ekonomika bude vyžadovat efektivnější a méně solidární systém veřejného zdravotního pojištění varianta 1 – Česká správa zdravotního pojištění varianta 2 – konkurence opravdových zdravotních pojišťoven varianta 1 státní systém by umožnil systémově propojit pravomoc a zodpovědnost a centralizovat většinu činností, podmínkou by bylo zásadní zkvalitnění činností státní správy a vznikly by vysoké transakční náklady varianta 2 - vícezdrojový a více subsidiární systém by byl stabilnější, spravedlivější a lépe by uspokojoval skutečné potřeby lidí - měl by kreativní vývojový potenciál - musel by však být v rámci stabilních pravidel nezávislý ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 13

Potřebujeme systémovou změnu a reformu současného systému? PROTI: o dlouhodobě prováděné nahodilé dílčí úpravy odvrátily vždy aktuálně hrozící krizi a systém v podstatě zatím funguje o většina účastníků systému si vydobyla nějakou pozici, kterou raději jen zkouší mírně posilovat nebo udržet, než riskovat významnou změnu o žádný ucelený návrh reformy není k dispozici a nelze pro něj rychle nalézt dostatečnou podporu ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 14

Doporučení k vývoji systému Je třeba změnit dosavadní trend faktické demontáže systému zdravotních pojišťoven a dílčími úpravami systému směrovat spíše k variantě 2. ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 15

Co jsme dosud vyzkoušeli na straně příjmů DoDo přerozděleníZpůsob % příjmů z pojistného - státní pojištěnci - do 60ti let 1x, nad 60 let 3x % příjmů z pojistného - státní pojištěnci - do 60ti let 1x, nad 60 let 3x 35 % příjmů z pojistného - podle indexů nákladovosti (věkové skupiny) - nákladná péče (30ti násobek průměrných nákladů na 1 poj. za poslední uzavřený kal.rok) ZP má nárok na 80% částky nad průměrný náklad % příjmů z pojistného - státní pojištěnci - do 60ti let 1x, nad 60 let 3x 70 % příjmů z pojistného - podle indexů nákladovosti (věkové skupiny) - nákladná péče (30ti násobek průměrných nákladů na 1 poj. za poslední uzavřený kal.rok) ZP má nárok na 80% částky nad průměrný náklad % příjmů z pojistného - podle indexů nákladovosti (věkové skupiny) - nákladná péče (30ti násobek průměrných nákladů na 1 poj. za poslední uzavřený kal.rok) ZP má nárok na 80% částky nad průměrný náklad dosud100 % příjmů z pojistného - podle indexů nákladovosti (věkové skupiny) - nákladná péče (15ti násobek průměrných nákladů na 1 poj. za poslední uzavřený kal.rok) ZP má nárok na 80% částky nad průměrný náklad jednorázově30 % zůstatků ZFZP - opětovné přerozdělení zústatků z již přerozdělených příjmů % příjmů z pojistného- doplnění přerozdělení dle PCG ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 16

Příklad významné nedokonalosti systému 100% přerozdělení Z DROJ DAT : ÚZIS M INISTR ZDRAVOTNICTVÍ MUD R. H EGER – DUBEN 2013 ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 17

Co jsme dosud vyzkoušeli na straně výdajů DoDo přerozděleníZpůsob individuálně dohodnutá HB dle jednotlivých zdravotních pojišťoven dohodovací řízení – cenový výměr MF rozhodnutí vlády (návrh MZ) v případě nedohody zůstává předchozí Rozhodnutí do doby než MZ vydá úhrady vyhláškou celoroční úhradová vyhláška s indexovanou regulací proti referenčnímu období zákonem zakotvená možnost jiné úhrady -různé kombinace výkonných, skupinových a paušálních úhrad s regulací referenčním obdobím úhradová vyhláška s ideou „narovnání“ cen v segmentu akutní lůžkové péče pomoci koeficientů specializace ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 18

Co jsme dosud vyzkoušeli na straně výdajů a jsme na správné cestě? Dohodovací řízení: Za posledních 5 let došlo k dohodě pouze u úhrad tvořících 7,5% z celkových nákladů. O základním nastavení více než 90 % úhrad rozhoduje MZ (a SÚKL). Dohodovací řízení je sice užitečnou platformou pro diskusi a tříbení postojů, ale většina účastníků nemá k dohodě dostatečnou motivaci. Důvod – úhradová vyhláška rozhodnutím MZ. Úhradová vyhláška: Text úhradové vyhlášky narostl od roku 2007 do roku 2015 z 38 stran na 94 stran textu. Způsob úhrady se neustále mění a komplikuje. ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 19

Doporučení k střednědobé udržitelnosti systému aneb nic co bychom nevěděli a nic co bychom opravdu mohli udělat o Výše pojistného a dotace ze státního rozpočtu je dána celkovou ekonomickou situací ČR. Podíl veřejných zdrojů na celkových nákladech však musí klesat. Bez změn v sociálním systému to však není průchozí. o Solidární systém nemůže pokrývat vše, co medicína nabízí zařazování nových metod do úhrad musí podléhat transparentní (HTA – hodnota zdravotnických technologii) státní regulaci alternativní nákladnější metody musí být s doplatkem banální levné výkony musí být zpoplatněny (regulační poplatky nebo spoluúčast) zdravotní pojišťovny musí být politicky nezávislé systém PZS zřizovaných státem a kraji (po revizi) by měl tvořit pouze nutnou, ale garantovanou strategickou základní síť. Ostatní PZS by měli soutěžit o kontrakty se ZP a smlouvy by měly být maximálně flexibilní. o Soukromé výdaje musí být transparentní, stabilní a předvídatelné s vysokou sociální ochranou pro potřebné a možností připojištění pro ostatní. ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 20

Dílčí doporučení správným směrem o K přerozdělení PCG přidejme regionální korekce (částečná kompenzace špatně nastavené sítě PZS) o Držme oddělené fondové hospodaření zdravotního pojištění od správy prostředků státního rozpočtu o Smluvní volnost – zrušme vyhlášku o cenách ve stávající podobě (posilujme individuální kontrakty včetně standardní kontroly) ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 21

Dílčí doporučení správným směrem o Upravme systém změn rozsahu veřejného zdravotního pojištění o transparentní HTA a přísnou kontrolu ekonomických dopadů o Zaveďme nadstandardy a pravidla pro jejich tvorbu a poskytování o Změňme strukturu pojistného – složka nominální (dle pojistných rizik se sociální ochranou), složka solidární 22 ©Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví