Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: 23. 4.2013 NÁZEV: VY_32_Přírodopis_12_Ryby,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: 23. 4.2013 NÁZEV: VY_32_Přírodopis_12_Ryby,"— Transkript prezentace:

1 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: 23. 4.2013 NÁZEV: VY_32_Přírodopis_12_Ryby, obojživelníci, ZŠ praktická, 8.r. – TÉMA: Základní znaky, význam, nejznámější druhy ČÍSLO PROJEKTU: CZ. 1. 07 /1.4.00/21.1737

2 Anotace: Ryby, obojživelníci Shrnutí učiva – základní znaky ryb, rozmnožování, hospodářský význam a nejznámější druhy. Základní znaky obojživelníků, rozmnožování, způsob života a nejznámější druhy. Součástí prezentace je úkol, kdy žáci aplikují získané vědomosti a přiřazují správná slova do vět – opakování učiva ryby. V dalším úkolu vybírají správnou odpověď na otázku – opakování učiva obojživelníci. Úkoly jsou vhodné k využití interaktivní tabule, kdy žáci mohou přiřazovat pomocí šipek, nebo slova dopisovat. Úkoly lze využít jak ke kontrolnímu testování tak ke skupinové práci. Po splnění každého úkolu následuje správné řešení pro kontrolu. Při pilotáži byla využita interaktivní tabule pro skupinovou práci v plnění jednotlivých úkolů.Bylo ověřeno, že přehledné shrnutí učiva vede k většímu zapamatování si základních informací a rozvoji schopností tyto informace využít při plnění úkolů.

3 Ryby Základní znaky : párové ploutve – prsní - břišní nepárové - hřbetní - řitní - ocasní Tělo – slizová pokožka, šupiny Žijí – sladká voda – řeky, potoky, rybníky - mořská voda

4 Sladkovodní ryby kapr obecný, pstruh obecný, štika obecná, sumec velký, parma, okoun, candát Rozmnožování – pohlavní – období tření Samička – vajíčka – jikry Sameček – tekutina – mlíčí Oplození – ve vodě vajíčko – plůdek - dospělý jedinec

5 Mořské ryby sleď obecný sardinka obecná treska tuňák makrela

6 Doplň věty vhodnými slovy Ryby se rozmnožují…….. Toto období nazýváme….. Samička vypouští do vody……. Samec vypouští …….. Z oplozeného vajíčka se líhne……….. Dravé ryby se živí……. Sladkovodní ryby jsou…… Mořské ryby jsou………. pohlavně nepohlavně tření oplození jikry mlíčí dospělý jedinec plůdek rostlinnou potravou živočišnou potravou tuňák sumec candát makrela kapr

7 Ryby se rozmnožují Toto období nazýváme Samička vypouští do vody Samec vypouští Z oplozeného vajíčka se líhne Dravé ryby se živí Sladkovodní ryby jsou Mořské ryby jsou pohlavně nepohlavně tření oplození jikry mlíčí dospělý jedinec plůdek rostlinnou potravou živočišnou potravou tuňák sumec candát makrela kapr

8 Obojživelníci čtyřnozí obratlovci – žijí ve vodě i na souši pokožka – vylučuje sliz, dýchací orgán rozmnožování samička – klade vajíčka – pulci – žijí ve vodě, dýchají žábrami v dospělosti dýchají plícemi Zadní končetiny – slouží ke skákání

9 Ropucha obecná zavalité tělo, pohybuje se lezením, v kůži jedové žlázy Skokan zelený přezimuje v bahně pod vodou, živí se hmyzem a jeho larvami Rosnička zelená leze po keřích, má přísavné polštářky

10 Mlok skvrnitý černý se žlutými skvrnami, žije v lese, živí se hmyzem Čolek obecný hřbet hnědožlutý, samec má kožní lem – hřeben, živí se hmyzem http://upload.wikimedia.org/wikipe dia/commons/thumb/b/b5/Mlok.JP G/260px-Mlok.JPGhttp://upload.wikimedia.org/wikipe dia/commons/thumb/b/b5/Mlok.JP G/260px-Mlok.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipe dia/commons/thumb/d/de/Triturus _vulgaris.jpg/255px- Triturus_vulgaris.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipe dia/commons/thumb/d/de/Triturus _vulgaris.jpg/255px- Triturus_vulgaris.jpg

11 Podtrhni správnou odpověď Obojživelníci jsou užiteční - kypří půdu - ničí plevel - hubí škodlivý hmyz K životu potřebují - hlínu - vodu - les K oplozování dochází mimo tělo - ano - ne Samička klade - plůdky - vypouští tekutinu - vajíčka

12 Obojživelníci jsou užiteční - kypří půdu - ničí plevel - hubí škodlivý hmyz K životu potřebují - hlínu - vodu - les K oplozování dochází mimo tělo - ano - ne Samička klade - plůdky - vypouští tekutinu - vajíčka

13 Podtrhni správnou odpověď Z oplozených vajíček se líhnou - žáby - pulci - jikry Mlok a čolek žijí - na břehu rybníka - ve vodě - v lese Obojživelníci v dospělosti dýchají - žábrami - plícemi - trubičkami

14 Z oplozených vajíček se líhnou - žáby - pulci - jikry Mlok a čolek žijí - na břehu rybníka - ve vodě - v lese Obojživelníci v dospělosti dýchají - žábrami - plícemi - trubičkami

15 Citace a zdroje: Ilustrace: www.office.microsof.com text Kroulíková, Jarmila.,Kroulík, Josef, Přírodopis pro 8. ročník zvláštní školy. Praha:Septima,1995.Zoologie,s.5-12


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: 23. 4.2013 NÁZEV: VY_32_Přírodopis_12_Ryby,"

Podobné prezentace


Reklamy Google