Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.13. vyjadřují okolnosti děje nebo vlastností slova neohebná ve větě mají zpravidla platnost příslovečného určení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Elektronická učebnice - I
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Neohebné slovní druhy nedají se „ohýbat“ (skloňovat/časovat)
Příslovce a příslovečné spřežky
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Příslovce, spřežky, stupňování Příslovcí
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky dle.
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.07 Název pro školu:
Elektronická učebnice - II
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Stupňování přídavných jmen
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŘÍSLOVCE (adverbium) je neohebný slovní druh, který vyjadřuje bližší okolnosti dějů a vlastností. V češtině se mezi slovními druhy řadí na šesté místo.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
PŘÍSLOVCE a jejich stupňování 7. ročník.
P ř íslove č né ur č ení Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37 Téma: ČESKÝ JAZYK – skladba VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Příslovečná spřežka Český jazyk 7. ročník ZŠ
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Každé slovo můžeme přiřadit k jednomu z deseti slovních druhů.
Příslovce Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Příslovce Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.4 příslovce Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
 Jsou to neohebné slovní druhy.  Vyjadřují bližší vlastnosti dějů.  Ptáme se na ně otázkami: Jak? Kdy? Kde? Kam? Odkud?  Příslovce vznikají nejčastěji.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Skupiny mě/mně Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název materiálu: VY_12_INOVACE_ CJ.7.Vc.07_Prislovce Datum:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
PŘÍSLOVCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 14 – slova neohebná
VY_32_INOVACE_13_SLOVNÍ DRUHY_PŘÍSLOVCE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PŘÍSLOVEČNÉ SPŘEŽKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Elektronická učebnice - I
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
PŘÍSLOVCE Jsou slova neohebná, která vyjadřují bližší okolnosti dějů, jako: - místo (všude, zde, tam,domů); -čas (již, potom, později, zítra); -způsob.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozvíjející větné členy
Autor: Mgr. Lenka Zlámalová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_ČESKÝ JAZYK
Zájmena.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.13

vyjadřují okolnosti děje nebo vlastností slova neohebná ve větě mají zpravidla platnost příslovečného určení ve větě mají zpravidla platnost příslovečného určení

příslovečné určení způsobu příslovečné určení místa příslovečné určení času příslovečné určení míry příslovečné určení příčiny příslovečné určení podmínky přívlastkem neshodným (Cesta pěšky) přívlastkem neshodným (Cesta pěšky)

kde? odkud? kudy? kam? příslovce místa doma, shora, nahoru, tam, tudy, doprava, kolem, někde, blízko…

kdy? odkdy? dokdy? jak dlouho? příslovce času večer, včera, dlouho, stále, občas, odkdy, tehdy, teď, dosud…

jak? příslovce způsobu česky, pěkně, vesele, málo, hezky, mladě, pěšky, žlutě…

proč? příslovce příčiny úmyslně, schválně, navzdory, proto…

za jaké podmínky? příslovce podmínky třeba…

 Tatínek přišel z práce domů pozdě.  Věrka krásně zpívá a hraje na kytaru staré trampské písničky.  Náš pes hodně štěká.  Jirka přijde dnes večer na večeři.  Žáci rychle běželi závod.  Babička mi ráno nachystala výbornou snídani.  Tento příběh nás hluboce dojal.  Při pádu na lyžích byl velmi těžce raněn.  Tatínek přišel z práce domů pozdě.  Věrka krásně zpívá a hraje na kytaru staré trampské písničky.  Náš pes hodně štěká.  Jirka přijde dnes večer na večeři.  Žáci rychle běželi závod.  Babička mi ráno nachystala výbornou snídani.  Tento příběh nás hluboce dojal.  Při pádu na lyžích byl velmi těžce raněn.

