Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.7.B.18_synonyma_homonyma_ antonyma_odborne_nazvy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Prvouka, Jaro Autor: Mgr. Vendula Janešová Název materiálu:
Advertisements

Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_20_ Zrcadla Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Jméno autora Ing. Ladislav Novák Datum vytvoření prosinec2012 Ročník 6. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Informační a komunikační technologie Informatika.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.2 Slova jednozna č ná a mnohozna č ná Název sady: Č eský jazyk 4.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.3 Slova souzna č ná a protikladná Název sady: Č eský jazyk 4. ro.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nela Šulcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ CAJS.4.A.04_mapy Název: Mapy – 2. část Číslo operačního programu:
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaElektrické vlastnosti.
FULÍNOVÁ ŠÁRKA 2.ZŠ DOBŘÍŠ SYNONYMA, HOMONYMA, SYNONYMA.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Zdeňka Kobrová Název: VY_32_Inovace_2A_01_Geometrické tvary.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
SYNONYMA, HOMONYMA, SYNONYMA
Název prezentace (DUMu)
VY_32_INOVACE_15_Český jazyk pro 8. ročník_Význam slov
Matematika a její aplikace - geometrie pro 1.stupeň.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Slova citově zabarvená
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vznik střídavého proudu
Změny skupenství látky
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.Jana Zelinková Název.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (český jazyk)
Název školy: Speciálnízákladníškola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_04_IV_Z6_pohyby_země.
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.09_SLOVA JEDNOZNAČNÁ.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název projektu: Moderní škola
Autor: Mgr. Lenka Königová Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Procvičení a upevnění učiva
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Čísla a početní operace, Násobilka.
VY_32_INOVACE_90.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
Informační a komunikační technologie Informatika Operační systémy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Člověk a jeho svět, Prvouka, Stavba stromu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Slohové zabarvení jazykových prostředků
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Název a číslo materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.4.01
TEMA: Homonyma, synonyma, antonyma, paronyma
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
20.1 Malá násobilka - násobení
Název : VY_32_INOVACE_01_Téma
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.7.B.18_synonyma_homonyma_ antonyma_odborne_nazvy Název: Synonyma, homonyma, antonyma, odborné názvy Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk)

SYNONYMA slova souznačná – slova, která jinak znějí, ale mají shodný nebo podobný význam slova souznačná – slova, která jinak znějí, ale mají shodný nebo podobný význam liší se slohovým užitím  slova neutrální i slohově zabarvená liší se slohovým užitím  slova neutrální i slohově zabarvená

hovorová – např. detektivka, taxík, fanda knižní – např. jinoch, žal odborná – např. adjektivum, sekunda básnická – např. jeseň, oř nářeční – např. ogar, veselka, zemáky obecně česká – např. baštit, kafe slova s citovým příznakem slova s citovým příznakem kladným – např. pejsek záporným – např. čokl

HOMONYMA slova souzvučná – slova, která stejně znějí, ale pojmenovávají jevy zcela odlišné slova souzvučná – slova, která stejně znějí, ale pojmenovávají jevy zcela odlišné např. koruna – stromu, mince, královská, hudební značka např. koruna – stromu, mince, královská, hudební značka např. role – pole, herecká úloha, svinutý papír např. role – pole, herecká úloha, svinutý papír

ANTONYMA slova, která mají opačný význam slova, která mají opačný význam např. den – noc např. den – noc světlý – tmavý světlý – tmavý ano – ne ano – ne bdít - spát bdít - spát

ODBORNÉ NÁZVY = termíny slova jednoznačná - s přesně vymezeným významem slova jednoznačná - s přesně vymezeným významem pojmenování bez citového zabarvení pojmenování bez citového zabarvení původ: domácí – např. sliznice, kyslík původ: domácí – např. sliznice, kyslík cizí – např. personifikace, kvantum cizí – např. personifikace, kvantum

pojmenování pojmenování – jednoslovná – např. poledník, fejeton - sousloví – např. tetřev hlušec,atmosférický tlak oterminologie = soubor termínů daného oboru (odborné názvosloví)

POUŽITÉ ZDROJE Hošnová, E. a kol. Český jazyk pro ZŠ 7. Praha: SPN, Str. 63 – 69. ISBN Hošnová, E. a kol. Český jazyk pro ZŠ 7. Praha: SPN, Str. 63 – 69. ISBN Vloženy obrázky z kolekce Klipart. Vloženy obrázky z kolekce Klipart.

METODIKA S žáky nejprve zopakujeme pojmy synonyma, homonyma a antonyma. S žáky nejprve zopakujeme pojmy synonyma, homonyma a antonyma. Pak pracujeme s cvičeními, která jsou v učebnici a v pracovním sešitu. Pak pracujeme s cvičeními, která jsou v učebnici a v pracovním sešitu. Žákům zadáme samostatný úkol na procvičení učiva, který společně vyhodnotíme. Žákům zadáme samostatný úkol na procvičení učiva, který společně vyhodnotíme.