Projekty vytvářející příjmy dle článku 55 Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 Praktické zkušenosti ŘSD ČR při přípravě projektů Ing. Tomáš Brázdil
Ředitelství silnic a dálnic ČR státní příspěvková organizace zřízená MD ČR základní předmět činnosti ŘSD ČR výkon vlastnických práv státu k nemovitostem tvořícím dálnice a silnice I. třídy zabezpečení výstavby a modernizace dálnic a silnic I. třídy zabezpečení správy, údržby a oprav dálnic a silnic I. třídy zdroje pro financování činnosti ŘSD ČR - SFDI, státní rozpočet, úvěry EIB, fondy EU
Operační program Doprava Prioritní osa 2 – Výstavba a modernizace dálniční a silniční sítě TEN-T příspěvek EU: EUR Prioritní osa 4 – Modernizace silnic I. třídy mimo TEN-T příspěvek EU: EUR
Stanovení míry podpory pro vybrané dopravní projekty Průvodce analýzou nákladů a přínosů investičních projektů(Guide to cost-benefit analysis of investment projects), Evropská komise 2002 Pracovní dokument 4 – Metodické pokyny pro provedení analýzy nákladů a přínosů, Evropská komise srpen 2006 Studie ke stanovení míry podpory z fondů EU u projektů OPD vytvářejících příjmy
Stanovení míry podpory – dopady na ŘSD ČR snižování míry podpory Společenství, zejména u projektů TEN-T větší nároky na zajištění spolufinancování z národních zdrojů větší rozestavěnost za účelem dočerpání alokace pro jednotlivé prioritní osy
Stanovení míry podpory – rizika nulová tolerance při změně vstupních parametrů (náklady, dopravní intenzity, sazby a rozsah zpoplatnění) minimální doba pro potvrzení modelových výpočtů ve vztahu k případné úpravě alokace na konkrétní projekt dostavba sítě TEN-T s relativně nízkou podporou Společenství
Stanovení míry podpory – rozpory a paradoxy čím ekonomicky efektivnější projekt tím nižší podpora snaha o urychlené dobudovaní transevropské silniční sítě při současném snižování finanční podpory na její dostavbu uplatnění zásady znečišťovatel platí a její současná penalizace formou snížení podpory
Stanovení míry podpory – možná řešení zohlednění specifik u silničních projektů budovaných „klasickým“ způsobem v případě zpětného použití výnosů ze zpoplatnění formou mýta do údržby případně výstavby dotčené sítě
Děkuji Vám za pozornost