 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 32  Autor:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Karel Havlíček Borovský
Advertisements

metoda zpracování směřuje od romantismu k realismu NO završuje se proces NO v hospodářském, politickém a kulturním životě snaha vidět a zobrazit svět.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Školní život Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 39.
Spisovatelé národního obrození a jejich nejznámější díla.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Rok v jeho proměnách a slavnostech Kalendář. Kalendář Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Opakujeme dějepis na II. stupni. LUCEMBURKOVÉ - TESTÍK: Název: Opakujeme dějepis na II. stupni Šablona: III/2 Číslo: Autor: Mgr. Soňa Blažková ZŠ Choltice.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
ŽIVOT KARLA IV. Vypracoval: Jiří Vilášek. K AREL IV. Narodil se v Praze Narozen pod jménem Václav V sedmi letech byl poslán za svým kmotrem.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Habsburkové na českém trůnu v 19. a 20. století Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_02.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Karel Havlíček Borovský Český jazyk 7. ročník
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
DUM II. / 19. významné osobnosti českých dějin
zpracovaný v rámci projektu
František Ladislav Čelakovský
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
Karel Havlíček Borovský
3. Fáze Národního obrození
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Česká poválečná literatura I.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Téma (název prezentace)
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_18_Vláda Přemyslovců Regina Byrtusová
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_04_VELIKONOCE Mgr. Petra Kukuczková
Skupiny DĚ, TĚ, NĚ, BĚ, PĚ, VĚ, MĚ
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Opakování č. 3 Vlastivěda 4. ročník
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Česká hymna a její tvůrci
VY_32_INOVACE_190 Tomáš Nový osmý kraje ČR
Téma (název prezentace)
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Hymna ČR Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 32.
Božena Němcová Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Československá republika-demokratický stát
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
TÉMA: RUCHOVCI – SVATOPLUK ČECH AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Wolfgang Amadeus Mozart
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
První Habsburkové na českém trůnu
Český jazyk JOSEF KAJETÁN TYL.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_12_INOVACE_Jir_I_13 Karel Čapek Název projektu: OP VK
Karel Havlíček Borovský
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠABLONA III/2 Literární test 7. ročník Mgr
Transkript prezentace:

 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 32  Autor: Machová Alena  Ověření ve výuce: 8. třída  Datum ověření:

 Žákům promítneme prezentaci, kterou lze doplnit vlastním výkladem.  Z prezentace vybereme několik nejdůležitějších poznámek jako zápis.  Pro kontrolu pozornosti žáků při výkladu je určen závěrečný test.  Klíčová slova: redaktor, kritik, Národní listy, epigramy,

 Český básník, novinář, ekonom a politik. Je považován za zakladatele české žurnalistiky, satiry a literární kritiky.  Narodil se 31. října 1821 v Borové u Přibyslavi  Zemřel 29. července 1856 v Praze

Obrázek č. 1

 Narodil se v zámožné kupecké rodině, vystudoval gymnázium a dal se zapsat na teologii. Přísný duch semináře se mu nelíbil, po roce seminář opustil a až do konce života se z něho stal kritik římskokatolické církve.  Pracoval jako vychovatel v Moskvě, nadšení pro Rusko a panslovanství, však vzalo brzy za své.  Po návratu do Prahy vzbudil velký rozruch ostrou kritikou Tylovy povídky Poslední Čech.  Byl redaktorem Pražských novin, později založil vlastní noviny = Národní noviny.

 Kvůli ostrým protivládním kritikám byly Národní noviny zakázány.  Havlíček byl vykázán z Prahy a po delším hledání se i s rodinou usadil v Kutné hoře. V jiných místech totiž odmítali jeho texty tisknout. Havlíček v Kutné hoře založil časopis Slovan, který vycházel 2x týdně.  V roce 1851 byl deportován do vyhnanství v tyrolském Brixenu, zde strávil 4 roky. Byla to doba, kdy napsal svá největší díla.

Obrázek č. 2 – Socha K. H. Borovského v Prostějově

 Karel Havlíček Borovský, pseudonymem Havel, vlastním jménem Karel Havlíček.  Přídomek "Borovský", kterým často podepisoval své články, je odvozen od jeho místa narození (Borová).  Je považován za zakladatele české žurnalistiky, satiry a literární kritiky.

