Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CJ_4_KRE_02_CESKA_LITERATURA_PO_LISTOPADU_1989.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KNIHA „Moc slova je velká. Kniha je pro duši něčím, čím je pro tělo chléb a víno. Je to vzácný předmět, který můžeme mít doma na dosah ruky.“Ladislav.
Advertisements

Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
Čtenáři a čtení v ČR (2007) společný projekt Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., a Národní knihovny ČR s finanční podporou Ministerstva kultury.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_08.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Název školy: Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Česká Lípa, 28. října 2707, příspěvková organizace Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Elektronické knihy v Masarykově veřejné knihovně Mgr. Jana Machalová Praha, NTK,
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Internet versus tisk Klubový večer SPIR Klub Avion.
Čtenáři a čtení v ČR (2007) společný projekt Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., a Národní knihovny ČR s finanční podporou Ministerstva kultury.
Inovace filologických studijních oborů v souladu s potřebami na trhu práce Reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Zakázaní autoři Mgr. Ludmila Růžičková.
Česká literatura 2. poloviny 20. století
Letní knižní veletrh v Ostravě 1. Ročník Čtení v době digitální, Prof. PhDr. Jiří Trávníček, M. A Vypracovala: Suchyňová Radka 1.A SŠKNP o.p.s.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_10_MEZINARODNI_VZTAHY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_05_HISTORIE_VYPOCETNI_TECHNIKY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_18_OBCANSKE_SOUDNI_RIZENI.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CJ_4_KRE_20_PROZA_MLADSICH_GENERACI_III.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Nakladatelé, knižní kultura, revue,
125 let od první zmínky knihovny 95 let od založení knihovny v Loučce.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_08_ZAZNAMOVE_MEDIUM_DISKETA.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-12
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sčítání lidu domů a bytů 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mediální konvergence, digitalizace a přesuny symbolického kapitálu: poznámky k současnému českému nakladatelskému poli Katka Kirkosová Katedra mediálních.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CJ_4_KRE_02_CESKA_LITERATURA_PO_LISTOPADU_1989 Autor Jiří Krejčí Tematický okruh Současná česká literatura (1989 – 2013) Ročník 4. Datum tvorby Anotace Výukový materiál sumarizuje a zpřehledňuje základní tendence vývoje české literatury po roce Závěrem přináší podstatné otázky k diskuzi o charakteru současné literatury. Snaží se tak přimět žáky k vlastnímu kritickému myšlení. Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

ČESKÁ LITERATURA PO LISTOPADU 1989

„Na Západě se všechno smí a na ničem nezáleží. Na Východě se nesmí nic, ale na všem záleží.“ Philip Roth (Lehár, Stich, Janáčková a kol., 1998, s. 921)

Tři fáze vývoje české literatury po listopadu EUFORIE ROZČAROVÁNÍ po roce 1999 SMÍŘENÍ (Trávníček, 2010b)

Fáze euforie (1989 – 1992) zrušení cenzury – svobodný literární život nová nakladatelství (z předlistopadových padesáti téměř dva a půl tisíce) nové či staronové časopisy konec rozlišení oficiální, exilové a samizdatové literatury publikační exploze – splácení vydavatelských dluhů zájem o tzv. autentickou literaturu (deníky, paměti) populární literatura alternativní prodej knih (pouliční stánky, stanice metra apod.) (Lehár, Stich, Janáčková a kol., 1998, Galík, Machala, Petrů a kol., 1994, Trávníček, 2010b)

Fáze rozčarování (1993 – 1999) rozpad Československa – ztráta kontaktu se slovenskou literaturou splacení vydavatelských dluhů – nová literatura vydělení nakladatelství s dlouhodobou strategií (Torst, Argo, Atlantis aj.) období postmodernismu pokles nákladů knih – ekonomické potíže pokles společenského postavení literatury krize hodnot – pocit frustrace (Trávníček, 2010b)

Fáze smíření (po roce 1999) kultivace knižního trhu ztráta orientace ve stále vzrůstající literární produkci (v roce 1993 vyšlo 8203 titulů, v roce ) fenomén literárních cen (mediálně nejznámější Magnesia litera vzniká v roce 2002) stoupá zastoupení překladové literatury (především z angličtiny) fenomén internetu (literární weby, blogy, online prodeje knih, e- literatura) ztráta společenské funkce literatury (ztráta nepřítele – schematismus, zbytnělý realismus, ideologie) středově většinový vkus (Michal Viewegh) vs. tzv. literární autismus propustná hranice české a světové literatury (Trávníček, 2010b)

