K oběhu vody dochází hlavně díky sluneční energii. Voda se vypařuje z oceánů, vodních toků a nádrží, ze zemského povrchu a z rostlin. Droboučké kapičky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Počasí a podnebí Počasí Podnebí ( klima )
autor: Jakub Jirák, 8. ročník
Voda a její okolí.
Voda Stejně jako vzduch, světlo a teplo je i voda neživou součástí přírody a nezbytnou podmínkou života na naší planetě. Vodu přijímáme spolu s potravou,
Hydrosféra.
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Vznik Země Vznik vesmíru= teorie Hot Big Bang =velký horký třesk = silná exploze před 15 miliardami let, vzniká po ní mračno plynů a prachu, z něj vznik.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Voda a vzduch = základ života
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními vlastnostmi vodního.
Voda Co o ní víme?.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
Voda Zpracoval: Lukáš Holý.
VODA Lukáš Mráček, 2.L VOS a SPŠE Božetěchova 3, Olomouc.
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
Pohyb vody na Zemi.
Hydrosféra Filip Bordovský.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Zpacoval:Miroslav Trumpeš
Název příjemce: Základní škola a Mateřská škola Řečice, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: Přírodověda.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
HYDROSFÉRA.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Voda a vzduch.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Složky krajiny a životní prostředí
Abiotické faktory prostředí
Hydrosféra – vody pevnin
ZKOUŠÍM, BÁDÁM, VYRÁBÍM VODA, VZDUCH, PŮDA
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
HYDROSFÉRA VODA NA ZEMI.
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
Hydrosféra Anotace Prezentace zpracovává informace o vodstvu na Zemi, jejím významu, seznamuje se základními pojmy z oblasti hydrosféry, oběhem vody na.
Člověk a jeho svět 4. ročník
Koloběh vody v přírodě Dominik Cilc.
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje a opakuje dosavadní poznatky o vodě, jejích.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
Voda je jedna z nejdůležitejších látek na Zemi. Převážná část 97% tvoří oceány a moře (slaná voda). jezera a řeky tvoří 3% (sladká voda), a 2% tvoří.
Hydrosféra Vodní obal země.
Hydrosféra. obsah úvod skupenství vody výskyt vody v přírodě zásoby vody význam vody funkce vod použití vody oběh vody kontrolní otázky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Voda Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Užití automatických tvarů příklady Užití automatických tvarů – SmartArt Pomocí tvarů SmartArt se pokuste zpracovat následující problematiky: 1. vytvořte.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Anotace: Výklad nového učiva. Autor: Mgr.Eva Palovská,2011 Ověření ve výuce: 5. 3.
Neživá příroda - voda. Voda Voda je součástí neživé přírody, patří mezi kapalné látky. Voda je bezbarvá (průhledná) látka, bez vůně a bez chuti. Nemá.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NEŽIVÁ PŘÍRODA VLASTNOSTI VODY.
Součásti neživé přírody
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Vzdělávací materiál: Povrchová voda Operační systém:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
DUM II. / 18. voda v přírodě Bc. Zdeněk Klíma.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_12_ZEMĚPIS
VODA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ATMOSFÉRA.
Hydrosféra – vody pevnin
Hydrosféra – vodní obal země.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Voda na pevnině 2. února 2005.
Transkript prezentace:

K oběhu vody dochází hlavně díky sluneční energii. Voda se vypařuje z oceánů, vodních toků a nádrží, ze zemského povrchu a z rostlin. Droboučké kapičky vody vytvářejí oblaky, které se neustále přemísťují (pohyb vyvolává nestejné zahřívání vzduchu nad pevninou a oceány spolu se zemskou rotací). Ve formě srážek, zejména jako déšť a sníh, se vrací na zemský povrch. Zde se část vody hromadí a odtéká jako povrchová voda, část se vypařuje zpět do ovzduší nebo se vsakuje pod zemský povrch a vytváří zásoby podzemní vody. Podzemní voda po určité době znovu vystupuje na povrch ve formě pramenů nebo napájí vodní toky.

 Slaná voda obsahuje průměrně 35 g solí v jednom litru vody. Z toho většinu tvoří kuchyňská sůl (78 % chloridu sodného ).

 dalších 20 % z objemu sladké vody tvoří voda podzemní  jen necelých 0,5 % tvoří voda povrchová !!!

Plyny jako kyslík (O 2 ) a oxid uhličitý stejně jako světlo jsou schopné přecházet ze vzduchu do vody a naopak. Tím je zajištěn průběh obou dějů i pod vodní hladinou.

Množství kyslíku ve vodě (v mg/l)

Srovnání teploty vody a vzduchu během 24 hodin v létě v Kalifornii. 20:008:00 Teplota vody se mění pomaleji než teplota vzduchu (jak v průběhu dne, tak během celého roku). Světový oceán tak v zimě pevninu ohřívá a v létě ochlazuje.

Proč v zimě nezamrzají rybníky až ke dnu? Je to díky nejznámější výjimečné vlastnosti vody – voda dosahuje největší hustoty při teplotě 4 °C. Voda, která má tuto teplotu, klesá ke dnu. V zimě proto vodní nádrže (rybníky, přehrady, jezera) ani oceány nezamrzají celé, ale umožňují život pod zamrzlým povrchem. Chladnější a tedy lehčí voda u hladiny zmrzne dříve než u dna a vytvoří tak příkrov, který chrání život ve vodě u dna.

Které organismy žijí v mořské vodě a které ve sladké vodě?

MOŘESLADKÉ VODY

VODA Vlastnosti vodního prost ř edí koloběh vody je poháněný sluneční energií: odpaření vody  vznik oblak  srážky  zčásti se vsakují a tvoří zásoby podzemní vody; zčásti se hromadí a odtékají jako povrchová voda  odpar voda – slan á – 97% (moře, oce á ny) + sladk á – z toho téměř ¾ v ledovcích; ¼ - podzemn í voda a jen necelé 1% - povrchov á voda - řeky, potoky, n á drže, jezera důležit é vlastnosti vody: voda o teplotě 4°C je nejtěž ší  zůstává u dna a umožňuje v zimě život ve vodě kysl í k i oxid uhličitý se ve vodě rozpou š těj í (v chladnější a proudící lépe), to umožňuje, aby fotosynt é za a dých á n í prob í haly i ve vodn í m prostřed í teplota vody se měn í pomaleji než teplota vzduchu!!!

Opakování: 1)Popiš koloběh vody a vysvětli, čím je poháněný. 2)Jak se dělí voda na Zemi? 3)Uveď tři nejdůležitější vlastnosti vody.