 Zemřel na tuberkulózu (jako jeho manželka).  Pohřeb zorganizoval sládek Ferdinand Fingerhut- Náprstek, bratr Vojtěcha Náprstka a pořadatelství se ujal Josef Němec, manžel Boženy Němcové, spolu s Josefem Václavem Fričem. Pohřbu se zúčastnilo velké množství lidí a policie jmenovitě zaznamenala přítomnost např. Františka Palackého, Františka Ladislava Riegra, Václava Hanky nebo Karla Jaromíra Erbena. Josef Němec byl po pohřbu následně za svou aktivitu odsouzen k osmi dnům vězení. Na pohřbu Božena Němcová údajně položila na Havlíčkovu rakev trnovou korunu jako symbol mučednictví

Obrázek č. 3 – rodný dům Borová Obrázek č. 4 – dům v Brixenu

 Obrazy z Rus – cestopis; o životě v Rusku.  Tyrolské elegie – žalozpěv; o jeho vyhnanství v Brixenu.  Král Lávra – Alegorická satirická skladba, jejíž námětem je stará irská pověst o králi s oslíma ušima, ale přizpůsobená českému prostředí.  Křest svatého Vladimíra – Příběh boha Peruna (slovanský bůh hromu). Car chtěl, aby mu na jeho svátek Perun zahřměl na oslavu, Perun to odmítl splnit. Car dal Peruna chytit a utopit.  Epigramy – krátké pointované veršované skladby. Většinou se jedná o kritiku, parodii, či satiru.  Duch Národních novin – výbor novinových článků z období působení K. Havlíčka Borovského v Národních novinách.

1) Jaké je autorovo vlastní jméno a kde získal přídomek? 2) V které zemi a městě byl ve vyhnanství a proč? 3) Je považován za zakladatele ….? 4) Které významné osobnosti se účastnili pohřbu? 5) Vyjmenuj alespoň tři jeho díla?

1) Karel Havlíček, přídomek: Borovský = podle místa narození. 2) Rakousko (Tyrolsko), město Brixen; kritika vlády. 3) Zakladatel: české žurnalistiky, satiry a literární kritiky. 4) Náprstek, J. V. Frič, J. Němec a B. Němcová, F. Palacký, F. L. Rieger, V. Hanka, K. J. Erben 5) Díla: Obrazy z Rus, Tyrolské elegie, Král Lávra, Křest svatého Vladimíra, Epigramy, atd.

 Literární výchova pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, ISBN  VOLHEJNOVÁ, Veronika. Čeští spisovatelé. 3. vyd. Praha: Fragment, Odkaz. ISBN  SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. 2. vyd. Praha: Fragment, ISBN  LNĚNIČKOVÁ, Jitka. České země v době obrození. 1. vyd. Praha: Albatros, ISBN

 h=667&tbm=isch&prmd=imvnsb&tbnid=6HFFKrgE7FL4DM:&imgrefurl= 25C3%25AD%25C4%258Dek_Borovsk%25C3%25BD&docid=OKeSuXP3CxXT_M&imgurl= a.org/wikipedia/commons/thumb/d/de/Jan_Vil%2525C3%2525ADmek_- _Karel_Havl%2525C3%2525AD%2525C4%25258Dek_Borovsk%2525C3%2525BD.jpg/250px- Jan_Vil%2525C3%2525ADmek_- _Karel_Havl%2525C3%2525AD%2525C4%25258Dek_Borovsk%2525C3%2525BD.jpg&w=250&h=311&ei=cxVVUP DhEJOAhQetnoDIDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=184&vpy=140&dur=265&hovh=247&hovw=199&tx=103&ty=122&s ig= &page=1&tbnh=154&tbnw=112&start=0&ndsp=22&ved=1t:429,r:0,s:0,i:73 (Obrázek č. 1 – )  (Obrázek č.2 – )  h=667&tbm=isch&prmd=imvnsb&tbnid=w9AsEB- I4sQTjM:&imgrefurl= nkp.cz/Bulletin/Obr/405/borova.jpg&w=470&h=395&ei=cxVVUPDhEJOAhQetnoDIDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=32 3&vpy=4&dur=9160&hovh=206&hovw=245&tx=210&ty=138&sig= &page=3&tbnh=158&t bnw=188&start=50&ndsp=26&ved=1t:429,r:1,s:50,i:236 (Obrázek č. 3 – )

 366&bih=667&tbm=isch&prmd=imvnsb&tbnid=vESdzdsoHqTlBM:&imgrefurl= i/Karel_Havl%25C3%25AD%25C4%258Dek_Borovsk%25C3%25BD&docid=OKeSuXP3CxXT_M&imgurl=h ttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2f/Brixen- Havl%2525C3%2525AD%2525C4%25258Dek%2527s_house3.JPG/220px-Brixen- Havl%2525C3%2525AD%2525C4%25258Dek%2527s_house3.JPG&w=220&h=165&ei=dxdVUMTXFs2ZhQ f0zYDIDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=1145&vpy=12&dur=1386&hovh=132&hovw=176&tx=99&ty=31&sig= &page=1&tbnh=132&tbnw=176&start=0&ndsp=22&ved=1t:429,r:21,s:0,i:138 (Obrázek č. 4 – )