Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_05.
Advertisements

Finanční gramotnost Autor: Mgr.Eva Burdová Určeno pro 2. stupeň ZŠ speciální.
Vznik a vývoj peněz Funkce peněz Současné peníze
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_15 Název materiáluPlatební.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Finanční trh Peníze. PENÍZE  PROSTŘEDEK SMĚNY  MÍRA HODNOT  UCHOVATEL HODNOT  MÍRA INFLACE.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_CENTRALNI.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1802_ŽIVOTNÍ P. Téma: Pojem F. G._ Životní pojištění Číslo projektu:
Soukromá hotelová škola Bukaschool s. r. o. Most Kmochova 1823, Most DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO52 Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO54 Název.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1602_RM SYSTÉM Téma: Pojem F. G._ RM SYSTÉM Číslo projektu:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_36 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Název školy:Střední škola dopravy, obchodu a služeb Autor: Lenka Komárková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky Číslo projektu:CZ /
Ing. Veronika Dostálková MBA
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Prezentace k finanční gramotnosti. Co je to banka. Autor
Pasivní bankovní operace – vklady
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Elektronické bankovnictví
Pasivní bankovní operace -přímé bankovnictví
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Opakování – pracovní list
Měnová soustava, měnová politika
Kód vzdělávacího materiálu:
EU_62_B_sada 1_06_M_Příkaz k úhradě_Poliačíková
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Spolupráce průvodce cestovního ruchu s cestovní kanceláří
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK I.
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Platit se dá i jinak než penězi.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Období: září – prosinec 2011
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Bankovnictví Mgr. Yvetta Kałužová VY_INOVACE_Kaluzova_ Šek .
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti  
VY_62_INOVACE_ – Bezhotovostní platební styk
Definice finanční majetek (u úvěru cizí zdroj) držený ve firmě do jednoho roku vyznačuje se vysokou likvidností Aktivní účty - 21, 22, 26 Pasivní účty.
PENĚŽNÍ ÚSTAVY -BANKY Občanská výchova, 9.roč. Mgr. Renata Šimková.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Test.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru Ekonomika podnikání Vzdělávací oblast: Finanční gramotnost Název učebního materiálu: Bezhotovostní placení Jméno autora: Ing. R. Krastenicsová Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Klíčová slova: Běžný účet, příkaz k úhradě, inkaso, platební karty, elektronická peněženka Anotace: Prezentace je určena žákům 3. ročníku oboru Podniková ekonomika. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace. Metodické pokyny: Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané problematiky, použité příklady z praxe zvýší názornost výkladu.

Bezhotovostní platební styk Bezhotovostní platby Definujeme jako převod peněžních prostředků mezi plátcem a příjemcem prostřednictvím peněžního ústavu (banky) Jako bezhotovostní peníze jsou také vnímány některé druhy cenných papírů (směnky, šeky)

Bezhotovostní platba Je záležitost bankovních klientů a banka plní roli zprostředkovatele. Banka provádí platební operace v zásadě na podkladě příkazů klientů. Za včasné a správné zúčtování plateb má banka hmotnou a právní zodpovědnost.

Výhody bezhotovostních plateb Okamžité převody peněžních prostředků (rychlost) Není nutné u sebe nosit velké sumy peněz (bezpečnost) Můžeme platit z domova, z pracoviště, pomocí mobilního telefonu, pomocí internetového bankovnictví, vypsáním příkazu k úhradě v bance (jednoduchost)

Nevýhody bezhotovostních plateb Nebezpečí zneužití elektronického bankovnictví Ztráta či odcizení platební karty Služba pro úhradu pomocí platebních karet není zavedená ve všech prodejnách Při znehodnocení karty je odepřen přístup k peněžním prostředkům Poplatky za využití platební karty

