Nástroje na podporu vyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice: zkušenost České republiky Radan Šafařík Odd. rovnosti žen a mužů Sekce pro lidská práva ÚV ČR
1.Zhodnocení zastoupení žen v politice v rámci ČR 2. Evropský a mezinárodní kontext podpory vyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice 3. Opatření na vnitrostátní úrovni
Zastoupení žen v politice v ČR: historický kontext -Volební právo žen Zastoupení žen v Poslanecké sněmovně PČR dlouhodobě nízké bez výrazné zvyšující se tendence -Za posledních 20 let se zastoupení žen v PSP ČR zvýšilo o 4,5 p.b. -Při tomto tempu lze předpokládat dosažení alespoň 40% zastoupení žen v PSP ČR v roce Velmi podobná situace v zastoupení žen v Senátu PČR Volby do poslanecké sněmovny Podíl žen na kandidátních listinách 20,2 %20,8 %26,3 %27,7 %27,2 %26,9 % Podíl žen na mandátech15,0 % 17,0 %15,5 %22 %19,5 %
Zastoupení žen v politice v ČR: historický kontext -Zastoupení žen na krajské úrovni velmi podobné jako v PSP ČR -Zastoupení žen na místní úrovni nejvyšší Volby do zastupitelstev krajů Podíl žen na kandidátních listinách21,9 %26,0 %29,2 %27,6 % Podíl žen na mandátech14,4 %15,1 %17,6 %19,9 % Volby do zastupitelstev obcí Podíl žen na kandidátních listinách 21,6 %24,9 %27,1 %29,4 %31,2 %32,2 % Podíl žen na mandátech17,7 %20,5 %22,6 %24,9 %26,3 %27,1 %
Evropský a mezinárodní kontext -Úmluva OSN o odstranění všech forem diskriminace žen (1979): čl. 4 odst. „dočasná zvláštní opatření“ + všeobecné doporučení č. 5 (1988) Výboru CEDAW „preferenční zacházení“ a „kvóty“ -Závěrečná doporučení Výboru CEDAW (2010) adresované ČR -Doporučení Výboru ministrů Rady Evropy (2003)3 k vyrovnanému zastoupení žen a mužů v politickém a veřejném rozhodování: 40 % zastoupení prostřednictvím mj. legislativních opatření -Doporučení k OECD k genderové rovnosti ve veřejném životě (2015): mj. pozitivní opatření
Evropský a mezinárodní kontext Zastoupení žen v parlamentech a vládách členských států EU (srpen 2015)
Evropský a mezinárodní kontext
-Žebříček Světového ekonomického fóra: Index rovnosti žen a mužů 2014
Evropský a mezinárodní kontext -Žebříček Světového ekonomického fóra: Index rovnosti žen a mužů 2014
Opatření na vnitrostátní úrovni Návrh novely volebních zákonů 2009/2010 (M. Kocáb) Základní parametry - úprava voleb do PSP ČR a zastupitelstev krajů a hl. města Prahy - alespoň 30% zastoupení obou pohlaví na kandidátních listinách - obě pohlaví na prvních dvou místech kandidátních listin - sankce: odmítnutí registrovat kandidátní listinu Materiál rozeslán do MPŘ, neprojednán vládou.
Opatření na vnitrostátní úrovni Návrh novely volebních zákonů 2014/2015 (MV + ÚV ČR) Základní parametry - úprava voleb do PSP ČR a zastupitelstev krajů (bez hl. města Prahy) - alespoň 40% zastoupení obou pohlaví na kandidátních listinách - obě pohlaví v první trojici kandidátních listin - sankce: krácení příspěvku za mandát o 1/3 Stanovisko LRV: - není v rozporu s právem EU - doporučuje vládě schválit Materiál neschválen na jednání vlády dne
Opatření na vnitrostátní úrovni -Programové prohlášení vlády: Vláda bude důsledně uplatňovat princip rovnosti žen a mužů.. Bude usilovat o slaďování pracovního, soukromého a rodinného života, včetně zajištění dostatečných kapacit předškolních zařízení a podpory flexibilních a stabilních forem práce, dále bude usilovat o podporu vyššího zastoupení žen v rozhodovacích pozicích a stejnou odměnu za stejnou nebo srovnatelnou práci. - Vládní strategie pro rovnost žen a mužů na léta 2014 – 2020 (listopad 2014) -Revize rámcové pozice vlády ČR k návrhu směrnice EK „o genderové vyváženosti ve vedení obchodních společností kotovaných na burze“ -Akční plán pro vyrovnané zastoupení žen a mužů v politice a rozhodovacích pozicích -Existence Rady vlády pro rovnost žen a mužů a Výboru pro vyrovnané zastoupení žen a mužů v politice a rozhodovacích pozicích
Děkuji za pozornost Radan Šafařík Oddělení rovnosti žen a mužů Sekce pro lidská práva Úřad vlády ČR