Karel Hynek Mácha (1810 – 1836) MÁJ. Karel Hynek Mácha 1. pol. 19. st. 1. pol. 19. st. romantismus romantismus současníci: K. J. Erben (Kytice), J. K.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Advertisements

Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.3 líčení Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Spisovatelé národního obrození a jejich nejznámější díla.
OB 21-Karel Jaromír Erben. KAREL JAROMÍR ERBEN → 1811 – 1870 básník novinář sběratel ústní lidové slovesnosti představitel českého romantismu.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Hynek Mácha Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Karel Hynek Mácha - Máj Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL.
Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Figury a obrazná pojmenování Texty k procvičení učiva Jazyková vrstva uměleckého díla.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Poetický slovník Opakujeme základní pojmy Návo d Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NAŠE OBEC ANOTACE Prezentace na téma MOJE OBEC- můj domov. DATUM
Romantismus VY_32_INOVACE_VII-A-10.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
Bůh je moje jistota..
GYMNÁZIUM PLASY, Stará cesta 363, Plasy
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8
SLOH – popis statický líčení
Název vzdělávacího materiálu
Obsah úvod povrch Měsíce pohyby Měsíce polokoule Měsíce
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_14 Český romantismus
Úzká brána a cesta k životu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Informační gramotnost
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Co je to metafora? Ukázky metafory v poezii. Práce s textem básní.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Literatura období romantismu
VY_32_INOVACE_08_Literatura 19. století Romantismus
JARO U NÁS VY _32 _ INOVACE _01
Slovo života Prosinec 2012.
¨-4-.
Byl jednou jeden mladý pár s chlapcem ve věku 12 let.
Levým tlačitkem můžeš přecházet mezi snímky
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.04_Literární teorie.
Realismus - Rusko VY_32_INOVACE_VII-A-14.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Život je cesta, která vede domů.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Cílové skupiny Studenti Farníci Rodiče Řeholníci Katolíci
... hojně se syťte Božím slovem (z poselství Benedikta XVI. k SDM)
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
VERŠE… 1.
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Karel Hynek Mácha - Máj SHRnUTÍ.
Každý den jsme trochu starší…
Transkript prezentace:

Karel Hynek Mácha (1810 – 1836) MÁJ

Karel Hynek Mácha 1. pol. 19. st. 1. pol. 19. st. romantismus romantismus současníci: K. J. Erben (Kytice), J. K. Tyl (Strakonický dudák, Paličova dcera), A. S. Puškin (Evžen Oněgin), V. Hugo (Chrám Matky Boží v Paříži) současníci: K. J. Erben (Kytice), J. K. Tyl (Strakonický dudák, Paličova dcera), A. S. Puškin (Evžen Oněgin), V. Hugo (Chrám Matky Boží v Paříži) informace ze života: studium filozofie a práv v Praze, právnická praxe v Litoměřicích, cestování informace ze života: studium filozofie a práv v Praze, právnická praxe v Litoměřicích, cestování dílo: Márinka, Cikáni dílo: Márinka, Cikáni

Pro zajímavost.

MÁJ Osoby Vilém, Jarmila, farář, matka, Hynek Dějiště Dějiště Děj se odehrává především v přírodě někde v okolí Bezdězu a Doks. Také ve vězení.Žánr - lyricko-epická báseň - skládá se z předzpěvu, čtyř dějství a má dvě intermezza (mezihry) - užívá jambický verš - rýmy jsou střídavé, obkročné a sdružené Téma: dílo řeší problém tehdejší společnosti, touhy člověka po svobodě a lásce, schopnost obětování se pro ni

MÁJ Styl: poezie Jazyk: básnické mistrovství, barvité a působivé popisy přírody, dramatická kompozice Básnické prostředky: epiteton constans - "bělavé páry, bledá tvář luny" epiteton ornans - "růžový večer, večerní břeh, jezero hladké" přirovnání - "co slzy lásky" kontrast - "na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal" metafora a personifikace - "jezero zvučelo tajný bol" oxymorón - "mrtvé milenky cit", "zbortěné harfy tón" metonymie - "hrdliččin zval ku lásce hlas" pleonasmus - "modrý blankyt" apostrofa - vězňův poslední pozdrav země gradace - "temná je noc, temnější mně nastává" onomatopoie (= zvukomalba) – „řinčí řetězů hřmot“

MÁJ Hl. myšlenka: Zobrazit soudy a nevolnost lidí v tehdejší době. Lidé by se měli zamyslet nad možnostmi svobody a nezahazovat zbytečně svůj osud. Taky láska dvou lidí, která na nesvobodu doplatila. Rovněž se zde popisuje krása májové přírody (většinou v kontrastu ke smrti).

MÁJ 1. zpěv Jarmila čeká u jezera na Viléma, ale přichází zpráva o jeho uvěznění a blízké popravě. Jarmila páchá sebevraždu skokem do jezera. Na začátku obraz májové přírody; rozhovor Jarmily s poslem = jediný dialog celé básně; 1. zpěv je zakončen zvoláním: "Jarmilo! Jarmilo!! Jarmilo!!!"

MÁJ 2. zpěv Dozvídáme se z Vilémových vzpomínek, že se poté, co byl otcem vyhnán z domova, stal vůdcem loupežníků. Vilém ve vězení přemýšlí nad otázkami viny. Na toto téma zřejmě promluví i k strážnému. Strážný se už dokonce života nezasmál.

MÁJ Intermezzo I. O půlnoci - sbor duchů na popravišti očekává svého mrtvého (Viléma)

3. zpěv Tímto zpěvem báseň vrcholí. Do protikladu je zde postavena krása přírody a lidský osud. Vilém je vyveden z města a lidé se sbíhají na malý pahorek blízko jezera. Vilém se naposledy dívá na krásy májové přírody, již má nyní opustit. Promlouvá s obláčky a žádá je, aby pozdravovali jeho zemi ("Ach zemi krásnou, zemi milovanou, kolébku mou i hrob můj, matku mou, vlast jedinou i v dědictví mi danou, šírou tu zemi, zemi jedinou!").Vilém je popraven, jeho tělo vpleteno do kola a hlava nabodnuta na kůl.3. zpěv končí zvoláním: "Viléme! Viléme!!

MÁJ Intermezzo II. Žalozpěv loupežníků nad ztrátou jejich pána.

4. zpěv Po 7 letech, na Silvestra, přichází poutník (autor) na místo Vilémovy popravy a v hospodě se dozvídá příběh o Jarmile a Vilémovi. Odchází, ale 1. máje se sem znovu vrací. Závěrem celé básně je politování nejen nad hrdiny děje, ale i samotným autorem - zvolání: "Hynku! - Viléme!! - Jarmilo!!!"

Použité zdroje C3%A1cha vznetlivy-bourlivak tm