Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
Advertisements

Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
NAŠE SMYSLY Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Základy automatického řízení 1
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Plánování ve školní tělesné výchově
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_09 09 CO NÁS OBKLOPUJE ? autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
UČENÍ.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Pravoúhlá axonometrie
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Význam utkání v sportovních hrách
Přírodověda 5.tř. opakování
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VNÍMÁNÍ Autor: Mgr. Tomáš Sládek GVH Hořovice.
Představivost a fantazie
Rešerše.
karel oliva Akademie věd ČR
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Virtuální realita Využití VR v praxi Kritika Další VR
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychologie test.
Duté zrcadlo Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
Vnímání (percepce) „Je to základní poznávací proces, který nám umožňuje být v kontaktu s okolním světem i se sebou samým a účelně jednat.“1.
(obsah a rozsah pojmu, klasifikace pojmů)
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Co je kognitivní psychologie?
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.1.Bal.08_Lidské_tělo Datum:
Zobrazení tenkou čočkou
Lidské smysly Naše tělo. ČLOVĚK A JEHO SVĚT Lidské smysly Radka Smetanová VY_32_INOVACE_lidskesmysly_03.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Kognitivní (poznávací) procesy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Markéta Hanzalová Náprstková N12Smysly
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Markéta Hanzalová Náprstková N11 Nervová soustava
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Vypuklé zrcadlo Název : VY_32_inovace_12 Fyzika - vypuklé zrcadlo
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Výchova k občanství 8.ročník
Transkript prezentace:

Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.

VNÍMÁNÍ je psychický proces, který zachycuje to, co v daném okamžiku působí na naše smyslové orgány. - je výrazně ovlivněno naší zkušeností - psychickými procesy a stavy - vlastnostmi, které mohou vést ke zdokonalování, ale také ke klamům Druhy vnímání se rozlišují podle jednotlivých smyslů: ZRAKOVÉ VNÍMÁNÍ – poznávání předmětů na velkou vzdálenost s velkou přesností, kontrola a regulace závisí na zraku (psaní) ČICHOVÉ A CHUŤOVÉ VNÍMÁNÍ – odlišování potravy a vyřazování potravy nevhodné a životu nebezpečné

SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ – informace o předmětech vzdálených, výstražná funkce, velký význam pro vnímání a osvojení řeči POHYBOVÝ ANALYZÁTOR – umožňuje vnímat polohu těla a kontrolovat pohyby VNÍMÁNÍ DOTEKU (kožní analyzátor) – vnímáme bolest, chlad x teplo, opět ochrana před nebezpečím HMAT – vnímání slučující informace kožního a pohybového analyzátoru VE VNÍMÁNÍ SE ROLIŠUJÍ DVA DRUHY ZÁŽITKŮ VJEM POČITEK zobrazuje předmět jako celek = výsledek vnímání obraz některého jednotlivého znaku (barva) = jsou součástí vjemů Počitky a vjemy zanechávají v našem mozku stopy. Obraz, který z nich vzniká je PŘEDSTAVA a proces PŘEDSTAVIVOST.

Zölnerovy rovnoběžky

Müller – Lyerova figura

PŘEDSTAVA je názorný obraz něčeho, co v daném okamžiku nepůsobí na naše smyslové orgány, zakládá se na minulém vnímání, je méně výstižná než bezprostřední vjem. Dovedeme si představit to, co jsme vnímali zrakem, sluchem, ale také soustavu pohybů při určité pracovní činnosti. Mezi základní druhy představ patří paměťové představy, tj. vybavení z paměti a fantazijní představy. FANTAZIE – OBRAZOTVORNOST je psychický proces, ve kterém vytváříme relativně nové představy. Základem jsou vždy zkušenosti, vjemy a paměťové představy, ale často pozměněné a zkombinované do takových celků, které se ve skutečnosti nevyskytují. FANTAZIE rekonstrukční tvůrčí vytvoření představy na podkladě slovního popisu nebo schématického znázornění (geometrie, technické obory…) znamená vytvoření nových představ, např. v umělecké tvorbě