Vážná (artificiální) hudba 20. století 2. část
Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková Název: VY_32_INOVACE_19_Vážná (artificiální) hudba 20. století (2. část) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Ve 2. části žák získá poznatky o směrech, které se rozvíjely od počátku od 50. let 20. století a ještě stále se rozvíjejí. Žák bude seznámen s osobnostmi, které byly těmito směry ovlivněny. Očekávaný výstup: Žák bude schopen alespoň několika větami povyprávět o jednotlivých směrech hudby 20. století. Druh učebního materiálu: Pracovní prezentace.
Vážná (artificiální) hudba 20. století Po 2. světové válce začali umělci hledat zcela nové cesty, kterými by se měla hudba 20. století ubírat. I v této době vznikaly nové směry, které určovaly hudbu 20. století.
Vážná (artificiální) hudba 20. století Ke směrům druhého období hudby 20. století patří: 1. SERIÁLNÍ HUDBA A DODEKAFONIE -představitel: Pierre Boulez 2. ELEKTRONICKÁ HUDBA -představitel: Karlheinz Stockhausen 3. ALEATORNÍ HUDBA -představitel: John Cage 4. HUDBA GRAFICKÁ 5. POSTMODERNISMUS
1. SERIÁLNÍ HUDBA A DODEKAFONIE Podstatou seriální hudby je, že si skladatel vytvoří své vlastní řady stupnic (tzv. série) o různém počtu tónů, s nimiž poté dále pracuje. Otázka: Co je to stupnice? Co je to tón? Jaké vlastnosti má tón? Tato hudba je v podstatě tvořená „matematicky“, a také proto je pro posluchače skutečně nesrozumitelná a v podstatě skoro neposlouchatelná. Hlavním představitelem tohoto typu hudby je Pierre Boulez.
2. ELEKTRONICKÁ HUDBA První pokusy o hudbu elektronickou pochází z 20. a 30. let 20. století. První studio elektronické hudby pak vzniklo v Kolíně nad Rýnem. Vůdčí osobností se pak stal Karlheinz Stockhausen. Otázka: Jak se říká zvukům, které jsou uměle vytvořeny?
3. ALEATORNÍ HUDBA Aleatorní hudba prorazila do světa v 50. a 60. letech 20. století. Název pochází z latinského „alea“, což znamená hrací kostka. V aleatorní hudbě je totiž základem náhoda, stejně jako při hraní kostek. V aleatorní hudbě zase skladatel skládá různé hudební prvky. Autor nejprve napíše několik hudebních motivů, každý z nich opatří „minutáží“ a poté rozhodně, které hudební nástroje se skladby zhostí. Interpret pak dílo přetváří dle svého až na pódiu. Otcem aleatorní hudby je John Cage.
4. HUDBA GRAFICKÁ Hudba grafická není již vůbec zapsaná v notách, ale má pouze grafickou podobu. Hudba grafická využívá různých symbolů či textu s úkolem. Samotný hráč pak do skladby převádí své dojmy, které má z grafického záznamu.
5. POSTMODERNISMUS Období postmodernismu spadá do 60. až 90. let 20. století. Hudbu pak vyznačují slova jako „ticho“, „skok do prázdna“. Postmodernisté doslova odmítali všechny experimenty. Chtěli hudbu srozumitelnou a poslouchatelnou. Chtěli se navrátit k dřívějším hudebním formám – př. sonáta, symfonie. Jelikož postupně přicházela éra počítačů, objevily se i nové možnosti v hudbě, a to spojení počítače s klasickým hudebním nástrojem.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. Kdo patří do hudby 20. století? A, Pierre Boulez B, Pierre Pouliz C, Pierre Douglas 2. Co znamená v překladu slovo „alea“? A, kostka cukru B, modrá kostka C, hrací kostka 3. Hudba seriální je: A, srozumitelná a poslouchatelná B, nesrozumitelná a neposlouchatelná C, nesrozumitelná, ale poslouchatelná
Vážná (artificiální) hudba 20. století 4. Otcem aleatorní hudby je: A, John Page B, John Fage C, John Cage
Vážná (artificiální) hudba 20. století Řešení: 1.A 2.C 3.B 4.C
Vážná (artificiální) hudba 20. století Obrázky: Dostupné na Google na www:. composer-dies/. of-john-cage.html. Videa: Dostupná na Youtube na www:.