šťastný – šťastně většina se tvoří z přídavných jmen příponami ten = tudy, tady; kdo – kde, kam aj. některá se tvoří od zájmen = zájmenná příslovce

ráno, večer, domů, odpoledne některá vznikla ustrnutím tvaru podstatného jména křížem krážem, milerád, jakživ aj. ustálená spojení

 celek  v zadní části  ticho  v dálce  s úmyslem  milý  se záměrem  den  v letošním roce  hloubka  celek  v zadní části  ticho  v dálce  s úmyslem  milý  se záměrem  den  v letošním roce  hloubka  celkem  vzadu  zticha  daleko  úmyslně  mile  záměrně  denně  letos  hluboko  celkem  vzadu  zticha  daleko  úmyslně  mile  záměrně  denně  letos  hluboko

 za krátký čas  dobrý  levý  z tohoto místa  bezpečí  drahota  zdraví  v jeden čas  smutek  slovo od slova  pravděpodobnost  zdravý  za krátký čas  dobrý  levý  z tohoto místa  bezpečí  drahota  zdraví  v jeden čas  smutek  slovo od slova  pravděpodobnost  zdravý  brzy  dobře  zleva  odtud  bezpečně  draho  zdravě  najednou  smutně  doslova  pravděpodobně  zdravě  brzy  dobře  zleva  odtud  bezpečně  draho  zdravě  najednou  smutně  doslova  pravděpodobně  zdravě

 velmi rychle  mnohem více  poměrně mnoho  stále málo  celkem snadno  hodně vysoko  nepříjemně horko  velmi rychle  mnohem více  poměrně mnoho  stále málo  celkem snadno  hodně vysoko  nepříjemně horko  více doleva  velice blízko  zcela nečekaně  stále stejně  schválně nahlas  občas pěšky  hezky česky  více doleva  velice blízko  zcela nečekaně  stále stejně  schválně nahlas  občas pěšky  hezky česky

spojení předložky + jméno rozlišujeme tak spojení předložky s podstatným jménem od příslovečné spřežky

nahlas, nahoře, shora, zpaměti, vtom, vcelku, dohromady, zleva, napravo, vestoje, dodnes, zticha, přitom, opravdu, doslova, zpravidla, pohromadě, nakonec, navečer….. zpravidla je píšeme dohromady v některých případech můžeme psát obojím způsobem Psaní příslovečných spřežek

 zpočátku  pokaždé  poprvé  donedávna  zdaleka  zeširoka  zblízka  bezesporu  bezpochyby  zjara  obden aj.  zpočátku  pokaždé  poprvé  donedávna  zdaleka  zeširoka  zblízka  bezesporu  bezpochyby  zjara  obden aj.  z počátku  po každé  po prvé  do nedávna  z daleka  ze široka  z blízka  bezesporu  bez pochyby  z jara  ob den aj.  z počátku  po každé  po prvé  do nedávna  z daleka  ze široka  z blízka  bezesporu  bez pochyby  z jara  ob den aj.

předložka  Spadl do hromady písku.  Na hoře Říp.  Do konce vyučování zbývá deset minut.  S kolem, které dostal od babičky, je spokojen.  Z ticha se ozval hlas.  Chtěli jsme být při tom.  Na tento večer nezapomenu.  Spadl do hromady písku.  Na hoře Říp.  Do konce vyučování zbývá deset minut.  S kolem, které dostal od babičky, je spokojen.  Z ticha se ozval hlas.  Chtěli jsme být při tom.  Na tento večer nezapomenu. spřežka  Půjdeme tam dohromady.  Nahoře v polici.  Dokonce přišla i paní učitelka.  Jel kolem.  V kině musíme být zticha.  Hraje na klavír a přitom zpívá.  Sejdeme se navečer.  Půjdeme tam dohromady.  Nahoře v polici.  Dokonce přišla i paní učitelka.  Jel kolem.  V kině musíme být zticha.  Hraje na klavír a přitom zpívá.  Sejdeme se navečer.

se stupňují jako přídavná jména 2.stupeň se tvoří od 1.stupně nejčastěji příponou - ejí / - ěji vesele – veseleji; jemně – jemněji - e dále, výše 2.stupeň se tvoří od 1.stupně nejčastěji příponou - ejí / - ěji vesele – veseleji; jemně – jemněji - e dále, výše - stupňování nepravidelné dobře – lépe; brzy – dříve; málo – méně; zle – hůře; mnoho- více - stupňování nepravidelné dobře – lépe; brzy – dříve; málo – méně; zle – hůře; mnoho- více

 3.stupeň se tvoří od 2.stupně předponou nej – nejveseleji, nejjemněji, nejblíže  3.stupeň se tvoří od 2.stupně předponou nej – nejveseleji, nejjemněji, nejblíže

 krásně  zdravě  vysoko  draho  málo  široko  úzce  blízko  daleko  dlouho  krásně  zdravě  vysoko  draho  málo  široko  úzce  blízko  daleko  dlouho  nejkrásněji  nejzdravěji  nejvýše  nejdráž  nejméně  nejšířeji  nejúžeji  nejblíž  nejdále  nejdéle  nejkrásněji  nejzdravěji  nejvýše  nejdráž  nejméně  nejšířeji  nejúžeji  nejblíž  nejdále  nejdéle

