Dopravní infrastruktura na Moravě současnost a budoucnost Libor Lukáš předseda MORAVSKÉ DOPRAVNÍ FÓRUM 8. 4. 2013 Regionální centrumOlomouc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní infrastruktura na Moravě současnost a budoucnost
Advertisements

Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Plán SFDI na rok 2016 a programovací období Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Předpoklady poskytnutí dotace Společný technický sekretariát Drážďany.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Návrh věcného záměru zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu Výroční konference cestovního ruchu turistického regionu Východní Morava Holešov, 25. leden.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
NÁVRH 2. ÚPLNÉ AKTUALIZACE ÚAPo ORP PELHŘIMOV Jihlava.
Páteřní infrastruktura Liberec mobilita, energetika, ICT, sítě ŽP Východiska, priority.
Práce se strategickými dokumenty v Olomouckém kraji 8. listopadu 2010, Praha Olomoucký kraj.
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Investice do železniční infrastruktury v období Ing. Mojmír Nejezchleb Žofínské fórum
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Možnosti financování rozvoje venkova v programovacím období Petra Blechová UFŘP 3. ročník.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Nový celorepublikový nástroj územního plánování: –koordinuje územně plánovací činnost krajů a obcí –koordinuje resortní koncepce s průmětem do území Obsahuje.
Projekty vytvářející příjmy dle článku 55 Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 Praktické zkušenosti ŘSD ČR při přípravě projektů Ing. Tomáš Brázdil.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
ROZVOJ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY NA MORAVĚ Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury.
Podpora napojení logistických center na železniční dopravu Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Autor.
Fakta a mýty o přípravě dopravní infrastruktury v ČR Ostrava Libor Lukáš předseda SRDIM.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Plány udržitelné městské mobility-aktuální témata
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Zdravé město J I L E M N I C E Fórum, 11. dubna 2013.
Podpora dopravní infrastruktury z fondů EU
Ing. Kateřina Lichtenberková
Program meziregionální spolupráce INTERREG EUROPE
Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií ŽP 100 mil. Kč na vozidla s alternativním pohonem pro obce a kraje + Memorandum o spolupráci Mgr.
Dosavadní přínosy Kohezní politiky pro ČR
Financování dopravní infrastruktury v období
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Členská schůze MAS Nepomuk,
Strategie MD v oblasti rozvoje dopravní infratruktury
Absorpční kapacita Jihomoravského kraje
Hlavní město praha a integrace cizinců
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Jednotný evropský železniční prostor
Cíle Pardubického kraje v oblasti cestovního ruchu
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
hejtman Pardubického kraje
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
Pozemkové úpravy.
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Představení projektu.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území MČ Praha 10, CZ
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Integrovaný dopravní systém Jihočeského kraje (IDS JK)
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Technologická platforma silniční doprava
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Život bez střeva , Praha.
Významné stavby SŽDC v regionu Střední a východní Moravy
Vítáme Vás v Luhačovicích
Financování železniční infrastruktury
IX. Konference Finance pro města a obce
Transkript prezentace:

Dopravní infrastruktura na Moravě současnost a budoucnost Libor Lukáš předseda MORAVSKÉ DOPRAVNÍ FÓRUM Regionální centrumOlomouc

2 Sdružení – aktivity a cíle Sdružení – základní cíle:  Občanská platforma pro řešení nejpalčivějších problémů v oblasti dopravní infrastruktury na Moravě, podporována zástupci významných měst, obcí a řadou klíčových podnikatelských subjektů,  Cílem Sdružení je zlepšení dopravní dostupnosti, jako nezbytné podmínky pro hospodářské oživení a další rozvoj oblasti střední a východní Moravy, Spolupráce a partnerství s orgány státní správy, orgány krajů, samospráv obcí a měst při rozhodovacích procesech umožňujících plynulou přípravu dopravních staveb Účast a organizace jednání k podpoře aktivit směřujících k urychlení přípravy a realizace infrastruktury (např. k přípravě R55 Uherské Hradiště,…) Lobbing a působení na ústřední orgány, vládu, ministerstva i jednotlivé politiky s cílem podpory infrastruktury silniční a železniční dopravy v oblasti střední a východní Moravy Nabízíme pomoc a podporu v partnerství s odborníky a dalšími profesními sdruženími v oblasti spojených s výstavbou a údržbou dopravní sítě. Jsme pro podporu „něčeho“ na rozdíl od jiných občanských sdružení, které se profilují „proti“ něčemu.

3 Současný návrh EU k politice TEN-T EU  ČR (2P ≈ peníze a postoje) Naše role v EU a její budoucnosti Využití kohezních fondů dnes a v budoucnu Multimodální spojení České republiky a Slovenska v západovýchodním směru revize sítě TEN-T ( ) návrh Bílé knihy EU jako základní strategie politiky TEN-T návrh metodiky pro stanovení revidované sítě TEN-T konzultace o transevropské síti a sběr dat + návrh map sítě zpracování nového evropského nařízení

4 Návrh budoucí transevropské sítě Finální podoba mapových podkladů k návrhu Nařízení o hlavních zásadách EU pro rozvoj TEN-T zařazuje západovýchodní multimodální propojení ČR a SR do hlavní „core“ sítě TEN-T.