Bankovní převody Příkaz k úhradě je příkazem plátce, aby banka převedla z jeho účtu stanovenou částku na účet příjemce: Písemnou formou na formuláři podepsaném podle tzv. podpisového vzoru uloženého u banky Přímé bankovnictví – telefonem, mobilním telefonem, internetem, přímým spojením s bankou Ústně u přepážky - vyšší poplatek

Údaje v příkazu k úhradě na vrub účtu – automaticky se doplní náš účet ve prospěch účtu – číslo účtu příjemce platby datum splatnosti variabilní symbol – příjemci umožňuje určit, o jakou platbu jde konstantní symbol – určuje druh platby (nepovinný) zpráva pro příjemce – pomůže rozlišit platbu podpis a odeslání

Příkaz k inkasu Při této formě placení příkaz k provedení platby dává příjemce peněz. Má stejné náležitosti jako příkaz k úhradě. Majitel účtu musí předem tento způsob platby povolit, tj. dát bance písemný souhlas s inkasem. Je stanoven limit, v jaké maximální výši je možné z účtu inkasovat.

Šek Je cenný papír, který obsahuje bezpodmínečný příkaz výstavce šeku (majitele účtu) šekovníku (zpravidla bance), aby vyplatila z jeho běžného účtu peněžní částku oprávněnému majiteli šeku. Jejich vydávání a použití se řídí zákonem směnečnýma šekovým č. 191/1950 Sb. Použití šeků je v poslední době částečně vytlačováno expandujícími platebními kartami

Umožňují: vybírat hotovost z bankomatů, platit za zboží a služby v obchodech, restauracích, hotelech atd. Banky je nabízejí svým klientům při založení běžného účtu Jedná se o plastikové karty odpovídající mezinárodním normám (z hlediska materiálu, rozměrů, konstrukce) Platební karty

DRUHY platebních karet Debetní – umožňují platit a vybírat hotovost do výše zůstatku na účtu. Peněžní částka je odepsána z účtu majitele karty a připsána na účet příjemce. Kreditní (úvěrové) karty- slouží jako nástroj čerpání úvěru od banky do výše dohodnutého limitu. Toto čerpání je automatické a může se libovolně opakovat.

Služby spojené s platebními kartami Cestovní pojištění Asistenční služby pro automobilisty Použití i v zahraničí- mezinárodní platnost

Elektronická peněženka Jedná se o čipovou kartu, která má přímo v sobě uložen elektronický ekvivalent hotových peněz v určité výši a které lze použít k placení zejména drobných částek. Zaplacená částka se odepíše z karty ihned po zaplacení.

Směnka V tuzemském platebním styku se používá výjimečně. Použití směnky jako platebního instrumentu umožňuje převoditelnost směnky. Směnky tak mohou vyrovnat několik závazků a obíhat jako obchodní peníze.

SHRNUTÍ Bezhotovostní placení se uskutečňuje prostřednictvím vkladů na účtech u specializovaných podniků – bank. Podmínkou bezhotovostního platebního styku je existence účtu u banky.

Použité zdroje Učebnice – KLÍNSKÝ, P., CHROMÁ D., TESAŘOVÁ S., JANÁK M, Finanční gramotnost – obsah a příklady z praxe škol, Praha 2é13: NUOV, ISBN 978 – ŠVARCOVÁ, j. Ekonomie stručný přehled –teorie a praxe aktuálně a v souvislostech učebnice. Zlín, CEED ISBN – KLÍNSKÝ P., CHROMÁ D. Finanční gramotnost - úlohy a metodika, Praha 2013, ISBN SKOŘEPA M., SKOŘEPOVÁ E. Finanční a ekonomická gramotnost prozákladní školy a víceletá gymnázia, 1. vyd. Praha: SCIENTA spol. s r. o. 2009, ISBN – KOLEKTIV AUTORŮ. Slabikář finanční gramotnosti – Učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti, 1. vyd. Praha: COFET, a. s., 2012, ISBN _ mfcr.cz/cps / rde / xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf mfcr.cz/cps / rde / xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf mfcr.cz/cps / rde / xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf