Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu
Trh je základní prvek tržního hospodářství je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit ekonomické procesy na trhu se střetává nabídka prodávajících s poptávkou kupujících a tvoří se cena
Členění trhu a) dle množství druhu zboží - dílčí - zabývá se pouze jedním druhem zboží – např. trh automobilů - agregátní - trh veškerého zboží
Členění trhu b) z hlediska územního i věcného - místní (regionální) – trh místních specialit - národní – trh určitého státu, pro který jsou charakteristické určité produkty dané zvyky, polohou státu nebo specifickými plodinami (pizza italská) - mezinárodní - evropský, americký - světový – hovoříme o vývoji cen určitých komodit na světovém trhu (např. vývoj cen ropy)
Členění trhu c) z hlediska předmětu koupě - trh výrobků a služeb (trh produktů) – tento trh je základní a odvíjejí se z něho procesy na ostatních trzích - trh práce, půdy a kapitálu (trh výrobních faktorů) - trh peněz (související s trhem kapitálu)
Další rozdělení trhu Potenciální trh – trh všech osob mající zájem o výrobek - nereálné; ! ne každý zákazník, který má zájem o výrobek má na něj prostředky Použitelný trh – trh zákazníků mající o výrobek zájem a jsou schopni rovněž za něj zaplatit - ! mohou zde existovat různá omezení, např. zbraně si může koupit pouze osoba, která má zvláštní povolení apod.
Další rozdělení trhu Kvalifikovaný použitelný trh – trh, který bere v úvahu i omezení Cílový trh – zaměřuje se jen na určitý segment Podchycený trh – trh souhrnu vlastníků, kteří si koupili určitý výrobek (např. auto značky OPEL)
Poptávka Zboží – jsou statky a zboží určené k prodeji ( nejsou to produkty, které obdržíte zdarma, nebo je sami vyrobíte) Poptávka je tvořena snahou lidí uspokojit své potřeby (potřeba potravy- vytváří poptávku po mléku, máslu) poptávané množství zboží závisí na ceně (čím vyšší cena tím méně kupujících bude ochotno si zboží koupit a také méně kupujících bude mít na pořízení dostatek peněz)
Poptávka znamená ochotu a schopnost spotřebitelů kupovat za určitou cenu určité množství zboží je graficky vyjádřená křivkou poptávky, která je klesající doprava dolů
Poptávka P – cena Q – množství nabízeného zboží D - poptávka Q D P
Zákon klesající poptávky S rostoucí cenou se snižuje poptávané množství. naneseme do grafu cenu a množství,body spojíme a vznikne křivka poptávky. Př.učebnice
Druhy poptávky: A) Individuální – je to poptávka jednoho zákazníka po různých druzích zboží. B) Dílčí – je to poptávka více zákazníků po jediném zboží. C) Celková (agregátní) – souhrn všech zamýšlených koupí na trhu
Faktory ovlivňující poptávku 1) Změna výše důchodů (příjmů) - zvýšení příjmů znamená větší množství peněz, které mohou kupující na trhu utratit, tzn. mohou si při stejné ceně koupit větší množství zboží a křivka poptávky se posune doprava. - snížení příjmů znamená menší množství peněz pro kupující, tzn., že mohou při stejné ceně kupovat menší množství zboží. Křivka poptávky se posune doleva
2. Změny cen substitutů a komplementů komplementy jsou druhy zboží které doplňují námi sledované zboží (např. lyže - vázání a boty) zvýšení ceny komplementu přinese snížený zájem o námi sledované zboží a posune křivku poptávky doleva. snížení ceny komplementu posune křivku poptávky doprava. zvýšení ceny substitutu přinese zvýšené zájmy o námi sledované zboží a posune křivku poptávky doprava. snížení ceny substitutu posune křivku poptávky doleva
3. Změny v populaci zvětší-li se populace, vzroste množství zboží, o které mají kupující při dané ceně zájem a křivka poptávky se posune doprava v opačném případě se křivka posune doleva
4. Vkus zvyky a preference lidí Jsou vlivy které působí rozdílně v různých zemích, oblastech nebo sociálních skupinách. Mohou zvyšovat nebo snižovat množství zboží, které kupující chtějí při určité ceně v závislosti na příslušnosti do různých skupin (např. ČR – velká poptávka po pivu).
Cenová elasticita poptávky udává vztah mezi procentní změnou množství a procentní změnou ceny Druhy poptávek podle elasticity EP> 1 ….poptávka je cenově elastická – tj. jednoprocentní změna ceny vyvolá větší než jednoprocentní změnu poptávaného množství EP= 1 ….poptávka je jednotkově elast.- jednoprocentní změna ceny vyvolá jednoprocentní změnu poptávaného množství EP< 1 …poptávka je cenově neelastická– tj. jednoprocentní změna ceny vyvolá menší než jednoprocentní změnu poptávaného množství.
Krajní verze cenových elasticit Dokonale elastická poptávka(plavky): EDP → ∞ Dokonale neelastická poptávka (pivo) EDP = 0
Nabídka činnost podniků směřující k uspokojování potřeb spotřebitelů vytváří nabídku Čím vyšší cena, tím více prodávajících bude ochotno za ni zboží prodávat Př. Klínský. 21 str. Znamená ochotu a schopnost prodávajících nabízet za určitou cenu určité množství zboží
Křivka nabídky
Vztah mezi množstvím nabízeného zboží a jeho cenou určuje křivka nabídky. Tvar křivky je rostoucí doprava nahoru.
Druhy nabídky: A) Individuální – jednoho výrobce B) Dílčí – jednoho výrobku od více výrobců. C) Celková (agregátní) – vše, s čím přišli výrobci na trh za účelem prodeje.
Faktory ovlivňující nabídku Křivka nabídky se může posunovat doleva nebo doprava. Posune-li se doleva, znamená to, že při stejné ceně je množství nabízeného zboží menší. Posune-li se doprava, je při stejné ceně množství nabízeného zboží větší.
Posun křivky mohou způsobit čtyři faktory: 1) Náklady výroby - pokles nákladů výroby umožní vyrobit při stejné ceně větší množství produktů a zvýšit tak nabízené množství (SS1)
- zvýšení nákladů výroby způsobí při stejné ceně nižší produkci a sníží tak nabízené množství. Křivka nabídky se posune doleva (SS2)
2) Substituty - pokles ceny substitutů povede k nižší produkci, i když se jeho cena nezmění - křivka nabídky se posune doleva. - zvýšení ceny substitutů povede k větší produkci sledovaného produktu - křivka se posune doprava.
3) Organizace trhu - je státní regulace, která omezuje nabídku (např. určené maximálního množství výrobku, které je možné přivést do ČR za rok). - Státní zásahy znevýhodňují druh zboží, pro který jsou určeny a proto posunují křivku nabídky doleva.
4) Změny výrobních podmínek projevují se např. v zemědělství jako vliv počasí. Neúrodný rok sníží nabízené množství při stejné ceně jako v roce předcházejícím a posune křivku nabídky doleva. Velmi úrodný rok zvýší nabídku daného produktu při stejné ceně a posune křivku nabídky doprava.