Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Advertisements

Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
Osobnost pachatele trestných činů
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Aplikovaná psychologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Psychologie a komunikace Dělení psychologických věd
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Základy psychologie – úvod
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Úvod do psychologie
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE TÉMATA JEDNOTLIVÝCH PŘEDNÁŠEK: – úvod do poradenské psychologie – poradenský proces, PSDG v PPS – poradenství.
Systém psychologických věd
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluPatologické.
Základy speciální pedagogiky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
ZÁKLADY PSYCHOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychologické disciplíny I.ČástZákladníSpeciální.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Systém psychologických věd. Psychologické vědy = vědy o duševním životě, duševnu, které specifickým způsobem odráží skutečnost ve formě počitků, vjemů,
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY Mgr. Jiřina Boušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.03.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pedagogické disciplíny
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Úvod do psychologie II. přednáška
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Postavení psychologie v systému věd, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Monika Malá Tematická oblast Základy společenských věd Ročník Pátý Datum tvorby Září 2013 Anotace Tato prezentace je zaměřena na postavení psychologie v systému věd. Dále na dělení psychologie na jednotlivé vědní disciplíny. Metodický pokyn Tato prezentace slouží jako elektronická učebnice, pro pátý ročník (osmiletého ) gymnázia základů společenských věd – psychologie. Časová dotace 30 minut.

Anotace: Tato prezentace je zaměřena na postavení psychologie v systému věd. Dále na dělení psychologie na jednotlivé vědní disciplíny.

vědy formální empirické empirionormativní -logika -pedagogika -statistika - etika -matematika - estetika přírodní přírodně-společenské společenské - fyzikálně-chemické přírodně – společenské sociologie -biologické - psychologie

Základní psychologické vědy: Obecná psychologie – ta se věnuje základním teoretickým otázkám psychologie a podává celkový obraz o člověku. Zabývá se problematikou poznávacích procesů, dynamikou citového života, problematikou zaměřenosti a usilování člověka (motivy, zájmy, postoje apod.), autoregulací člověka apod. Je v úzké souvislosti s dějinami psychologie a psychologickou metodologií. Psychologie osobnosti – se zabývá strukturou a vývojem osobnosti, zkoumá podobnosti a odlišnosti mezi lidmi. Vývojová psychologie – ontogenetická – se zabývá otázkami pojetí psychického vývoje člověka, zkoumá činitele ovlivňující vývoj, věnuje se charakteristikám vývojových období člověka.

Základní psychologické vědy: II Sociální psychologie - řeší otázky forem mechanismů začleňování lidí do mezilidských vztahů, sociálních skupin a společenských institucí i samotné mezilidské vztahy. Psychopatologie se zabývá otázkami pojetí psychických poruch a potíží, zkoumá příčiny jejich vzniku, hledá léčebné metody, které je odstraňují.(narkomanie, prostituce ) Psychologická metodologie - řeší problémy, které úzce souvisejí s pochopením metodologických přístupů nebo výzkumných projektů, teorií apod. a jejich užívání v psychologii. Dějiny psychologie – zkoumá vývoj psychologického myšlení od nejstarších dob.

Aplikované psychologické vědy: Pedagogická psychologie – řeší psychologické aspekty rozvoje člověka v podmínkách výchovy a zkoumá problematiku účinného vyučování i poznávání žáků. Klinická psychologie se orientuje na diagnostiku duševních nemocí a potíží a na psychoterapeutickou péči o nemocné, včetně somaticky nemocných lidí. – schizofrenie rozpolcení osobnosti, enuréza – noční pomočování – týrané dítě, … Poradenská psychologie se zabývá školním, výchovným, profesním a manželským poradenstvím. Do této poradny vodí rodiče děti, když žádají o odklad povinné školní docházky, škola může požádat o vyšetření, zdali se u žáka nevyskytují specifické poruchy učení, LMD, hyperaktivita, je-li opožděné nebo dokonce mentálně retardované.

Aplikované psychologické vědy: II Soudní (forenzní) psychologie se zabývá studiem zločinnosti, psychologií pachatelů trestních činů, psychologickými expertizami pro soudní potřeby. Zkoumají, zda byl pachatel v době svého činu za to co provedl psychicky odpovědný. Vypracovávají například pro policii profil pachatele – profil masového vraha – bývá jím nenápadný běloch kolem 35 – 45 lety, často se silným traumatem v dětství buď shovívavou matkou nebo autoritativním otcem.

Aplikované psychologické vědy psychologie zdraví, práce, reklamy, sportu, umění, inženýrská, apod.

Speciální psychologické vědy Psychometrie - orientuje se na konstrukci testů. Biopsychologie – shromažďuje poznatky o biologicko-fyziologické determinaci psychiky. Farmakopsychologie – zabývá se vlivem léků drog a chemických látek na psychiku. Psycholingvistika – studuje vzájemné vztahy mezi myšlením a řečí. Zoopsychologie – zkoumá psychiku zvířat na různých stupních vývoje.

Zdroj : Mgr. Kateřina Juklová :Základy obecné psychologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, Hradec Králové 2007