5 Návrh budoucí transevropské sítě západovýchodní multimodální propojení ČR a SR do hlavní „core“ sítě TEN-T.

6 Současný návrh kohezní politiky po roce 2014 „doprava” Hlavní cíle OPD: zajistit dobudování páteřních komunikací v ČR (v síti TEN-T) - jako podmínky pro zajištění udržitelné konkurenceschopnosti ČR, dobudovat hlavní multimodální sítě dopravní infrastruktury z hlediska evropského, celostátního a krajského významu včetně zajištění interoperability a vybavení moderními technologiemi, zajistit propojení dopravních systémů pomocí terminálů osobní a nákladní dopravy a podpora logistických procesů. Podpora udržitelné dopravy, modernizace vozidlového parku veřejné dopravy a počátečních fází provozu linek multimodální dopravy, Hlavní cíle nového programu IROP Hlavní cíle nového programu IROP (nahradí současný ROP – SM) jako regionální program, který bude tematicky propojen na téměř všechny ostatní OP s cílem: posílení regionální konkurenceschopnosti a kvality života obyvatel prostřednictvím propojení intervencí národního i regionálního charakteru s významným dopadem do území. využití místního potenciálu regionů se zřetelem na problémová území, venkovské oblasti a zanedbané městské a venkovské komunity Nové programové období 2014 – 2020 je hlavní zdroj pro investice do dopravní infrastruktury (cca 100 mld. Kč) - pro příští programovací období  podporujeme takový způsob rozdělování prostředků z EU fondů, respektující potřebu zajistit konkurenceschopnost Střední Moravy a její vyvážený rozvoj v rámci ČR a EU. Důležitá bude implementace a měřitelný výsledek intervenční strategie fondů EU

 konec smlouvy se současným provozovatelem mýtného systému (Kapsch) Rozsah zpoplatnění dnes: časové zpoplatnění (kupony) D + R (do 3,5 t) ≈ cca 1150 km → 3 mld. Kč výkonové zpoplatnění (mýtné) D + R + vybraná síť silnic I. třídy (nad 3,5 t) ≈ cca 1300 km ↓ Zpoplatnění silniční sítě v ČR 2012 se nenaplnil 10 mld. plán SFDI, který stavěl na zvýšení sazeb mýta, které se nedotklo dopravců s vozidly v Euro 5. Projeví se také zvýhodňování autobusové dopravy a množstevní slevy, které mohou dopravci čerpat zpětně již za část roku 2012.

8 do  odpovědět na otázky: Rozsah zpoplatnění: výkonové zpoplatnění (mýtné) D + R + celá síť silnic I. třídy ≈ cca 7000 km (všechna vozidla?) silnice II. třídy = vybraná síť ↔ silnice III. třídy = neefektivní finanční toky k zajištění údržby a obnovy silnic dotčených zpoplatněním definice hlavních rizik s hodnotícími kritérii → fiskálních dopadů a efektivity mýtného regulační funkčnost objíždění zpoplatněných úseků Časový plán: legislativní průchodnosti harmonogram realizace projektu smluvních vztahů jednotlivých účastníků projektu Výběr technologie: mikrovlnný satelitní hybridní systém Zpoplatnění silniční sítě v ČR

9 Témata k další diskuzi Prosazujeme koncepci dlouhodobého a stabilního financování dopravní infrastruktury jako důležitého předpokladu udržitelného rozvoje regionu. Realizace jednotlivých projektů dopravní infrastruktury je proto důležitou podmínkou pro budoucí rozvoj a prosperitu regionu. Konečně se uvolnilo dostatek zdrojů SFDI na obnovení přípravy staveb, která v minulých letech stagnovala PPP a investice do potřeb státu především v oblasti dopravní infrastruktury – dosud v ČR přetrvává absence modelu realizace soukromých investic do veřejného kapitálu Vláda ČR nedoporučila PPP na D3 a upřednostnila klasický model financování Posílení oblasti financování oprav a údržby dopravní infrastruktury především silnic nezařazených do TEN-T a zabránit tak dalšímu znehodnocování. Pokračování v přípravě souboru legislativních opatření směřujících ke snížení nákladů při budování dopravní infrastruktury - od zmírnění např. technických požadavků staveb, přes splnění požadavků zachování ochrany životního prostředí, po omezení obstrukčnímu prodlužování povolovacích řízení a pravomocných rozhodnutí nutných pro realizaci.

10 Priority střední a východní Moravy  urychlení přípravy a realizace dálnice D1 Říkovice - Přerov – Lipník (stavby 136 a 137) a návazného křížení s R55, včetně průtahu městem Přerov  realizace západovýchodního multimodálního spojení České a Slovenské republiky - 9. železničním koridorem a rychlostní silnicí R49/R6 v “core“ síti TEN-T zahájit výstavbu rychlostní silnice R49 stavbu 4901 v úseku Hulín – Fryšták a učinit tak první krok k postupné výstavbě přímého spojení regionu střední a východní Moravy se sousedními regiony Slovenské republiky urychlit přípravu a realizaci rychlostní komunikace R35 jako součást multimodálního spojení regionů v západovýchodním směru  zahájit a urychleně realizovat rekonstrukci a zkapacitnění železničního uzlu Olomouc, jako významné dopravní křižovatky umožňující kapacitní propojení hlavních tratí západovýchodním a severojižním směru  podporovat závěry „Luhačovické výzvy 2012“, které přijali účastníci mezinárodní konference „Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“, konané v měsíci září 2012 v Luhačovicích ke stažení: Studie Mott MacDonald

11 DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST!