Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věty vedlejší příslovečné úvod
Advertisements

Rozvíjející větné členy
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Podmět (Po) - opakování
Větné členy.
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu)
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Příslovečné určení Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘEDMĚT, PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_03-37 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Rozvíjející větné členy - opakování -
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
P ř íslove č né ur č ení Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37 Téma: ČESKÝ JAZYK – skladba VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk, příslovečné určení
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Mgr. Michal Oblouk. rozvíjející větný člen blíže určuje různé okolnosti dějů závisí na SLOVESE, PŘÍDAVNÉM JMÉNĚ nebo PŘÍSLOVCI ptáme se na něj různými.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
holé, rozvité, několikanásobné
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková Příslovečné určení PU Veronika = lyžuje dobře v lese v zimě rychle.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_275_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rozvíjející větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ příslovečné určení 1 Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Rozvíjející větné členy Příslovečné určení 6.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘEDMĚT, PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Přívlastek VY_32_INOVACE_03-27 Ročník: Vzdělávací oblast:
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Autor: Martina Pijáková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-25 Ročník:
Opakujeme vedlejší věty 1
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-26 Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_08
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
PŘEDMĚT Český jazyk – 7. ročník.
Rozvíjející větné členy
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2. stupeň ZŠ Téma: Příslovečné určení Metodický list (anotace): s. 3 Definice příslovečného určení s. 4 – 5 Druhy příslovečného určení s. 6 – 8 Holé, rozvité a několikanásobné Pu s Cvičení k procvičování s. 11 Řešení

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Pu

Charakteristika Závisí na slovese (přídavném jméně, příslovci). Vyjadřuje různé bližší okolnosti dějů, vztahy. Ptáme se na něj příslovečnými otázkami typu: Kde? Kudy? Kdy? Proč? Jak? apod. Př. Hráli jsme si na hřišti. Psi zuřivě štěkali. !!!Pokud se lze na člen ptát zároveň pádovou otázkou a otázkou příslovečnou, má přednost při určení příslovečné určení před předmětem!!!

Druhy Pu Místa Místa (kde? odkud? kudy? kam?) Šli jsme do lesa. Času Času (kdy? odkdy? dokdy, jak dlouho?) Vrátili jsme se včera. Způsobu Způsobu, míry (jak? jakým způsobem?) Rychle se otočil.

Druhy Pu Příčiny Příčiny (=důvod, proč? nač? k čemu?) Pro nepřítomnost diktát nepsal. Účelu Účelu (za jakým účelem?) Soused jel nakoupit. Podmínky Podmínky (za jaké podmínky?) Při dobrém počasí to stihnete. Přípustky Přípustky (i přes co? navzdory čemu?) Přes zákaz šli sami domů.

Pu může být: holé - nevážou se na něj další větné členy Př. Kůň utekl z ohrady. Po Př sl.jed. Pu místa Kůň z ohrady utekl

Pu může být: rozvité - vážou se na něj další větné členy Př. Od včerejšího rána padal sníh. Po Př sl. jed. Pu času Pk s padal včerejšího Od rána sníh

Pu může být: několikanásobné – spojení několika výrazů Př. Adam poskakoval radostně a s úsměvem. Po Př sl. jed. Pu zp. a poskakoval radostněs úsměvem Adam

Pu cvičení: 1. Vyhledej a urči příslovečná určení: Zítra se musím vrátit domů. To je ale velmi pěkný pes! Udělal to velice pečlivě. Maňásci se honili po jevišti. Ledoborec vyplul z přístavu. Pod oknem stáli dva sněhuláci. Tryskové letadlo letělo v ohromné výši. Před lety takový nebýval. Syn trpělivě čekal na otcův návrat. Věra pevně věřila, že se brzy uzdraví.

Pu cvičení: 2. Vyhledej příslovečná určení a urči jejich druh. Letadlo letělo nad domky. Petr prudce trhl kormidlem. Bílé budovy se skrývají uprostřed zeleně. Po březích řeky se táhne zažloutlá step s uschlou trávou, křovím a stromy. Tu a tam vidíme vesničky s obydlími z nepálených cihel. Letadlo zanedlouho jemně přistálo na letišti. Když vykročíme na schůdky, zjeví se nám nádherný výhled. Slunce již silně pálí. Rozpálená střecha pobřežní chaty nestačila ani přes nocvychladnout.

Řešení 1. Vyhledej příslovečná určení a urči, o jaký druh se jedná: Zítra se musím vrátit domů. To je ale velmi pěkný pes! Udělal to velice pečlivě. Maňásci se honili po jevišti. Ledoborec vyplul z přístavu. Pod oknem stáli dva sněhuláci. Tryskové letadlo letělo v ohromné výši. Před lety takový nebýval. Syn trpělivě čekal na otcův návrat. Věra pevně věřila, že se brzy uzdraví. Letadlo letělo nad domky. Petr prudce trhl kormidlem. Bílé budovy se skrývají uprostřed zeleně. Po březích řeky se táhne zažloutlá step s uschlou trávou, křovím a stromy. Tu a tam vidíme vesničky s obydlími z nepálených cihel. Letadlo zanedlouho jemně přistálo na letišti. Když vykročíme na schůdky, zjeví se nám nádherný výhled. Slunce již silně pálí. Rozpálená střecha pobřežní chaty nestačila ani přes noc vychladnout.

Použité zdroje Opakujeme češtinu v 6. ročníku (2. díl), nakladatelství Nová škola Český jazyk s Tobiášem, Skladba, Věta jednoduchá II, nakladatelství Tobiáš 1993 Český jazyk 6, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus _gramot_2_stupen/ctenarska_cj/21.pdf