VY_52_INOVACE_71_RYBY NAŠICH VOD Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/21.1674 Autor: Bc. Petr Grossmann.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RYBY.
Advertisements

Digitalizace výuky Příjemce
Ryby v ČR Vytvořila Lenka Švejdarová 7.B.
Pásma ryb Lukáš Melecký.
Nejznámější sladkovodní ryby
Paryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Sladkovodní a mořské ryby Pětilístek: ryby
Poznej živočichy ČR Ryby, Obojživelníci, Plazi vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Přírodopis_12_Ryby,
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Zástupci ryb Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Jitka Marečková Název: VY_32_INOVACE_10C_2_Ryby _I_sladkovodní Téma:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 52 Sada: Př 7/07 Předmět: přírodopis Ročník: 7.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_13_08 Ekologie.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_468.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 52 Sada: Př 7/08 Předmět: přírodopis Ročník: 7.
Charakteristika rybího masa
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Den vody Prchalová Zdeňka 2. stupeň Základní školy speciální
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
RYBÍ PÁSMA Mgr. Radka Macháňová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
VY_32_INOVACE_27_Obyvatelstvo a sídla v ČR
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Výukový materiál VY_52_INOVACE_22_ Poznavacka_ryby
VY_32_INOVACE_Fi_II_07 Název Centrální Asie
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
VY_32_INOVACE_277_Vodstvo na pevnině
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
RYBY – přehled zástupců
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
VY_32_INOVACE_23_Poznej přírodní zajímavosti Pardubického kraje
VY_52_INOVACE_11_ Rostliny v rybníku a okolí
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Autor: Stejskalová Hana
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_05_oběhový systém
Rozbor některých konkrétních ekosystémů
Autor: Mgr. Věra Voborníková Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_VLASTIVĚDA
Živočichové našich vod 4.ročník
Neživá příroda vzduch a voda.
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
KVALITA Z EVROPY – chutě s příběhem
Prezentace – výklad učiva
Technologie přípravy pokrmů 2. ročník - kuchař
Ekosystém POTOK A ŘEKA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Přírodopis Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_ryby
Základní škola Kladruby
Vy_52_Inovace_39_Želvy Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann Bc. Petr Grossmann.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Vl_03_Vodstvo ČR
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

VY_52_INOVACE_71_RYBY NAŠICH VOD Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann

Anotace Digitální studijní materiál je zaměřen na opakování učiva přírodopisu v 7. ročníku. Podrobněji se zabývá učivem o sladkovodních rybách vyskytujících se na našem území. Digitální studijní materiál slouží k opakování a prohlubování učiva. otázkaOdkaz na video

Ryby našich vod Ryby ušlechtilé lov omezen kus/den, popřípadě počtem za rok, musí splňovat míru a jsou v určitém období roku chráněny plevelné možno použít jako návnadu pro dravé ryby, lov neomezen

Rybí pásmo pásmo vodního toku charakteristické obsahem kyslíku pstruhové pásmo - vysokohorské toky a potoky, mělká voda, vyznačuje se chladnou vodou a velkým množstvím kyslíku; pstruh - obecný, vranka obecná. lipanové pásmo - přechodné pásmo, pomalejší tok řeky n hlubší voda, vyšší teplota; lipan podhorní, mník jednovousý parmové pásmo - střední polohy (podhůří), širší koryto typu U, pískovité a štěrkovité dno, pomalý proud, velké teplotní rozdíly v průběhu celého roku, parma obecná, jelec tloušť cejnové pásmo - především stojaté vodní toky, rybníky (Jižní Čechy), jezera, rozmanitá vegetace, meandrující řeky, s písčitým dnem plným sedimentům, obsahuje málo kyslíku, kapr, cejn, cejnek.

Lín obecný vyhovují mu odstavená ramena tůně, pomalé a prorostlé vody; svá stanoviště nemění; má černé ploutve; kaprovitá ryba.

Jelec tloušť rozsáhlý výskyt; pomalu roste; všežravec; oranžově zbarvené ploutve; plevelná ryba. Jelec jesen Jelec proudník Obr. 2

Obr. 3 Jelec tloušť

Karas obecný velmi podobný kaprovi; menší a nemá vousky; plevelná ryba; stojaté vody. Obr.4

Obr. 5

Štika obecná nejhojnější dravec našich vod s torpédovitým tělem; hlídá si své místo; má velmi jemné zoubky obrácené dovnitř; ušlechtilá ryba; míra k lovu 50cm. Obr. 6 Proč má štika zuby obracené dovnitř? Slouží k lepšímu uchycení potravy. Chycená ryba má tendenci k úniku, tím se ale více zasekává do jemných zoubků.

Obr. 7 Je štika kaprovitá ryba? Ne, patří do čeledi štikovitých.

Okoun říční jedna z nejkrásněji zbarvených ryb u nás; má dvě hřbetní ploutve, které jsou velmi ostré; má ostré i šupiny a postranní tmavé pruhy; dravec; plevelná ryba. Obr. 8

Obr. 9

Pstruzi v České republice žije pstruh jezerní, pstruh potoční, pstruh americký duhový a pstruh mořský; štíhlé dravé ryby žijící v horních částech toků; lososovité ryby; dravé ryby s tukovou ploutvičkou; rychle přibývají na váze – hojně chováni – dobré křehké maso; ušlechtilé ryby – pstruhových vod. Loví se na mušky – muškařenímuškymuškaření

Pstruh potoční vyžadují rychlé čisté vody plné kyslíku; dravec – loví hmyz; má velmi dobré maso. Obr. 10

Pstruh americký duhový ušlechtilá lososovitá ryba; má narůžovělou skvrnu podél postranní čáry; není tak draví jako pstruh potoční; náchylnější na prostředí. tuková ploutvička Obr. 12 Obr. 11

Úhoř říční hadovité tělo; v krvi úhoře se nachází jed ze skupiny; základní projevy otravy: průjem, nevolnost, zvracení, netečnost, nepravidelný puls, slabost, otupělost a dýchací potíže; musí se dobře uvařit, stačí teplota nad 60°C; třou se v Sargasovém moři. Obr. 13

Obr. 14 Úhoři se objevovali v pohádkách a filmech. Vzpomeneš si na nějakou pohádku či film? Zlatovláska, Zlatí úhoři Zlatí úhoři

Sumec obecný jedna z největších sladkovodních ryb; živí se tím, že filtruje bahno a loví drobné rybky, měkkýše i ptáky; nemá šupiny – sliz; dožívá se běžně věku let; ušlechtilá ryba; lov je obtížný. Obr. 15

Obr. 16 Je sumec velký největší rybou Evropy? Ano. Je to největší ryba Evropy?

Plotice obecná nejrozšířenější ryby našich vod; má červené ploutve; plevelná ryba dorůstající délky do 25 cm. Obr. 17 Co znamená pojem plevelná ryba? Možno použít jako návnadu pro dravé ryby, lov neomezen

Obr. 18

Cejn velký vysoký hřbet a tmavé ploutve; velmi hojný – cejnové pásmo; kaprovitá ryb; podle hojnosti se označuje část řeky na cejnové pásmo. Obr. 19

Amur bílý větší ryba živí se rostlinou stravou; k nám byl dovezen; hojně chovaný; až 80cm; ušlechtilá kaprovitá ryba; přirozené sídliště je v povodí řeky Amur. Obr. 20 Ukaž řeku Amur na mapě.

Amur bílý Obr. 21

Citace obrazového materiálu: Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4 Obr. 5 Obr. 6 Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9 Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr. 21