Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Stín Číslo DUM: III/2/FY/2/3/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Advertisements

S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Stín (Učebnice strana 157 – 159)
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
Optika je věda, která zkoumá zákonitosti světelných
Digitální učební materiál
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Světelné jevy Stíny Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:únor 2013 Určeno:7. ročník ZŠ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Rozklad světla optickým hranolem Číslo DUM: III/2/FY/2/3/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas Číslo DUM: III/2/FY/2/1/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - dutá
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Indukční čáry magnetického pole Číslo DUM: III/2/FY/2/2/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření a znázornění síly
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lupa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrická práce Číslo DUM: III/2/FY/2/2/15 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické a.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/2 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady) Číslo DUM: III/2/FY/2/2/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Optika – polostín, plný stín a vržený stín
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Tělesa –čtyřboký hranol
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Stín Vypracoval: Lukáš Karlík
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pravoúhlý trojúhelník, Pythagorova věta, přepona, odvěsna
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Světlo, světelné zdroje
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Fotografické příslušenství
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obsah čtverce
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výkon elektrického proudu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
Tělesa – povrch kvádru Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Fyzika 7.ročník ZŠ Světelné jevy I. Optika Creation IP&RK.
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín Číslo DUM: III/2/FY/2/3/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta Střelcová Anotace:Žák se seznámí s využitím zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a s tím jak vzniká stín a polostín. Klíčová slova: světelný paprsek, stín, polostín, plný stín Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 7. ročníku Datum vzniku DUM:

Stín Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Markéta Střelcová.

 Víme, že světlo se ve stejnorodém optickém prostředí šíří přímočaře.  Jestliže světlo dopadá na neprůhledné těleso, pak za toto těleso světlo nemůže proniknout a vzniká stín.  Čím více vzdalujeme těleso od zdroje světla, tím je stín vržený tímto tělesem menší. Co to je stín?

 Plný stín vzniká tehdy, umístíme-li za neprůhledné těleso malý bodový zdroj světla, hranice mezi osvětlenou částí plochy a stínem je ostře ohraničená.  V přírodě se s plným stínem téměř nesetkáme, je zde velké množství zdrojů světla. Plný stín plný stín neprůhledné těleso

Polostín  Polostín vzniká tehdy, osvítíme-li neprůhledné těleso dvěma zdroji světla. Těleso vrhá dva stíny, které se částečně překrývají. Stíny, které se nepřekrývají, nazýváme polostín, společná část je plný stín. polostín plný stín neprůhledné těleso

 Známe-li délky stínů dvou blízkých předmětů, které stojí na vodorovné rovině a jsou rovnoběžné, a výšku jednoho z předmětů, pak můžeme vypočítat výšku druhého předmětu.  Kolikrát má jeden předmět delší stín než předmět druhý, tolikrát vyšší tento předmět je. Výpočet výšky předmětů pomocí stínů komín výška ? m tyč výška 1m délka stínu tyče 1,5 m délka stínu komínu 3 m Stín komínu je 2xdelší než stín tyče, z těchto údajů vyplývá, že komín je 2x vyšší než tyč. Výška komínu je 2m.

 Plný stín a polostín můžeme na obloze sledovat při zatmění Měsíce a také při zatmění Slunce. Jedná se o poměrně vzácné jevy, které nastávají, jestliže Slunce, Země a Měsíc jsou přesně v jedné přímce.  Jestliže Země zastiňuje Měsíc, vzniká zatmění Měsíce, když Měsíc zastiňuje Slunce, vzniká zatmění Slunce. Stín v astronomii polostín plný stín zatmění Měsíce

Otázky a úkoly: 1. Kdy vzniká za tělesem stín? Jestliže světlo dopadá na neprůhledné těleso, pak za toto těleso světlo nemůže proniknout a vzniká stín. 2. Jak se mění velikost stínu v závislosti na vzdálenosti od zdroje světla? Čím více vzdalujeme těleso od zdroje světla, tím je stín vržený tímto tělesem menší. 3. Měřením bylo zjištěno, že stín továrního komínu je 12,5krát delší než stín 4m dlouhého stromu. Jak vysoký je tovární komín? Výška komínu je 50m. 4.Stín stromu je dlouhý 6m, stín dopravní značky je dlouhý 1,5m. Výška značky je 140cm. Jak vysoký je strom? Výška stromu je 5,60m.

HRBEK, Štěpán. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: QARNOS. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: bra.png bra.png STALLABRASS, Julian. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Peter_Feldmann_SchattenSpiel.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hans- Peter_Feldmann_SchattenSpiel.jpg Použité zdroje: