OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_275_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rozvíjející větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Rozvíjející větné členy
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
DRUHY PŘÍSLOVEČNÝCH URČENÍ A TVOŘENÍ PŘÍSLOVEČNÝCH VĚT
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu)
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘEDMĚT, PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Rozvíjející větné členy - opakování -
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
P ř íslove č né ur č ení Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37 Téma: ČESKÝ JAZYK – skladba VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková PŘEDMĚT Pt Chlapec = viděl stromek hvězdu dárky ozdoby světlo sníh.
Rozvíjející větné členy Příslovečné určení 6.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘEDMĚT, PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_259_ČJ7
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_163_M2
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_162_M2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_104_M6
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_297_ČJ9
PŘEDMĚT - SHRNUTÍ.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_116_M6
Autor: Martina Pijáková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-25 Ročník:
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C51Čj6_Předmět
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_37_ČJ4
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_49_F6
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_16_AJ4
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
PŘEDMĚT Český jazyk – 7. ročník.
Rozvíjející větné členy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_275_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rozvíjející větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace CÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ KLÍČOVÁ AKTIVITA: III/2 TÉMA HODINY: Předmět, příslovečné určení ROČNÍK: 8. PŘEDMĚT: Český jazyk AUTOR MATERIÁLU: Mgr. Josefa Omelková

POPIS MATERIÁLU DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: prezentace v PowerPointu MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY: OV POPIS PRÁCE S MATERIÁLEM: Prezentace je určena k opakovanému výkladu a upevnění učiva z předchozích ročníků – určit ve větě rozvíjející větné členy. Žáci si zopakují pojmy s učivem související, dle uvedených příkladů vyhledávají předmět a příslovečné určení, blíže je určují. Důraz je kladen na vytváření skladebních dvojic. Po frontálním opakování vypracují samostatně zadané kontrolní otázky. Při hodnocení zdůrazníme druhy příslovečného určení, zaměříme se u předmětu na pádové otázky, procvičíme slovní druhy. Ke shrnutí učiva použijí žáci odbornou literaturu – učebnici a přehledy učiva ČJ. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žáci rozlišují významové vztahy gramatických jednotek ve větě jednoduché, blíže určí druh nejen základních větných členů, ale zaměří se na předmět a příslovečné určení. Využijí znalostí o jazykové normě při tvorbě jazykových projevů. ZKUŠENOST S PILOTÁŽÍ: Práce žáků byly dobré. Cvičení byla ústně doplněna o další o spojení a uvedeny příklady ze strany žáků. Více problémů činí žákům vytvořit skladební dvojici, tj. spojení dvou slov. ZDROJ: vlastní tvorba

ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ

PŘEDMĚT Vyjadřuje koho, co slovesný děj zasahuje nebo se týká Rozvíjí sloveso, přídavné jméno Bývá vyjádřen podstatným jménem, zájmenem, infinitivem Ptáme se pádovými otázkami (kromě 1. a 5.p.) Např. zasadili strom (4.p.), podobný otci (3.p.)

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Vyjadřuje různé okolnosti děje a vztahy Rozvíjí sloveso, přídavné jméno, příslovce Bývá vyjádřen podstatným jménem, příslovcem, infinitivem Ptáme se tázacími slovy

Místa – kde? Kam? Odkud? Kudy? Např. Bydlí v Praze. Půjdu ven. Času – Kdy? Odkdy? Jak dlouho? Jak často? Např. Zítra přijdu. Čekali jsme hodinu. Způsobu – Jak? Jakým způsobem? Např. Je hravé jako kotě. On to tak neřekl. Míry – Kolik? Jakou měrou? Do jaké míry? Např. Neměla by tolik mluvit.

Příčiny – Proč? Z jakého důvodu? Např. Kvůli tobě nepřišel. Účelu – proč? Za jakým účelem? Např. Půjdu si ven hrát. Podmínky – Za jaké podmínky? Např. Se smíchem jde všechno líp. Přípustky – Navzdory čemu? I přes co? I kdy? Např. I přes varovaní odešli.

Řešte úkoly: Vyhledejte předměty a určete, kterým slovním druhem jsou vyjádřeny. Všechno nám řekl. Zvládl rychle básničku. Naučil se číst. Dal mamince dárek. Snažil se prostudovat celou matematickou příručku. Třásl smrkem, aby dostal míček na hraní. Obchodoval s olivovým olejem ve Španělsku. Roman vynikal v desetiboji. Chlubil se cizím peřím. Věřím mu, protože mi pomohl. Váš syn je podobný vašemu otci. Radil Věrce koupit nové auto.

Vyhledejte příslovečná určení a určete jejich druh. Díval se teď upřeně do jednoho místa. Jedinou větou všechno objasnil. Hodil oštěpem 85 metrů. Vánoce se u nás slavily kvůli dětem. Přes velké úsilí medaili nezískali. Pro bolesti kotníku ze závodu odstoupil. Na vysvětlenou mluvil velmi dlouho. Na konzultaci přijďte podle možnosti. Od včerejška na to myslím. Pes byl velmi starý. Pro nemoc nepřišel do školy. Maminka si šla zaplavat.

Řešení: Vyhledejte předměty a určete, kterým slovním druhem jsou vyjádřeny. Všechno (3) nám (3) řekl. Zvládl rychle básničku (1). Naučil se číst (5). Dal mamince (1) dárek (1). Snažil se prostudovat (5) celou matematickou příručku (1). Třásl smrkem (1), aby dostal míček (1) na hraní. Obchodoval s olivovým olejem (1) ve Španělsku. Roman vynikal v desetiboji (1). Chlubil se cizím peřím (1). Věřím mu (3), protože mi (3) pomohl. Váš syn je podobný vašemu otci (1). Radil Věrce (1) koupit (5) nové auto (1).

Vyhledejte příslovečná určení a určete jejich druh. Díval se teď (Puč) upřeně (Puzp) do jednoho místa (Pum). Jedinou větou (Puzp) všechno objasnil. Hodil oštěpem 85 metrů (Pu míry). Vánoce se u nás(Pum) slavily kvůli dětem (Pu úč). Přes velké úsilí (Pu příp) medaili nezískali. Pro bolesti (Pu příč) kotníku ze závodu (Pum)odstoupil. Na vysvětlenou (Pu úč) mluvil velmi (Pu míry) dlouho (Puč). Na konzultaci přijďte podle možnosti (Pu podm). Od včerejška (Puč) na to myslím. Pes byl velmi (Pu míry) starý. Pro nemoc (Pu příč) nepřišel do školy(Pum). Maminka si šla zaplavat(Pu úč).