 Umí hrát pěkně na klavír.  Je věčně unavená.  Vypadá velmi svěže.  Málokdy učivu nerozumím.  Mluvila hlasitě.  Najednou se objevila srna.  Tvářila se utrápeně.  Umí hrát pěkně na klavír.  Je věčně unavená.  Vypadá velmi svěže.  Málokdy učivu nerozumím.  Mluvila hlasitě.  Najednou se objevila srna.  Tvářila se utrápeně.  Umí hrát dobře na klavír.  Je stále unavená.  Vypadá velmi mladě.  Někdy učivu nerozumím.  Mluvila nahlas.  Náhle se objevila srna.  Tvářila se smutně.  Umí hrát dobře na klavír.  Je stále unavená.  Vypadá velmi mladě.  Někdy učivu nerozumím.  Mluvila nahlas.  Náhle se objevila srna.  Tvářila se smutně.

 dobře  vzadu  pěkně  pomalu  vlevo  nahlas  vzhůru  mladě  dlouho  vysoko  dobře  vzadu  pěkně  pomalu  vlevo  nahlas  vzhůru  mladě  dlouho  vysoko  špatně  vpředu  škaredě  rychle  vpravo  potichu  dolů  staře  krátce  nízko  špatně  vpředu  škaredě  rychle  vpravo  potichu  dolů  staře  krátce  nízko

 dobrý  mělký  tichý  šťastný  veselý  nedbalý  snadný  zdravý  pěkný  hbitý  dobrý  mělký  tichý  šťastný  veselý  nedbalý  snadný  zdravý  pěkný  hbitý  dobře  mělce  tiše  šťastně  vesele  nedbale  snadno  zdravě  pěkně  hbitě  dobře  mělce  tiše  šťastně  vesele  nedbale  snadno  zdravě  pěkně  hbitě  lépe  mělčeji  tišeji  šťastněji  veseleji  nedbaleji  snadněji  zdravěji  pěkněji  hbitěji  lépe  mělčeji  tišeji  šťastněji  veseleji  nedbaleji  snadněji  zdravěji  pěkněji  hbitěji

 zřejmý  kolmý  letmý  rozumný  vědomí  soukromý  lidský  zřejmý  kolmý  letmý  rozumný  vědomí  soukromý  lidský  zřejmě  kolmo  letmo  rozumně  vědomě  soukromě  lidsky  zřejmě  kolmo  letmo  rozumně  vědomě  soukromě  lidsky

 Sochrová,Marie: Český jazyk v kostce, Fragment 1999  Šaur, V. Pravidla českého pravopisu s výkladem mluvnice, Praha, Ottovo nakladatelství, 2005  Pravidla českého pravopisu, Nakladatelství Pansofia,1993  Krausová, Zdeňka, Teršová, Renata : Český jazyk 7 – učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus, Plzeň, 2004,  Krausová, Zdeňka, Teršová, Renata : Český jazyk 7 -pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus, Plzeň, 2004  Krausová, Zdeňka, Pašková, Martina, Vaňková Jana : Český jazyk 9 – učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus, Plzeň, 2006  Krausová, Zdeňka, Pašková, Martina, Vaňková Jana : Český jazyk 9 – pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus, Plzeň, 2006  Sochrová,Marie: Český jazyk v kostce, Fragment 1999  Šaur, V. Pravidla českého pravopisu s výkladem mluvnice, Praha, Ottovo nakladatelství, 2005  Pravidla českého pravopisu, Nakladatelství Pansofia,1993  Krausová, Zdeňka, Teršová, Renata : Český jazyk 7 – učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus, Plzeň, 2004,  Krausová, Zdeňka, Teršová, Renata : Český jazyk 7 -pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus, Plzeň, 2004  Krausová, Zdeňka, Pašková, Martina, Vaňková Jana : Český jazyk 9 – učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus, Plzeň, 2006  Krausová, Zdeňka, Pašková, Martina, Vaňková Jana : Český jazyk 9 – pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus, Plzeň, 2006 Použité zdroje: