Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiáluPoruchy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anorexie HANA Pešková, 8.A zš Chomutov, HORNICKÁ 4583.
Advertisements

Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_36 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluSteroidní anabolika Anotace Žáci.
Jak by měla společnost, politici a plátci zdravotní péče přistupovat k civilizačním chorobám 21. století.
Cíl této brožury je podat ve stručné formě a z praktického pohledu základní informace o sledování růstu dítěte, zjištění jeho odchylky, určení příčiny.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
PRVNÍ POMOC PŘI ZDRAVOTNÍCH OBTÍŽÍCH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Daňová evidence.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluZáklady.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo v digitálním archivu školy
Inf Počítač a lidé s handicapem
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výchova ke zdraví – důsledky závislostí
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
City DUM_15.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Věcné učení Zdravá výživa, zdravé a nezdravé potraviny
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Družstvo CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Návykové látky Alkohol
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluPoruchy příjmu potravy (VY_32_INOVACE_ ) AutorMgr. Monika Malá Tematická oblastPatopsychologie Ročníkosmý Datum tvorbyZáří 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku patopsychologie v semináři v psychologie v maturitním ročníku, seznamuje studenty se základními termíny v oboru problematiky poruch příjmu potravy, její syndromy a léčbu. Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky semináře z psychologie, jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku psychopatologie. Časová dotace materiálu je 20 minut.

 Dvě základní varianty jsou: 1. Mentální anorexie - 0,5-0,8 % populace, 2. Mentální bulimie - 2 – 4 % populace. Postiženy jsou především dívky a ženy, poměr mezi pohlavími je: - 10:1 u anorexie, - 20:1 u bulimie.

 Nejčastější začátek onemocnění bývá mezi rokem a mezi 17. a 18. rokem.  V populaci dospívajících dívek se uvádí výskyt poruch příjmu potravy mezi 0,5-1%

 Tělesná váha je udržována nejméně pod 15% pod předpokládanou váhou nebo BMI (body mass index) je 17,5 nebo méně.  Prepubertální pacienti nesplňují během růstu očekávaný přírůstek.  Snížení váhy si pacient způsobuje sám tím, že se vyhýbá jídlům a užívá jeden nebo i několik prostředků na hubnutí.

 Snížení váhy si pacient způsobuje sám tím, že se vyhýbá jídlům a užívá jeden nebo několik následujících prostředků: - vyprovokované zvracení, - vyprovokovaná defekace, - užívání anorektik a diuretik, - nadměrné cvičení. Nemocný má strach z tloušťky a zkreslenou představu o vlastním těle, sami usilují o nižší váhu.

Úkol  Spočítej si BMI, což je označení pro Queteletův index hmoty těla (bady mass index) tak, že váhu (uvedenou v kg) vydělíme druhou mocninou výšky (uvedenou v m).

 Nemocný se neustále zabývá jídlem.  Má neodolatelnou touhu po jídle.  Během krátké doby se přejídá konzumací velkých dávek jídla.  Snaha potlačit účinek jídla následujícími způsoby:  vyprovokovaným zvracením, zneužíváním laxativ, střídavými obdobími hladovění, užívání léků, jako jsou anorektika, thyreoidní preparáty nebo diuretika.

 Pacient má chorobný strach z tloušťky a určí si přesně vymezený váhový práh, který je nižší, než je váha optimální.  Často, ale ne vždy, je v anamnéze dřívější epizoda mentální anorexie.

 Somatické potíže – změny v trávicím i kardiovaskulárním systému, hormonální poruchy a opožděné nebo zastavené projevy dospívání (chybí menstruace, růst sekulárních pohlavních znaků).  Psychické potíže – omezení zájmů na diety, poruchy koncentrace, černobílé myšlení, nedůvěra v sebe i ostatní, stud, autoakuzace (sebeobviňování), emoční labilita, deprese, úzkost.

 Sociální oblast – sociální izolace, ztráta schopnosti zvládat každodenní povinnosti (nedokončení studia, ztráta zaměstnání) problémy ve vztazích, ekonomické problémy.

 země západního světa,  hodnotová orientace zemí na individualismus, úspěch, výkon,  negativní vliv společenského chápání štíhlosti jako žádoucí normy spojené s mládím, zdravím, úspěšností a nezávislostí,  rodina – uzavřená, rigidní, s důrazem na perfekcionalismus a výkonnost.

 narušení rodinné rovnováhy,  ohrožení sebeocenění,  somatické onemocnění,  sexuální zneužití,  vývojové požadavky a úkoly období dospívání, problematické osamostatňování dospívajícího.

 Informace o onemocnění a možnostech léčby :  pacientky mají obavy, že budou během léčby „vykrmovány“ a ztratí kontrolu nad svými jídelními návyky,  pojmenování cílů léčby a odstranění tendencí pacientek skrytě s lékaři bojovat o moc.

 Zajištění tělesného zdraví:  především anorexie se mohou dostat do stavu ohrožujícího jejich život.  Lékař se s pacientkou dohodne na hranici hmotnosti, pod níž bude trvat na nucené výživě. Má to tuto výhodu, není nutné během léčby stále diskutovat o váze a stanovených návycích.

 Dohoda o léčebném postupu a jeho cíli:  nejde zde jen o hmotnost a normalizaci stravovacího návyku,  jde o prolomení začarovaného kruhu hladovění a přejídání,  při léčbě pacientky dostanou prostor, aby se zabývaly i jinými aspekty života.  Významné je zdůraznění vlastní odpovědnosti.

 Psychoterapie :  využívá se behaviorální terapie,  psychodynamické techniky,  rodinná terapie.  Existují programy ambulantní i hospitalizační.  Všechny programy obsahují skupinovou a individuální psychoterapii.  Používají se techniky orientované na tělo (pohybová terapie), postupy podporující sebeuvědomování (relaxace, muzikoterapie).

 Poruchy příjmu potravy asi u 80% přijatých pacientek končí vyléčením,  na následky onemocnění umírá 5% až 15% postižených,  u části nemocných se porucha stává chronickou (Rahn, Mankopf,2000).

 Zdroj:  Mgr. Kateřina Juklová, Mgr. Radka Skorunková: Základy psychopatologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2009, Hradec Králové