Etopedie Speciální pedagogika dětí a mladistvých s poruchami chování
Poruchy chování vzhledem k věku Předškolní věk Školní věk Dospívání Odlišnosti vyplývají z věkových zvláštnosti, měnících se vztahů mezi dítěte a institucemi. Tím i změna příčin poruchy: bio-psycho-sociálně-spirituální. Zákon 109/2002 Sb. O výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů Vyhláška 334/2003 Sb., kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní a ochranné výchovy ve školských zařízeních
Předškolní věk Podle J. Piageta je chování heteronomní, dítě nemá vlastní názor a považuje za správné to, co řeknou dospělí. Nepřesnost v hodnocení reality. Nadměrné upoutávání pozornosti. Negativismus – neschopnost akceptovat požadavky okolí, důsledek nesprávné výchovy – dítě nereaguje na požadavky, nadměrné používání trestů, nepřiměřené nároky, malý prostor pro přijímání podnětů od dítěte. Lhaní – neschopnost odlišit realitu a přání, bájivá fantazie, je-li to náhradní uspokojení, o poruchu se nejedná.
Školní věk Záškoláctví Lhaní – obava z něčeho, dosažení něčeho, na co nemá právo. STUD za neúspěch!! Strach z trestu, ze zklamání blízkých, i učitelů. (Matějček-Dytrich 1994) Lži zaměřené na poškození druhého – není to obrana v nouzi. Často spojena s projevy egoismu, necitlivost, agresivita – odchylka osobního vývoje, prognóza do budoucnosti je horší. Krádeže. Podle Vágnerové lze diagnostikovat až tehdy, když si dítě uvědomuje rozdíl mezi osobním a cizím vlastnictvím, odlišný vztah k vlastním a cizím věcem. Zneužívání psychotropních látek. Vandalismus
Střední školní věk Krádeže, krade pro druhé, pro partu – odmítnutí účasti na krádeži by bylo vnímáno jako přestupek. Nejde o občasné odmítnutí norem, ale úplné nahrazení normami patry. Fixuje se asociální chování jako norma. Útěk – varianta únikového jednání. Reaktivní impulzivní útěk – reakce na událost, nezvládá situaci, únik před trestem, strach. Únik před degradací vlastního JÁ. (Matějček, Náhradní a rodinná výchova, 1999) Chronické plánované útěky –vyplývají z dlouhodobých problémů Toulání často navazuje na útěky. Příčinou může být nedostatek citové vazby k lidem a zázemí. Často disociální osobnost. Agresivní chování.
Typy poruch chování Hodnotíme: Závažnost, dlouhodobé přetrvávání Poruchy chování ve vztahu k rodině Poruchy chování vázané na činnost v partě Poruchy chování ve škole: ve vztahu k učiteli, ke spolužákům, nerespektování norem školy Poruchy agresivní a neagresivní
Neagresivní poruchy chování Lež Pravá lež (úmysl a vědomí nepravdivosti) Bájivá lež Patologická lhavost (jeden ze symptomů disociální poruchy osobnosti) Podvádění Sociálně nepřijatelná obranná reakce Zkratková reakce Zafixovaný způsob jednání
Neagresivní poruchy chování Záškoláctví, útěky, toulání Záškoláctví, školní fóbie Útěky z domova reaktivní, impulzivní Chronické útěky Toulání Hledání příčiny, které neagresivní PCH vyvolaly: konflikty ve škole, v rodině, s vrstevníky, obrana před ponižujícími pocity, strach
Agresivní poruchy chování Krádeže: Krade pro sebe Krade pro druhé Krade, aby demonstrovalo svoje kompetence (konformita k vrstevnickým skupinám) Krade s partou, pro partu Vandalismus - poškozování a ničení věcí. Je to forma nesouhlasu s okolím, se způsobem života. Něco aktivně měnit je obtížné nebo připadá nemožné. Též projev neuznání hodnot. Šikana
Rizikové chování související s komunikací v současné společnosti Zneužívání návykových látek Šikana, kyberšikana Projevy rasizmu a xenofobie Politický a náboženský extremismus Poruchy příjmu potravy HIV/AIDS Nelátkové závislosti Podle materiálů MŠMT Strategie prevence rizikových projevů chování v letech
Ústavní a ochranná výchova Diagnostické ústavy – pro jednotlivce s nařízenou ústavní výchovou, uloženou ochrannou výchovou či nařízeným předběžným opatřením. Komplexní vyšetření – komplexní diagnostická zpráva – program rozvoje osobnosti Dětské domovy – péče o jedince s nařízenou ústavní výchovou, kteří nemají závažnější poruchy chování Dětské domovy se školou – nařízená ústavní výchova+ závažné poruchy chování, dušení porucha vyžadující výchovně léčebnou péče Výchovné ústavy – pečují o osoby starší 15-ti let, které mají závažnou poruchu chování
Literatura FISCHER, Slavomil, ŠKODA Jiří. Speciální pedagogika. Praha: TRITON, 2008 MATOUŠEK Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : SLON, 2003 MATOUŠEK Oldřich. Ústavní péče. Praha: SLON, 1999 Vágnerová Marie: Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha :Karolinum 2005