Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a jeho zákonitosti.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Křivka poptávky.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Ekonomická gramotnost
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Mikroekonomie I Formování trhu
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Jak vznikne rovnováha na trhu  Zásady.
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Poptávka a poptávané množství
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
2 JAK FUNGUJE TRH.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.12 Ročník1. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Úvodní seminář Národní hospodářství
Úvodní seminář Národní hospodářství
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu

Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit ekonomické procesy  na trhu se střetává nabídka prodávajících s poptávkou kupujících a tvoří se cena

Členění trhu a) dle množství druhu zboží - dílčí - zabývá se pouze jedním druhem zboží – např. trh automobilů - agregátní - trh veškerého zboží

Členění trhu b) z hlediska územního i věcného - místní (regionální) – trh místních specialit - národní – trh určitého státu, pro který jsou charakteristické určité produkty dané zvyky, polohou státu nebo specifickými plodinami (pizza italská) - mezinárodní - evropský, americký - světový – hovoříme o vývoji cen určitých komodit na světovém trhu (např. vývoj cen ropy)

Členění trhu c) z hlediska předmětu koupě - trh výrobků a služeb (trh produktů) – tento trh je základní a odvíjejí se z něho procesy na ostatních trzích - trh práce, půdy a kapitálu (trh výrobních faktorů) - trh peněz (související s trhem kapitálu)

Další rozdělení trhu  Potenciální trh – trh všech osob mající zájem o výrobek - nereálné; ! ne každý zákazník, který má zájem o výrobek má na něj prostředky  Použitelný trh – trh zákazníků mající o výrobek zájem a jsou schopni rovněž za něj zaplatit - ! mohou zde existovat různá omezení, např. zbraně si může koupit pouze osoba, která má zvláštní povolení apod.

Další rozdělení trhu  Kvalifikovaný použitelný trh – trh, který bere v úvahu i omezení  Cílový trh – zaměřuje se jen na určitý segment  Podchycený trh – trh souhrnu vlastníků, kteří si koupili určitý výrobek (např. auto značky OPEL)

Poptávka  Zboží – jsou statky a zboží určené k prodeji ( nejsou to produkty, které obdržíte zdarma, nebo je sami vyrobíte)  Poptávka je tvořena snahou lidí uspokojit své potřeby (potřeba potravy- vytváří poptávku po mléku, máslu) poptávané množství zboží závisí na ceně (čím vyšší cena tím méně kupujících bude ochotno si zboží koupit a také méně kupujících bude mít na pořízení dostatek peněz)

Poptávka  znamená ochotu a schopnost spotřebitelů kupovat za určitou cenu určité množství zboží  je graficky vyjádřená křivkou poptávky, která je klesající doprava dolů

Poptávka  P – cena  Q – množství nabízeného zboží  D - poptávka Q D P

Zákon klesající poptávky  S rostoucí cenou se snižuje poptávané množství.  naneseme do grafu cenu a množství,body spojíme a vznikne křivka poptávky.  Př.učebnice

Druhy poptávky:  A) Individuální – je to poptávka jednoho zákazníka po různých druzích zboží.  B) Dílčí – je to poptávka více zákazníků po jediném zboží.  C) Celková (agregátní) – souhrn všech zamýšlených koupí na trhu

 Faktory ovlivňující poptávku  1) Změna výše důchodů (příjmů)  - zvýšení příjmů znamená větší množství peněz, které mohou kupující na trhu utratit, tzn. mohou si při stejné ceně koupit větší množství zboží a křivka poptávky se posune doprava.  - snížení příjmů znamená menší množství peněz pro kupující, tzn., že mohou při stejné ceně kupovat menší množství zboží. Křivka poptávky se posune doleva

2. Změny cen substitutů a komplementů  komplementy jsou druhy zboží které doplňují námi sledované zboží (např. lyže - vázání a boty)  zvýšení ceny komplementu přinese snížený zájem o námi sledované zboží a posune křivku poptávky doleva.  snížení ceny komplementu posune křivku poptávky doprava.  zvýšení ceny substitutu přinese zvýšené zájmy o námi sledované zboží a posune křivku poptávky doprava.  snížení ceny substitutu posune křivku poptávky doleva

3. Změny v populaci  zvětší-li se populace, vzroste množství zboží, o které mají kupující při dané ceně zájem a křivka poptávky se posune doprava  v opačném případě se křivka posune doleva

4. Vkus zvyky a preference lidí  Jsou vlivy které působí rozdílně v různých zemích, oblastech nebo sociálních skupinách.  Mohou zvyšovat nebo snižovat množství zboží, které kupující chtějí při určité ceně v závislosti na příslušnosti do různých skupin (např. ČR – velká poptávka po pivu).

Cenová elasticita poptávky  udává vztah mezi procentní změnou množství a procentní změnou ceny Druhy poptávek podle elasticity  EP> 1 ….poptávka je cenově elastická – tj. jednoprocentní změna ceny vyvolá větší než jednoprocentní změnu poptávaného množství  EP= 1 ….poptávka je jednotkově elast.- jednoprocentní změna ceny vyvolá jednoprocentní změnu poptávaného množství  EP< 1 …poptávka je cenově neelastická– tj. jednoprocentní změna ceny vyvolá menší než jednoprocentní změnu poptávaného množství.

Krajní verze cenových elasticit  Dokonale elastická poptávka(plavky): EDP → ∞  Dokonale neelastická poptávka (pivo) EDP = 0

Nabídka  činnost podniků směřující k uspokojování potřeb spotřebitelů vytváří nabídku  Čím vyšší cena, tím více prodávajících bude ochotno za ni zboží prodávat  Př. Klínský. 21 str.  Znamená ochotu a schopnost prodávajících nabízet za určitou cenu určité množství zboží

Křivka nabídky

 Vztah mezi množstvím nabízeného zboží a jeho cenou určuje křivka nabídky.  Tvar křivky je rostoucí doprava nahoru.

Druhy nabídky:  A) Individuální – jednoho výrobce  B) Dílčí – jednoho výrobku od více výrobců.  C) Celková (agregátní) – vše, s čím přišli výrobci na trh za účelem prodeje.

Faktory ovlivňující nabídku  Křivka nabídky se může posunovat doleva nebo doprava.  Posune-li se doleva, znamená to, že při stejné ceně je množství nabízeného zboží menší.  Posune-li se doprava, je při stejné ceně množství nabízeného zboží větší.

Posun křivky mohou způsobit čtyři faktory: 1) Náklady výroby - pokles nákladů výroby umožní vyrobit při stejné ceně větší množství produktů a zvýšit tak nabízené množství (SS1)

- zvýšení nákladů výroby způsobí při stejné ceně nižší produkci a sníží tak nabízené množství. Křivka nabídky se posune doleva (SS2)

2) Substituty - pokles ceny substitutů povede k nižší produkci, i když se jeho cena nezmění - křivka nabídky se posune doleva. - zvýšení ceny substitutů povede k větší produkci sledovaného produktu - křivka se posune doprava.

3) Organizace trhu - je státní regulace, která omezuje nabídku (např. určené maximálního množství výrobku, které je možné přivést do ČR za rok). - Státní zásahy znevýhodňují druh zboží, pro který jsou určeny a proto posunují křivku nabídky doleva.

4) Změny výrobních podmínek  projevují se např. v zemědělství jako vliv počasí.  Neúrodný rok sníží nabízené množství při stejné ceně jako v roce předcházejícím a posune křivku nabídky doleva.  Velmi úrodný rok zvýší nabídku daného produktu při stejné ceně a posune křivku nabídky doprava.