Základní údaje výzkumného projektu Čtenáři a čtení v ČR 2010 (Trávníček, 2010a) 79 % obyvatel České republiky starších 15 let přečte za rok alespoň jednu knihu – v podobě tištěné či elektronické (muži 73 % - ženy 85 %). Průměrně přečteme za rok 17,3 knih (lidé nad 65 let – 22 knih). Nejčastěji saháme ke knize několikrát týdně (23 %). 46 % obyvatel ČR starších 15 let nakoupilo za rok alespoň jednu knihu; průměrně jsme za ně za rok utratili1 214,- Kč, knihy nejčastěji nakupujeme v knihkupectvích (89 %). Ve svých domácích knihovnách máme průměrně 246 knih. 79 % obyvatel České republiky starších 15 let přečte za rok alespoň jednu knihu – v podobě tištěné či elektronické (muži 73 % - ženy 85 %). Průměrně přečteme za rok 17,3 knih (lidé nad 65 let – 22 knih). Nejčastěji saháme ke knize několikrát týdně (23 %). 46 % obyvatel ČR starších 15 let nakoupilo za rok alespoň jednu knihu; průměrně jsme za ně za rok utratili1 214,- Kč, knihy nejčastěji nakupujeme v knihkupectvích (89 %). Ve svých domácích knihovnách máme průměrně 246 knih.

Základní údaje výzkumného projektu Čtenáři a čtení v ČR 2010 (Trávníček, 2010a) 38 % obyvatel ČR starších 15 let navštívilo alespoň jednou za rok veřejnou knihovnu; dominantním cílem, kvůli němuž chodíme do veř. knihoven, je půjčování knih (96%), dále to je půjčování časopisů (50 %), čítárna/studovna (35%) a informace z publikací (34%) Rozhodující vliv na čtení má to, že se doma četlo. Čtení knih věnujeme denně v průměru 38 min., čtení novin a časopisů 28 min., sledování televize 113 min., poslechu rozhlasu 106 min., sledování videa/DVD 51 min., poslechu auditivních médií 61 min. a práci s internetem 92 min. Nejvíce preferujeme současnou beletrii oddechovou (14%), na dalším místě literaturu faktu (10 %) Nejoblíbenějším autorem obyvatel ČR starších 15 let je Michal Viewegh a nejoblíbenější knihou je Vejce a já od Betty MacDonald(ové) 38 % obyvatel ČR starších 15 let navštívilo alespoň jednou za rok veřejnou knihovnu; dominantním cílem, kvůli němuž chodíme do veř. knihoven, je půjčování knih (96%), dále to je půjčování časopisů (50 %), čítárna/studovna (35%) a informace z publikací (34%) Rozhodující vliv na čtení má to, že se doma četlo. Čtení knih věnujeme denně v průměru 38 min., čtení novin a časopisů 28 min., sledování televize 113 min., poslechu rozhlasu 106 min., sledování videa/DVD 51 min., poslechu auditivních médií 61 min. a práci s internetem 92 min. Nejvíce preferujeme současnou beletrii oddechovou (14%), na dalším místě literaturu faktu (10 %) Nejoblíbenějším autorem obyvatel ČR starších 15 let je Michal Viewegh a nejoblíbenější knihou je Vejce a já od Betty MacDonald(ové)

Otázky k diskuzi Pokuste se predikovat, jakým směrem se od roku 2010 mění hodnoty zjištěné ve výše zmíněném výzkumu. Ztrácí literatura svou prestiž? Jakou má dnes společenskou roli? Věříte v brzký zánik „papírových knih“? Jakou roli hraje čtení knih ve vašem osobním životě?

Zdroje: GALÍK, Josef; MACHALA, Lubomír; PETRŮ, Eduard a kol. Panorama české literatury. Olomouc: Rubico, 1994, ISBN JANOUŠEK, Pavel a kol. Dějiny české literatury IV – Praha: Academia, 2008, ISBN LEHÁR, Jan; STICH, Alexandr; JANÁČKOVÁ, Jaroslava a kol. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Lidové noviny, 1998, ISBN TRÁVNÍČEK, Jiří (a). Čtenáři a čtení v ČR 2010 [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ari_2010.pdf TRÁVNÍČEK, Jiří (b). Ve studených vodách svobody: Česká literatura [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: